fallback

Porsche LMP 2000 - колата, която даде живот на Carrera GT

Прототипът никога не беше използван, но даде 165-килограмовия си V10 на легендарния автомобил

Преди 25 години, а по-точно през септември 2000-та, Porsche представя на автомобилното изложение в Париж една от тези коли, които влизат в историята на мига. По това време тя все още е прототип и чак три години по-късно ще се превърне в Porsche Carrera GT. Тази концепция обаче първоначално е разработена за "24-те часа на Льо Ман", но така и никога не стигна до пистата. Този прототип е Porsche LMP 2000.

Всичко започва в края на 90-те. Porsche стартира проекта, прочут вътрешно като LMP 2000, с цел да продължи категоричните победи, постигнати до този момент на Льо Ман. Централно разположеният прототип с V10 двигател е пъргав и стабилен, проектиран без компромиси. Когато обаче през 1999 г. Porsche решава да съсредоточи усилията си върху нови производствени модели, проектът е отменен.

V10 двигателят, който задвижва LMP 2000, обаче е твърде добър, за да се откаже компанията от него. Вместо да го съхранява в музей, Porsche го преработва като централен елемент на суперкола, разрешена за движение по пътищата. "Имахме двигател, създаден за екстремни условия, затова му поставихме ново предизвикателство - ежедневна употреба", обяснява Роланд Кусмаул, бивш тестови пилот и инженер на Porsche. "LMP 2000 беше нашата визия за бъдещето и с Carrera GT го пренесохме на пътя", продължава той.

При настройване окачването на Carrera GT, Кусмаул разчита на експертния опит на легендарния Валтер Рьорл. "Този, който кара Carrera GT иска да бъде тласкан, но не прекалено силно", казва двукратният световен рали шампион. Едно от най-големите предизвикателства при настройването на шасито е опитомяването на суперколата, така че да може да се управлява бързо дори от хора, които не се състезават. Рьорл, Кусмаул и останалата част от екипа правят така, че Carrera GT да е подходяща за ежедневна употреба.

Малко преди представянето на прототипа в Париж, Рьорл кара автомобила с отворен покрив през дъжда от Триумфалната арка до Лувъра, пред очите на световните медии. "Carrera GT е същността на нашата философия - да приемаме моторните спортове сериозно, да разбираме произхода си и да превръщаме и двата аспекта в движение. Той е отношение, а не просто продукт", казва Кусмаул.

V10 двигателят, който задвижва Carrera GT, идва от LMP 2000, неизползван прототип, първоначално разработен за Световния шампионат по издръжливост. С работен обем от 5,5 литра, водно охлаждане, компактен дизайн и тегло от 165 килограма, той е проектиран да достига до 8900 об/мин.

След фината настройка, финалният V10 двигател на Porsche Carrera GT е с обем от 5,7 литра и развива 612 к.с., което му позволява да достигне максимална скорост от 330 км/ч. Тази производствена версия на Carrera GT въплъщава всичко, с което Porsche е известна - лека конструкция, високи обороти, централно разположен двигател и визията за пренасяне на състезателни технологии на пътя.

Каросерията е изработена от пластмаса, подсилена с въглеродни влакна, въпреки че са използвани и магнезиеви и кевларени компоненти. Монококът е изцяло изработен от карбон. Благодарение на всичко това, той тежи само 1380 кг.

Porsche Carrera GT изпреварва времето си, както технически, така и по отношение на дизайна и конструкцията. Регулируемото задно крило, дифузьорът и напречно монтираната шестстепенна скоростна кутия са взети директно от състезанията. Всеки компонент отразява ясен ангажимент за намаляване на теглото.

 

fallback
fallback
Последни