Китайският гигант Great Wall Motor (GWM) обяви, че започва мащабна офанзива в Европа от догодина, основана на напълно нова стратегия. До голяма степен тя ще следва модела на развитие на компанията в България - с предлагане на няколко различни марки, акцент върху SUV моделите и избор на всякакви типове задвижване, от евтини бензинови автомобили през икономични хибриди и плъг-ин хибриди с голям пробег, до изцяло електрически автомобили.

Представената наскоро Ora 05 ще послужи като основа за нов модел за европейския пазар, който ще предлага и други видове задвижване освен електричеството - и който може да се прави в Баховица
Вече ще набляга върху Haval в Европа
У нас компанията от Баодън от години предлага кросоувърите на Haval, луксозните хибриди на Wey, електромобилите Ora и пикапа Poer, който носи марката GWM. Предишната офанзива на GWM в Западна Европа обаче бе основана само върху електрическите Ora и ограничен брой хибридни Wey, което не донесе успех и принуди китайците да закрият своята европейска централа в Мюнхен.
Преговори за производство в Баховица
Сега GWM на практика ще повтори в останалите европейски страни модела, който успешно прилага на българския пазар. Ролята на България може да е и по-голяма - както Automedia.bg съобщи още през април, гигантът води преговори с "Българска автомобилна индустрия", вносителя си в България, да започне производство на Ora в завода в Баховица край Ловеч. По наша информация преговорите са вече в напреднала фаза, но не са приключили.

Заводът на "Българска автомобилна индустрия" в Баховица край Ловеч. В началото на миналото десетилетие там се сглобяваха H6 и пикапът Steed, преди GWM да реши да замрази временно предлагането в Европа
Новата стратегия на GWM включва откриването на собствени дистрибуторски центрове на големите пазари като Италия и Испания, и развиване на партньорска мрежа за по-малките пазари.
Ora вече ще е достъпната марка
Китайците са променили малко и логиката зад дъщерните си марки. Ora, която първоначално бе създадена само за електрически автомобили, сега ще се съсредоточи върху достъпни модели, включително и с ДВГ. Новите планове бяха обявени по време на конференцията GWM Europe Partner Day 2025 в Баодън.
Междувременно анализаторът на JATO Dynamics Фелипе Муньос нареди GWM сред 12-те световни производителя с най-голяма печалба от продаден автомобил за първото полугодие на тази година. По негови изчисления GWM печели по 1327 евро на кола, което е най-високият показател от всички китайски компании - и значително надхвърля печалбата при Volkswagen, Honda или Ford.

Централата на GWM в Баодън
Историята на GWM
Great Wall Motor e основана като работилница за селскостопански машини през 1984, но започва сериозно развитие в автомобилния сектор след 1990, когато днешният й президент Уей Дзянджун поема ръководството. През 1998 е приватизирана чрез листване на Хонконгската борса и днес е един от двата най-големи частни производителя на автомобили в Китай. През миналата година GWM продаде над 1.23 милиона автомобила, от които 453,000 - за износ. Компанията е добре представена в Латинска Америка, Южна Африка, Австралия и на всички азиатски пазари. Европа обаче досега бе слабото й място, с едва около 6300 продадени автомобила миналата година.


1