Първата китайска кола, с която съм се сблъсквал в живота си - някъде около 2011 - беше пикап на Great Wall. И ми изкара акъла, защото не беше много склонен нито да завива, нито да спира по завоите над Боровец. 14 години по-късно моделите на Great Wall са най-добрата илюстрация на космическия скок, който осъществи китайската автомобилна промишленост оттогава. Нека да ви запознаем с най-новия й продукт, който ще дойде на българския пазар. И ще бъде най-достъпният офроудър на рама у нас. Нарича се...
ВИДЕО от теста на Haval H9 вижте тук:
Всъщност, както ще видите, става дума за три визуално сходни модела с една допълнителна версия, които на всичкото отгоре имат съвсем различни имена за различните пазари, така че и ние се объркахме малко в началото.
Новата гама SUV на Haval: вдясно е H7 (Dargo), в средата - безименният още модел с код В26, и вляво - обновеният Н9
Ето ви един шанс да се ориентирате малко по-добре в гамата. Новият Haval H7 е всъщност Dargo, каквото вече го познаваме в България. След него идва малко по-големият Haval с кодово име В26, който на някои пазари е представен като Raptor - но Ford вероятно би имал известни възражения срещу използването на това име в Европа. Така че за момента тази кола се казва Haval New SUV, докато не измислят някакво по-неутрално име.
Най-накрая идва Haval H9, който вече със сигурност идва в България съвсем скоро - още това лято.
Haval H9
На външен вид тези три машини изглеждат почти като матрьошки с малка разлика в размера. Но технологично са доста различни. Н7 и В26 са със самоносеща конструкция, докато Н9 е офроудър от старата школа, построен на рама.
Haval H9 MetiForce Edition
Впрочем сигурно вече сте забелязали очевидните визуални разлики между колата в началото на клипа и останалите. И едното, и другото е Н9, но в началото ви показахме специалната версия MetiForce - нещо като приключенско издание на стандартната кола, със специални гуми и всякакви допълнителни офроуд аксесоари. Що се отнася до важните неща обаче, и обикновеният H9 няма да се изложи извън пътя.
MetiForce Edition
Той е 4.92 метра дълъг, и с 22.5 сантиметра пътен просвет. По стандартите на GWM това не е най-тежкият офроудър - тази чест се пада на машините от марката Tank. Но по българските стандарти това е много сериозна офроуд машина, една от малкото оцелели такива на нашия пазар, и най-достъпната като цена.
За всички останали автомобили от този клас долната граница в България в момента е около 150,000 лева. Още нямаме официалните цени за България, но очакваме много добре оборудваните версии на Н9 с двойна блокировка на диференциала да струват около 110,000 лева.
Кои са конкурентите му? Достъпното Suzuki Jimny вече не се продава в Европа. Nissan и Mitsubishi напуснаха този сегмент. Land Rover Defender 110 започва от над 140,000 лева, и вече не е на рама. Най-евтината пътническа версия на Ineos Grenadier е 150,000 лева. Jeep Wrangler струва над 160,000 лева. Тoyota иска за новото поколение на Land Cruiser Prado шокиращите 164,000 лева. А G-класата на Mercedes започва от четвърт милион.
В същото време Н9 не отстъпва на никой от тях, що се отнася до удобствата - всъщност напротив. Тази кола има всичко необходимо за комфортен живот: безжично 50-ватово зарядно за мобилни устройства; вентилация и отопление на седалките, които са с хубава кожена тапицерия; и накрая пълноценна, модерна мултимедия, доколкото успяхме да видим, защото в тестовия ни автомобил тя говореше само китайски.
В България тази кола ще дойде с поддръжка на Android Auto и Apple Car Play, така че максимално да улеснява живота.
Екранът на информационната система е с диагонал 14.6 инча - голям като за Европа, съвсем умерен като за Китай. Системата работи бързо и дисплеят е с много добра резолюция, но слабите ни познания по мандарин осуетиха по-нататъчното й изследване.
Ергономията на салона е чудесна, всичко е добре обмислено и точно там, където трябва да бъде. Имате физически бутони за всички важни неща - за климатика, за седалките, за камерите за наблюдение (даващи пълен 360-градусов обзор). И естествено, бутоните, които са най-важни в този случай и които съвсем малко SUV в България имат към наши дни: за понижаващата предавка и за блокажа на задния диференциал.
Като опция може да имате блокировка и на предния диференциал, което вероятно ще бъде серийно оборудване за българската версия на модела наесен. Дълбочината на газене без допълнителни аксесоари е цели 80 сантиметра.
Позицията на седене е много удобна, както и седалките. Имате електрическа стъпенка, която автоматично се спуска при отваряне на вратата и автоматично се прибира.
Качеството на материалите на пипане е много добро. Седалките са електрически, макар и без специалната функция за "нулева гравитация", която компанията предлага в някои модели на премиум марката си Wey.
214 к. с. максимална мощност 380 Нм максимален въртящ момент 225 мм минимален пътен просвет |
Има два вида задвижване за Н9. Едното, което първо ще видим в България, е двулитров бензинов турбомотор с 214 коня, който досега се комбинираше с 8-степенния автоматик на ZF - безукорна машина, никога не сме имали забележки към нея. А занапред ще използва новата 9-степенна трансмисия, която е собствена разработка на GW чрез дъщерната й компания Finest. За създаването й са били отговорни група германски инженери, бивши служители на Mercedes.
Поговорихме с шефа им, който твърди, че тази трансмисия ще е дори по-добра от тази на ZF в много отношения. Но засега ще трябва да го приемем на доверие, защото нашият тест тук е ограничен само в рамките на един затворен полигон. За да караме по нормалните пътища и съответно да усетим трансмисията както трябва, ще ни се наложи да си извадим китайска шофьорска книжка.
Тобиас Ленц - дългогодишен старши инженер в Mercedes, а сега - шеф на Finest, дъщерната компания на GWM за компоненти, ни показва новата 9-степенна автоматична трансмисия на китайския гигант
Живописните кадри от пустинята Гоби, които виждате, са заснети без наше участие, за съжаление. Но на изкуствените препятствия на полигона Н9 се представи доста впечатляващо.
Вторият вариант за задвижване е 2.4-литров турбодизел, който обаче няма нищо общо със стария 2.4 дизел, който в далечното минало Great Wall ползваше назаем от Mitsubishi. Това си е изцяло нов агрегат, създаден отново от китайците.
Между другото в последните 10 години GWM методично и с големи инвестиции работи в посока на това да се превърне в най-независимата от поддоставчици компания в автомобилния свят. Finest и цялата останала периферия осигурява всички ключови компоненти за тези коли: трансмисии, двигатели, силова електроника, дори клъстерите на дигиталните табла. Неща, за които европейските производители по традиция разчитат на своите доставчици. Ефектът от това е много по-голям контрол върху технологиите, отколкото конкурентите могат да имат.
По-малкият В26 - като казвам по-малък, той е всъщност дълъг 4.80 метра заедно с резервната гума отзад - има малко по-различно задвижване. Основното за Китай е 1.5-литров турбомотор в комбинация с плъг-ин хибридна система. Автомобилът има 221 мм пътен просвет, и дълбочина на газене 58 см - с 8 повече от класическия Defender. Успяхме да тестваме В26 на полигона за ускорение, спиране и слалом. Не точно силните страни на един офроудър, разбира се, но все пак неща, което трябва да умее.
И тук китайските технологии се оказаха на съвсем друго ниво в сравнение със спомените ни отпреди десетилетие. Между другото, В26 също ще стигне и до европейските пазари в близко бъдеще. Но засега предпочитаме да се фокусираме върху Н9, който най-после ще ни даде малко повече избор в един все по-свиващ се сегмент. И определено ни се видя много интересен автомобил. Нямаме търпение да го покараме както трябва. С българските шофьорски книжки.
Още снимки от теста на Haval H9 вижте в ГАЛЕРИЯТА: