Стойността на една марка е много важна, за да се разбере нейната разпознаваемост, нейното състояние и способността да се адаптира към пазарните промени. Поради тази причина от двадесет и шест години консултантската фирма Interbrand публикува годишна класация на марките, които струват най-много, включително тези, които произвеждат автомобили.

В класацията Interbrand Best Global Brands 2025 лидерът – както в общото класиране, така и в това на автомобилните марки, не се променя. Начело си остава Apple, следван от Microsoft и Amazon, докато Toyota отново е на първо място при автомобилните брандове. Японският производител за шеста поредна година заема тази позиция, като има прогнозна стойност от Interbrand от 74,2 млрд долара. За сравнение, лидерът на Apple се оценява на 470,9 млрд.
Mercedes продължава да е на второ място в специалната класация на автомобилните марки (десета като цяло), със стойност от 50,1 млрд. долара, като записва спад от цели 15% спрямо същата класация 2024. На трето място отново намираме BMW (14-и в общото класиране), като баварският производител губи 10% и достига стойност от 46,8 млрд. долара.
На четвърто място Tesla сред автомобилните марки се нарежда Tesla, която обаче записва спад на стойността с 35% и така се озовава на 25-о място в общото класиране.

Топ 10 на автомобилните марки
Позиция Марка Стойност Промяна спрямо 2024
1. (6 общо) Тоyota 74,2 милиарда долара +2%
2. (10) Mercedes-Benz 50,1 милиарда долара -15%
3. (14) BMW 46,8 милиарда долара -10%
4. (25) Tesla 29,5 милиарда долара -35%
5. (29) Honda 24,8 милиарда долара -7%
6. (30) Hyundai 24,6 милиарда долара +7%
7. (52) Audi 15,4 милиарда долара -11%
8. (54) Ferrari 15,4 милиарда долара +17%
9. (56) Volkswagen 15,0 милиарда долара -9%
10. (57) Porsche 15,0 милиарда долара -14%
Сред малкото растящи марки намираме Hyundai, шести в класацията на автомобилните марки с +7%, както и Ferrari, която е осма с +17%.
Извън Топ 10 остават Nissan - 82-ри като цяло със спад от 33%, Kia, която е 89-а с +5% и BYD, който влиза в Топ 100 и е на 90-та позиция.
Има и други марки, които също правят автомобили, но все още са известни с други продукти - като гиганта на смартфоните Xiaomi, който се появява в класацията на 81-во място, или Huawei (96-та марка) - друг китайски гигант на потребителската електроника, който си сътрудничи с много производители на автомобили.


2