IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо „периодът на приплъзване“ е ключов за живота на съединителя

Ако времето е твърде кратко, потеглянето ще бъде рязко и ще претовари трансмисията

Всеки шофьор знае, че съединителят предава мощността от двигателя към трансмисията. Но има един аспект от неговата работа, за който малцина говорят: „времето или периодът на приплъзване“ (или „slip time“). Това е техническа характеристика, която инженерите внимателно калибрират и която е пряко свързана с начина, по който усещате колата си при потегляне.


съединител


Периодът на приплъзване е краткото време, през което фрикционният диск на съединителя се трие в маховика, преди да постигне пълно, твърдо зацепване. Този момент е от решаващо значение, тъй като той позволява на автомобила да потегли плавно, без да „подскача“ или да гасне двигателят.

В идеалния случай, този период трябва да бъде максимално кратък, за да се минимизира триенето и износването на фрикционните материали. При ръчните скоростни кутии, водачът контролира това приплъзване чрез педала. При автоматичните трансмисии, а особено при съвременните роботизирани скоростни кутии с двоен съединител (DCT), електрониката управлява този процес с милисекундна точност.

Ако периодът е твърде дълъг, шофирането ще бъде изключително плавно, но това означава повече триене, повече топлина и драстично съкращаване на живота на съединителя – особено при потегляне по наклон или в задръстване.

Затова производителите калибрират „периода на приплъзване“ така, че да постигнат оптимален баланс между комфорта и дълготрайността. При спортните автомобили, той често е по-къс за по-агресивно усещане, докато при луксозните седани е удължен за максимална плавност.

Когато съединителят започне да се износва, периодът на приплъзване неминуемо се променя. Изтъняването на фрикционния диск води до по-слаб натиск и съединителят започва да приплъзва не само при потегляне, но и при превключване на предавките под товар.

При автоматизираните трансмисии, електрониката се опитва да компенсира износването, като променя налягането на зацепване. Въпреки това, прекомерното приплъзване генерира излишна топлина, която може да доведе до прегряване на дисковете, напукване на маховика и дори до срив на трансмисионното масло.

Познаването на „периода на приплъзване“ ви помага да разберете, че плавното потегляне не е просто въпрос на умение, а е резултат от прецизна инженерна настройка, която директно влияе върху това колко често ще посещавате сервиза за смяна на съединител. Един внимателен шофьор, който минимизира приплъзването, удължава живота на тази критична система с десетки хиляди километри.


0 от 500
  • #1
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Гошко ( преди 4 седмици )
    Аз съм внимателен шофьор и карам автомобили само с ръчна скоростна кутия (досега 4 броя за 35 години). Най-дългото ползване на съединител без смяна при мен е бил 200к км на една мазда 323, пробегът е направен за 14 години. Та, ако сте внимателни със съединителя така, както сте нежни и с половинките си, ще си живеете царски и години наред няма да имате проблеми...