Много шофьори сами проверяват колите си. Те използват евтини скенери и приложения, но това често води до грешки. Понякога повредите стават само по-сериозни. Затова трябва да се знаят основните капани, които крие самостоятелната диагностика, като това помага за избягване на ненужни разходи.

В днешно време почти всеки шофьор може да се почувства като диагностик. Компактните OBD-II адаптери и програмите за смартфони направиха този процес по-достъпен от всякога. Въпреки това, наред с достъпността на тези устройства, се е увеличил и броят на погрешните схващания, които водят до ненужни разходи и дори изострят неизправностите.
Първата и най-важна грешка е абсолютното доверие в кодовете, които скенерът дава. Много хора смятат, че ако устройството е показало грешка, например "P0171 - постна смес", тогава кислородният сензор е виновен. Всъщност това е само върхът на айсберга. Такъв запис в паметта на контролния блок може да показва всичко - от изтичане на въздух във всмукателния колектор до запушен горивен филтър или умираща газова помпа. Затова и специалисти съветват да не се ограничавате до четене на кодове, а да гледате параметрите на двигателя в реално време, сравнявайки показанията на различни сензори.
Вторият капан е пренебрегването на добрия стар механичен тест. Електронният асистент не може да замени опитно око и умели ръце. Често шофьорите, след като видят кода за прекъсвания на запалването, бързат да поръчат нови бобини и свещи. И проблемът може да се крие в тривиална повреда на проводник с високо напрежение, която може да се забележи по време на обикновена визуална проверка. Преди да харчите пари за скъпи електронни компоненти, трябва да се уверите, че основните неща са в добро работно състояние - окабеляване, контакти и механичната част на двигателя.
Третата често срещана ситуация е паника при вида на светващата лампа "Check Engine". Шофьорите го възприемат като сигнал за предстояща и сериозна повреда, незабавно се подготвят за най-лошото. Този показател обаче не винаги показва бедствие. Понякога това може да е резултат от еднократна повреда, причинена от пренапрежение на тока в бордовата мрежа или зареждане с нискокачествено гориво. Такава грешка може да изчезне сама след няколко пътувания. Важно е да се проследи дали се появява отново. Ако кодът за грешка се появява постоянно, тогава трябва да задействате алармата.
Четвъртият елемент в списъка е спестяването на диагностично оборудване. Евтините китайски адаптери и общите приложения често показват само голямата картина или дори напълно интерпретират погрешно данните. Например, проста програма може да даде присъда "неизправност на сензора", докато проверка с оборудване на дилъра би изяснила, че показанията му просто надхвърлят допустимите граници и трябва да потърсите причината другаде. За правилна диагностика е желателно да се използва оборудване, което е създадено за определена марка автомобил.
Петата грешка произлиза от всички предишни, като това е хаотичната подмяна на части с надеждата да се "открие" причината. Това е най-скъпият начин. Собственикът със сблъсква с трудно стартиране на двигателя и последователно сменя свещите, проводниците, намотките, бензиновата помпа и др, като харчи много пари, а накрая се оказва нещо дребно.
Затова и експертите препоръчват преминаване от просто към сложно - проверете предпазителите, релетата, качеството на контакта и напрежението. И едва след като изключите тези основни неща, преминете към подмяна на единиците. В противен случай опитът за спестяване от посещение на услугата се превръща в скъп експеримент с непредсказуем резултат.


0