Бившият водещ на Top Gear и The Grand Tour Джереми Кларксън е много суров към настоящата автомобилна индустрия, която според него е в упадък поради електрическите автомобили и електрониката. Той обаче признава, че една кола по-специално го е запленила.
Журналистът и телевизионен водещ е една от най-големите звезди благодарение на ролята си в двете легендарни предавания за автомобили, но в последните години се е насочил към други начинания. 65-годишният британец смята, че преходът към електрически автомобили и разпространението на цифрови и електронни елементи са това, което е извратило индустрията.
За последното Кларксън обвинява властите, които принуждават производителите да оборудват автомобилите с различни технологии и системи, като те излишно разсейват шофьора. Водещият е категорично против премахването на физически бутони – нещо, от което се оплакват и други потребители.
„След като стъкленият екран стана евтиният начин за замяна на бутоните, производителите полудяха. В новото BMW M5 всъщност имате 30 различни приложения, през които можете да навигирате, а опциите са невероятни, но аз, например, съм десничар и не съм толкова прецизен с лявата ръка. И затова винаги натискам на грешно място. Да не говорим, че остават пръстови отпечатъци по целия екран“, обяснява журналистът.
Това кара Кларксън да се застъпва за автомобили, които са на повече от десетилетие, което той смята за по-рационално: „Причината да карам 18-годишен Range Rover и 12-годишен Jaguar е, че има бутони. Ако искам да превключа от навигация към музика или да увелича малко отоплението, не е нужно да влизам в меню – просто го правя“.
Скандалният журналист не е притеснен само от дигиталната тенденция в настоящата индустрия. Кларксън си спомня причината да напусне The Grand Tour. „Казах, че просто не се интересувам от електрически автомобили и видях, че това ще бъде бъдещето. Помислих си: „Как мога да се вълнувам, докато шофирам, когато проклетото нещо не издава звук?“, добавя той.
Кларксън все пак признава, че един електрически автомобил в частност го е развълнувал. „Онзи ден карах това електрическо Renault 5 и си помислих, че е впечатляващо изглеждаща малка кола, а жълтите пръски отвътре наистина ми харесаха. Много добре направено. Иска ми се да имаше двигател!“
За Джереми Кларксън обаче електрическото Renault 5 е оазис в пустинята (б.а. - преди време той похвали още един електомобил - Hyundai Ioniq 5N), що се отнася до дизайна и индивидуалността, тъй като той вярва, че новите тенденции – независимо дали в сегмента с нулеви емисии или традиционния, нямат душа.
„Мисля, че всички са загубили идеята, че една кола представлява свобода, блясък, скорост, опасност, независимо дали чрез законодателство или промяна в общественото възприятие. Колата вече не се смята за нещо вълнуващо. И това е представено в аморфните петна, които днес се считат за автомобилен дизайн“, оплаква се Кларксън.
„Преди около 10 години, ако си купите 10-годишна кола, тя е била надеждна, удобна, изискана, добре оборудвана, бърза, относително икономична и изключително екологична, защото никой не е трябвало да насила да ви строи нова кола“, заключава Джереми Кларксън, за когото, без съмнение, автомобилите в миналото са били по-добри.