Преди повече от четири години Volvo обяви, че ще премине изцяло на електрически автомобили до края на десетилетието. Но реалността скоро се оказа ясна, показвайки, че възходът на електромобилите не се развива толкова бързо, колкото се надяваше компанията, собственост на Geely. В крайна сметка шведите се отказаха от обещанието си да се продават само електрически автомобили до 2030. Новата им цел е plug-in хибридите и изцяло електрическите автомобили да представляват 90 до 100% до края на десетилетието.

Въпреки това Volvo все още вярва, че краят на ДВГ е близо. След като произведе последния си дизелов двигател преди около година и половина, автомобилният производител вече вижда срок на годност и за бензиновия двигател. В интервю за Bloomberg, главният изпълнителен директор Хакан Самуелсон направи смела прогноза:
„Индустрията ще бъде електрическа - няма връщане назад. Може да отнеме малко повече време в някои региони, но посоката е ясна. След около 10 години всички автомобили ще бъдат електрически и ще бъдат по-евтини.“
Това е интересно твърдение, като се има предвид, че продажбите на електрически превозни средства на Volvo всъщност падат. През първите осем месеца на годината компанията продаде само 90 326 превозни средства без двигател с вътрешно горене, което е огромен спад от 24% в сравнение със същия период на 2024. Дори plug-in хибридите се понижиха леко, с един процент - до 107 380 бройки. Чисто бензиновите модели и меките хибриди паднаха със седем процента до 253 376. Като цяло Volvo не е имала добра година досега, като общите доставки са намалели с 10% до 498 464 автомобила.
Въпреки това, 74-годишният изпълнителен директор остава уверен, че Volvo може да се възстанови, ако направи правилните ходове. Самуелсон каза пред Bloomberg, че компанията трябва да пусне нови plug-in хибриди, които той описва като „електрически автомобили с резервен двигател“. Не е ясно дали е имал предвид plug-in хибриди с дълъг пробег като новия XC70 или електрически автомобили с удължаване на пробега, които използват бензинов двигател като генератор. Компанията майка Geely вече е запозната с технологията за удължаване на пробега чрез съвместното си предприятие Horse с Renault.
Изцяло електрическата визия на Самуелсон може да създаде проблеми за някои традиционни автомобилни производители. Той вярва, че индустрията е на път към голямо преструктуриране и докато някои „компании ще се адаптират към новите обстоятелства и ще оцелеят, други няма да го направят“. Гледайки напред към електрическата ера, започваща около 2035, той прогнозира, че „две или три много силни китайски марки“ ще бъдат сред доминиращите сили, докато старата гвардия, или това, което е останало от нея, ще бъде принудено да се изправи пред нова реалност.
Не всички утвърдени имена виждат нещата по един и същи начин. BMW, например, не иска да се откаже от двигателите с вътрешно горене през 2035 - годината, в която ЕС планира да забрани продажбите на нови двигатели с вътрешно горене. Mercedes предупреди, че индустрията може да се „срине“ в Европа, ако забраната продължи. Audi и Porsche също смятат, че е преждевременно да се заемат изцяло с електрически превозни средства след по-малко от десетилетие.
Високопоставени представители на автомобилните производители ще се срещнат в петък с председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, за да обсъдят забраната, която според главния изпълнителен директор на Mercedes - Ола Калениус, е „просто вече неосъществима“.


6