fallback

Защо спортните автомобили заменят въглеродните влакна с лен

Редица производители ще използват части от ленени влакна в серийните си модели

След като използва устойчив композит от естествени влакна в моторните спортове в продължение на няколко години, по-рано това лято BMW обяви, че в бъдещите си серийни модели ще залага на материал на основата на лен. Той е разработен от швейцарската фирма Bcomp, като при тестването се оказа подходящ за редица приложения в екстериора и интериора на автомобила.

Няколко години научноизследователска и развойна дейност са установили, че композитите, направени от възобновяеми материали, не само са в състояние да създадат атрактивни повърхностни покрития, но могат да се използват и за структурни компоненти. Пример за това е покривният панел в автомобилите от следващо поколение, където композитите от възобновяеми влакна могат да намалят еквивалента на CO2 с 40% по време на производството, като това дава ползи в края на жизнения цикъл.

Подразделението за рисков капитал на BMW - I Ventures, притежава дял в Bcomp, която е основана през 2011 за производство на високопроизводителни ски с помощта на ленени влакна. Bcomp стана официален партньор на BMW Motorsport през 2022. А неговият материали Amplitex е изработен от европейски ленени влакна.

Тъканите могат да варират за различни приложения и визуални ефекти и се предлагат или като плат, или импрегнирани с термопластична смола. Структурните панели могат да бъдат подсилени с „Powerribs“ - мрежа, подобна на решетка, също изработена от ленени влакна и залепена към постелката.

BMW за първи път използва подсилващи части, изработени от естествения влакнест материал в своите автомобили от Формула Е 2019, последвани от M4 DTM, както и M4 GT4, които заменят подсилената с въглеродни влакна пластмаса (CRFP). M4 GT4 е оборудван с части, изработени от новите материали за „24-те часа на Нюрбургринг“.

От Bcomp посочва, че в зависимост от приложението, CO2 отпечатъкът от извличането на суровини до напускане на фабриката може да бъде до 85% по-нисък в сравнение с конвенционалните композити. Някои компоненти могат да бъдат с 50% по-леки и да намалят използването на пластмаса със 70% – термопластичните Powerribs могат да отговорят на тези критерии за намаляване на теглото и пластмасата за интериорните панели.

Компанията работи и с редица други производители на автомобили. Cupra използва такива материали в седалките, Kia - интериора на EV3 и EV4, Polestar - в Polestar 3, Volvo - в Concept Recharge, а Porsche - в 718 Cayman GT4 Clubsport за крила и врати.

fallback
fallback
Последни