Въглеродният композит, популярен простонародно и като "карбон", е едновременно лек и изключително здрав материал. Но има и два проблема: първо, той е доста скъп, и второ, не е кой знае колко екологичен. Сега обаче тимът от Формула 1 McLaren и eдна швейцарска компания експериментират с нов материал на растителна основа, който може да даде решение и по двете точки.
Участието на McLaren в пионерния проект не е случайно. За начало на масовото използване на въглеродните композити се приема именно лансирането на болида от Формула 1 на McLaren – MP4/1 през 1981 година. Това е първият автомобил с шаси и корпус от въглеродни нишки, които осигуряват здравина и ниско тегло. След това Формула 1 се насочи към сериозна експлоатация на композитните материали, като днес около 70% от теглото на болидите от Формула 1 се падат точно на тези материали.
Сега британският тим заедно с швейцарската компания Bcomp работи по нов материал, основна суровина за който е една от разновидностите на лена.
Новият композит вече бе използван за създаването на седалките на двамата пилоти на McLaren във Формула 1 Карлос Сайнц и Ландо Норис, като е издържал най-строгите тестове за безопасност. Резултатът е седалки, които отговарят на изискванията за здравина и устойчивост, но при производството на които се отделят 75% по-ниски емисии на въглероден двуокис. И които са били изпитани по време на предсезонните тестове в Барселона през февруари.
„Използването на естествени композитни материали е част от иновациите в тази област, реализирани от McLaren – заяви шефът на тима Андреас Зайдл. – Според правилата на ФИА, минималното тегло на пилота трябва да е 80 кг. Нашите пилоти тежат 72 и 68 кг, така че можем да използваме баласт, като трябва да е част от седалката. Затова и новите материали трябва да са здрави, а не толкова леки. Мисля, че в близко бъдеще композитните материали, базирани на възобновяеми източници, като лена, ще са изключително важни за спорта и за автомобилното производство.”
Снимки: McLaren