IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Нов свръхздрав материал измества въглеродните влакна?

McLaren вече използва във Формула 1 изобретението, което е на растителна основа

Въглеродният композит, популярен простонародно и като "карбон", е едновременно лек и изключително здрав материал. Но има и два проблема: първо, той е доста скъп, и второ, не е кой знае колко екологичен. Сега обаче тимът от Формула 1 McLaren и eдна швейцарска компания експериментират с нов материал на растителна основа, който може да даде решение и по двете точки.


McLaren flax composite


Участието на McLaren в пионерния проект не е случайно. За начало на масовото използване на въглеродните композити се приема именно лансирането на болида от Формула 1 на McLaren – MP4/1 през 1981 година. Това е първият автомобил с шаси и корпус от въглеродни нишки, които осигуряват здравина и ниско тегло. След това Формула 1 се насочи към сериозна експлоатация на композитните материали, като днес около 70% от теглото на болидите от Формула 1 се падат точно на тези материали.


McLaren flax composite

Сега британският тим заедно с швейцарската компания Bcomp работи по нов материал, основна суровина за който е една от разновидностите на лена.
Новият композит вече бе използван за създаването на седалките на двамата пилоти на McLaren във Формула 1 Карлос Сайнц и Ландо Норис, като е издържал най-строгите тестове за безопасност. Резултатът е седалки, които отговарят на изискванията за здравина и устойчивост, но при производството на които се отделят 75% по-ниски емисии на въглероден двуокис. И които са били изпитани по време на предсезонните тестове в Барселона през февруари.


McLaren flax composite


„Използването на естествени композитни материали е част от иновациите в тази област, реализирани от McLaren – заяви шефът на тима Андреас Зайдл. – Според правилата на ФИА, минималното тегло на пилота трябва да е 80 кг. Нашите пилоти тежат 72 и 68 кг, така че можем да използваме баласт, като трябва да е част от седалката. Затова и новите материали трябва да са здрави, а не толкова леки. Мисля, че в близко бъдеще композитните материали, базирани на възобновяеми източници, като лена, ще са изключително важни за спорта и за автомобилното производство.”

Снимки: McLaren

0 от 500
  • #4
    0 rate up comment 0 rate down comment
    dr_kurtev ( преди 4 години )
    Абсолютно съгласен с #1!! Било ги срам,че "марихуаната"по-добра от карбон! Майтап бе Уили!
  • #3
    3 rate up comment 0 rate down comment
    ( преди 4 години )
    Индийският коноп е един от най-издържливите, най-здравите и дълготрайни материали на вашата планета. Няма по-добър материал за тъкани, по-здрав материал за въжета и по-лесно произвеждан материал за целулоза. Вие изсичате стотици хиляди дървета годишно, за да си направите неделния вестник, в който да четете за унищожаването на горите. Конопът би могъл да ви предостави милиони неделни вестници, без да ви се наложи да отсечете и едно дърво."
  • #2
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Хахаха ( преди 4 години )
    Идва ерата на дървените формули? Начи почнахме с дървени каруци минахме през стоманени коли и сега пак на дървени каруци ще се върнем.
  • #1
    6 rate up comment 0 rate down comment
    МХ ( преди 4 години )
    А интересно защо са избрали ленената нишка при положение че конопената има много по високо качество? Конопената нишка също е много лека, почти същото тегло но е поне 2-3 пъти по здрава и е много по устойчива на влага, солена вода и мухъл. Не случайно хиляди години корабните въжета и платна са ги правили от коноп. И изобщо конопените въжета са били най здравите въже само до преди 100г. преди да измислят петролните деривати и синтетики които ползваме днес.