Mazda е една от автомобилните марки, която инвестира най-много в технологии за двигателите на своите модели. Японският производител се бори със замърсяващите емисии, развивайки синтетични горива, а сега вече е ясно, че вижда водорода като заместител на бензина.

Компанията от Хирошима знае, че електрическите превозни средства не са единствената форма на задвижване за бъдещето и това е нещо, което искат да демонстрират с нови решения в областта на традиционното горене. Както вече направиха с намаляването на размерите, принципът, който всички производители следват и който Mazda непрекъснато отхвърля. И продължава да го прави, според това изтичане на патентна регистрация, открита от австралийски колеги, в която можете да видите схемата на шесттактов двигател.
Тази конфигурация не е нова, тъй като Porsche също я е проучил, но фактът, че този двигател с вътрешно горене може да работи както на бензин, така и на водород и че не отделя никакви емисии на CO2 в атмосферата. Това звучи невъзможно, но японските инженери са го направили възможно, въпреки че изобщо не е лесно.

Mazda е кръстила патента си „система за реформиране на горивото за превозни средства“, въпреки че това име не е точно целта на самия двигател. Операцията е по-сложна, защото го прави с бензин, но чрез катализатор и топлина изкопаемото гориво се трансформира в малки количества водород, който след това изгаря, генерирайки чист въглерод.
Достатъчно е да се каже, че ако няма достатъчно водород, това не е проблем. Двигателят работи на бензин и докато се генерира химичният елемент, за който те не се нуждаят от големи резервоари за съхранение, а само от малък. Моторът работи на обичайните си четири такта, но има две екстри, които се появяват в края на цикъла, така че след етапите за всмукване, компресия и мощност се произвежда „рекомпресия“.

В случая отработеният въздух се насочва към елемент, наречен „разлагател“, който не е нищо повече от каталитичен конвертор (катализатор), така че по време на изпускателния ход бензинът се впръсква в горещия отработен въздух, което кара чистия въглерод да се придържа към стените на каталитичния конвертор, които след това преминават в резервоара.
Проблемът е, че новият двигател би бил много по-сложен от сегашния двигател с вътрешно горене. Добавянето на цял допълнителен път на клапана означава повече части и сложен дизайн на главата на цилиндъра. Допълнителният клапан и изпускателният клапан ще трябва да се отварят и затварят от задвижващ механизъм, а не от разпределителен вал.

Идеята е невероятна и със сигурност интересна. Но нейното внедряването е кошмар и действителната ефективност е под въпрос. Това обаче едва ли плаши Mazda, така че може би ще видим някаква производствена версия през следващите години.


14