Как да проверите двигателя на автомобила, без да го разглобявате и да харчите твърде много? Това е особено належащо, ако пробегът на автомобила е преминал границата от 200 000 км и основният ремонт не е включен в плановете.

Първата стъпка е компютърна диагностика чрез специален конектор. Тя ви позволява да четете грешки и да оценявате критични параметри: прекъсвания на запалването, състав на горивно-въздушната смес, работа на EGR системата, каталитичен конвертор, както и корекции на горивото (Fuel Trim), впръскването в цилиндрите. Дългосрочните корекции, които надхвърлят 10%, се считат за алармен сигнал, докато тези в рамките на 10% (и по-малко) са нормални.
Второто е измерването на компресията. Компресомерът ще покаже колко налягане създават цилиндрите. Нормата при бензинов мотор е 12-14 бара, а за дизела - по-висока. По-малко от 10 бара вече е повод за притеснение. Можете да се направи и „мокър“ тест - добавете капка масло в цилиндъра. Ако компресията се е увеличила, проблемът е в пръстените, а не в клапаните.
Третият съвет е ендоскопия на цилиндрите, която предоставя важна информация за вътрешното състояние на двигателя. Чрез отворите на свещите горивната камера се проверява с ендоскоп, като се обръща внимание на въглеродни отлагания по клапаните, следи от масло (показва появата на пръстени), драскотини по облицовките или външни отлагания.
Друг важен нюанс е анализът на маслото, което представлява огледало на състоянието на двигателя. Какво може да се направи - миризмата на изгаряне показва прегряване и износване на буталото, миризмата на гориво - възможно е преливане на инжектора, гъсто черно масло - не е сменяно дълго време или двигателят „яде“ масло.
И накрая, практически съвет – потопете пръст в маслото и ако усетите стружки, възможно е износване на вала. Друг начин за проверка - капнете масло върху бяла хартия. Почерняването и утайката са признак на сажди и лошо изгаряне.
Освен това се препоръчваме проверка през гърлото за пълнене на масло с помощта на фенерче. Много сажди означават прегряване или мръсно масло, метален блясък - може да има стружки, бяла емулсия - проникване на антифриз (възможно е пробито уплътнение на главата на цилиндъра).
Следващата точка е обратната тяга от системата за вентилация на картера. Ако на празен ход духа силно, някъде има пробив на газовете – най-вероятно от износване на пръстените. Ако капачката се прибира навътре – всичко е наред, но ако се издува, има проблем.
Важен е също така и цветът на ауспуха. Синият дим означава масло в цилиндрите, бялото е вода/антифриз (ако не е при студено стартиране на двигателя), черното е богата смес, преливане на гориво.
Какво друго може да се провери:
- Температура на двигателя с вътрешно горене, налягане на горивото, ламбда-сонда, незабавни корекции - всичко може да се направи със скенер.
- По-добре е да проверите налягането на маслото с механичен манометър - особено преди покупка на автомобила. Ако двигателят все още "диша", но пробегът е голям - как да удължите ресурса:
- Налейте качествено масло с правилни характеристики
- Сменяйте маслото по-често: веднъж на 6000-8000 км при автомобил с пробег над 200 000 км.
- Промийте дюзите, наблюдавайте сместа.
- Почиствайте редовно дроселната клапа и EGR клапана.
- Сменете свещите навреме.
- Следете температурата: прегряването е враг на алуминиевата глава на цилиндъра.
Ако никога не сте правили това преди, най-добре е да не рискувате. Доверете се на професионалисти, които знаят какво правят.


0