IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо се образуват задръстванията?

Засядането в трафика често има най-елементарно обяснение – действия на шофьорите (ВИДЕО)

Всеки шофьор е попадал в трафик дори при движение по магистрала. Когато има ремонт на пътя и произшествие, причините за тези задръствания са ясни и след като се премине препятствието, нещата се нормализират. Понякога обаче колоната от бавно движещи се коли сякаш идва от нищото, а няколко километра по-късно трафикът се отпушва. Защо се стига до подобни на пръв поглед необясними ситуации?


задръствания


Обяснението идва от експеримент, проведен преди няколко години в Япония, в който изследователите пресъздават нормален трафик, като поставят 22 превозни средства в една кръгова лента и казват на шофьорите да се движат с постоянна скорост от 30 км/ч. Първоначално трафикът се движи гладко, без особени затруднения, като автомобилите поддържат доста постоянно разстояние между тях.

Скоро обаче разстоянията между превозните средства започват да варират, понякога се скъсяват, друг път се увеличават заради различните скорости, причинени от малки забавяния или ускорение. И в единия край на пистата някои коли се приближават прекалено близо една до друга, като са принудени да спрат. Задръстването бързо се придвижва към следващите автомобили, сякаш е вълна, като по този начин засяга всички автомобили в експеримента.



Тази ситуация е наречена „фантомна“ или „призначна опашка“, като показват, че тези вълни се движат назад по магистралата в продължение на километри. Задействащият фактор може да бъде почти незначителен - като кола, която сменя лентата, принуждавайки следващия да забави скоростта. Ако гъстотата на трафика не е твърде висока, тези малки смущения в редовния поток се балансират, но ако броят на автомобилите надхвърли критичен праг, системата става нестабилна и всички непредвидени събития се усилват.

Случващото се е толкова непредсказуемо, че е много трудно да се намери противодействие на този тип опашка. А причината е, че това не идва от неправилно поведение, а от малки промени в една система с несигурен баланс, каквато е колоната от автомобили. И единственото решение е всички да се движат с една и съща скорост – като вагони на влакова композиция.



.

0 от 500
  • #4
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Всичко е ясно , слаби шофьори , лоши пътища , стари каляски , неадекватни пътни знаци и добрите стари " кукери" !
  • #3
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 3 месеца )
    Като фонони в кристална решетка са. Няма спасение.
  • #2
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Защото винаги най некадърният шофьор води колоната. Типичен пример, оня ден минавам прохода Шипка и настигам един който кара неадекватно. На правите ускорява до 70 а на завоите намаля до 15-20км/ч. почти ще спре. Ужас. Не мога да го изпреваря никъде. То там е забранено да се изпреварва пък има и насрещен трафик. Естествено зад мен веднага се образува колона от 20 коли и всички сме принудени да забавяме на всеки завой до 20км/ч
  • #1
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    На първото видео ясно се вижда (0:08) как един гений забави без причина белия си седан (долната, по-близка до нас част от окръжността) и оттам започна всичко. Винаги има един такъв, който не гледа (поне 5-6 коли напред), не внимава, не умее да управлява МПС-то меко и гладко, няма чувство за движение и въобще взаимодействие в група... Но същите и не подават мигачи, засичат, не съобразяват скоростта, не си сменят гумите, дрогират се и т.н., и т.н. А каква е причината за всичко - нула образование.