Всеки шофьор е попадал в трафик дори при движение по магистрала. Когато има ремонт на пътя и произшествие, причините за тези задръствания са ясни и след като се премине препятствието, нещата се нормализират. Понякога обаче колоната от бавно движещи се коли сякаш идва от нищото, а няколко километра по-късно трафикът се отпушва. Защо се стига до подобни на пръв поглед необясними ситуации?

Обяснението идва от експеримент, проведен преди няколко години в Япония, в който изследователите пресъздават нормален трафик, като поставят 22 превозни средства в една кръгова лента и казват на шофьорите да се движат с постоянна скорост от 30 км/ч. Първоначално трафикът се движи гладко, без особени затруднения, като автомобилите поддържат доста постоянно разстояние между тях.
Скоро обаче разстоянията между превозните средства започват да варират, понякога се скъсяват, друг път се увеличават заради различните скорости, причинени от малки забавяния или ускорение. И в единия край на пистата някои коли се приближават прекалено близо една до друга, като са принудени да спрат. Задръстването бързо се придвижва към следващите автомобили, сякаш е вълна, като по този начин засяга всички автомобили в експеримента.
Тази ситуация е наречена „фантомна“ или „призначна опашка“, като показват, че тези вълни се движат назад по магистралата в продължение на километри. Задействащият фактор може да бъде почти незначителен - като кола, която сменя лентата, принуждавайки следващия да забави скоростта. Ако гъстотата на трафика не е твърде висока, тези малки смущения в редовния поток се балансират, но ако броят на автомобилите надхвърли критичен праг, системата става нестабилна и всички непредвидени събития се усилват.
Случващото се е толкова непредсказуемо, че е много трудно да се намери противодействие на този тип опашка. А причината е, че това не идва от неправилно поведение, а от малки промени в една система с несигурен баланс, каквато е колоната от автомобили. И единственото решение е всички да се движат с една и съща скорост – като вагони на влакова композиция.


0