Много съвременни автомобили имат предварително зададени режими на шофиране, които ви позволяват да променяте работата на двигателя, скоростната кутия и други системи. Водачът може да избере „Комфорт“, „Спорт“ или „Еко“, разчитайки на различно изживяване при шофиране. Най-интригуващ е режимът „Еко“ (Eco), който обещава по-нисък разход на гориво и по-екологично возене.
На практика Eco променя реакцията на педала за газ, което го прави по-малко чувствителен. Понякога пречи и на двигателя и скоростната кутия, измествайки точките на превключване към по-ниски обороти. Освен това често се активира системата „старт/стоп“, която изключва двигателя на светофари, а климатикът работи по-слабо, за да пести енергия.
На теория всичко изглежда логично - по-малко гориво, по-малко емисии, по-малко натоварване на агрегатите. Но за много шофьори резултатът е обратният. Колата става бавна по време на ускорение и за да наберете скорост, трябва да натиснете газта по-силно и по-дълго.
Ограничаването на мощността на климатика също е досадно. В жегата кабината може да не се охлади до комфортна температура и водачът е принуден да шофира със спуснати прозорци, което допълнително влошава аеродинамиката и разхода на гориво.
В реални условия еко режимът е полезен само в градски задръствания по време на спокойно шофиране и кратки движения. Въпреки това, за ежедневна употреба, той рядко носи осезаеми ползи. Много по-ефективно е да се прилагат принципите на екологичното шофиране - стартирайте плавно, избягвайте внезапно ускорение и спиране, поддържайте равномерна скорост и превключвайте на по-висока предавка навреме.
А като цяло, режимът Eco не може да се счита за универсален инструмент за пестене на гориво. Това е по-скоро спомагателна функция, която може да бъде полезна само в определени ситуации. Реални спестявания не дава бутон на панела, а внимателен стил на шофиране и технически изправен автомобил.