По това време индустрията вече изпитва напрежение, което ще промени завинаги автомобилите. Нестандартният отговор на компанията от Мюнхен на ерата на енергийна криза и нови регулации е BMW 525e - шестцилиндров двигател, проектиран за спокойно пътуване, икономия на гориво благодарение на високия си въртящ момент (за времето си) и характерното за марката удоволствие от шофирането.

Рецептата е проста - по-ниски обороти, повече въртящ момент, повече комфорт, нещо, което го прави рядък и интересен млад автомобил днес, разказващ малко позната история в историята на BMW.
Исторически контекст
За да разберем решението за проектиране на по-голям двигател с цел по-нисък разход на гориво, трябва да се върнем назад във времето. През 1973, след войната Йом Кипур, ОПЕК (Организацията на страните износителки на петрол) спира крановете за петрол и цените на горивата в западните държави скачат рязко.
Това е на практика първият петролен шок, последван от втори през 1979 с иранската революция. Последиците са незабавни - дизеловите автомобили стават много популярни в цяла Европа, докато в САЩ регулацията за среден разход на гориво от корпорациите (CAFE) влиза в сила през 1975, за да ограничи средния разход на гориво на автопарка.
За германските производители, които изнасят големи седани – автомобили, предпочитани за дълги пътувания – натискът нараства. Mercedes добави дизелов двигател към гамата на W116 S-Class и разработи бъдещия 190, докато BMW се отказа от плановете за нов 4,5-литров V12, който вече беше почти готов за производство.

Баварският производител вече беше пуснал компактната Серия 3 през 1975, но на международните пазари големите шестцилиндрови двигатели останаха сърцето на имиджа на марката и следователно трябваше да останат. Но как можеше да се направи това?
Нов, нестандартен подход
За да се реши проблемът, в Мюнхен бяха избрани няколко подхода. Шестцилиндровият двигател M20 беше заменен от дизеловия M21, монтиран на 324d/td и 524d/td, но BMW знаеше, че това няма да е достатъчно - типичният клиент нямаше да премине масово към дизел. В случая баварците просто се нуждаеха от начин да направят шестцилиндровите бензинови двигатели по-ефективни.
Рецептата може да изглежда странна днес, когато свикнали с малки турбокомпресори - не по-малък обем, а по-голям. Така през септември 1981 година BMW 528e пристига в САЩ, оборудван с троен катализатор. 525e дебютира в Германия през 1983 година, а 325e на европейския пазар през 1985.
В случая "E" означава eta - гръцката буква за ефективност. По този начин шестцилиндровият двигател увеличава обема си от 2,0 на 2,7 литра, като мощността е проектирана за въртящ момент в ниските обороти. Според BMW, 525e ускорява по-добре от 520i, като същевременно консумира 9% по-малко гориво. Официалната цифра е 8,4 л/100 км обикновен бензин, изключителна цифра за двигател с такъв обем по това време.

Под капака на 525e и 528e се намира шестцилиндровият двигател M20 с увеличен диаметър на цилиндрите и по-голяма обем - 2693 куб. см. Въпреки катализатора, този мотор е способен да генерира 122 к.с., като тази мощност се повиши до 125 к.с. при версиите без катализатор само при 4250 об/мин, с максимален въртящ момент от 4500 об/мин. Максималният въртящ момент беше 230 Нм (240 Нм без катализатор) при 3250 об/мин.
Промени в конструкцията
В случая конструкцията на мотора благоприятства въртящия момент - дългите всмукателни канали използваха резонансния ефект при ниски обороти, чугуненият блок и алуминиевата цилиндрова глава намаляват теглото, а ниските максимални обороти позволиха използването на клапани и бутални пръстени с ниско напрежение. Разпределителният вал има само четири лагера вместо седем, което допълнително намалява триенето.
Дългото предавателно число на задния мост - 2.93:1, помага за поддържане на ниски обороти на магистралата. Електрониката за управление на двигателя а комбинирана със система „BMW Energy Control“ - известен аналогов индикатор за разход на гориво, който много шофьори все още помнят и който все още присъства в много автомобили BMW, но в дигитален формат.

Колко струва всичко това?
BMW иска иновациите да се отплатят и през 1983 година 525e струва 30 165 германски марки, което се равнява на около 30 000 евро днес. Определено висока цена за времето си, но продажбите са солидни - до 1987 са произведени 40 621 бройки за Европа и 89 853 от модела 528e за САЩ и Япония.


1