Потребител на платформата платформата X публикува видео, показващо как чисто нови автомобили на BMW на стойност стотици хиляди евро са обрасли с плевели и общо взето са изоставени на произвола на времето, вместо да бъдат доставени на дилърите. И именно това видео перфектно обобщава все по-трудната ситуация на европейската автомобилна индустрия на най-големия автомобилен пазар в света – този в Китай.
Европейските производители са унизени в Китай
Не е тайна, че китайската автомобилна индустрия, субсидирана от местните власти, е все по-голямо предизвикателство за западните корпорации. Само през миналата година пазарният дял на чуждестранните автомобилни компании (опериращи в Китай на базата на съвместни предприятия с местни партньори) е намалял от над 48% до малко над 36%.
Бързото отблъскване на местни купувачи от западни марки принуди продавачите на автомобили да предприемат необичайни действия. Пример за това е Mercedes EQE, чиито цени бяха намалени наполовина в Китай през последните месеци на миналата година. Въпреки такива драстични стъпки обаче, не беше възможно да се спре спадът в продажбите.
Porsche загуби 28% от китайските купувачи миналата година, а първото тримесечие на тази година приключи с рекорден спад в търсенето с цели 42%. На свой ред BMW, чиито автомобили могат да се видят във видеото, миналата година приключи с 13,5% спад на продажбите в Китай, а първото тримесечие на тази година донесе нов спад от 17%.
Китайците вече не искат коли от Германия? Те имат свои - по-добри
Откъде идват такива драстични спадове в интереса към автомобили на европейски марки? Вината за това състояние на нещата е в китайския модел на офанзива в областта на новото поколение NEV (Nev Energy Vehicles), подкрепен от местните власти. През 2024 почти половината от новорегистрираните автомобили в страна са NEV.
Предварителните данни от тази година показват, че в момента до 60% от новите автомобили, регистрирани в Китай, могат да бъдат електрифицирани (BEV, PHEV) превозни средства от ново поколение. А тези от китайските производители са не само много по-евтини и по-добре оборудвани от чуждестранните си конкуренти, но също така - в много случаи - превъзхождат европейските гиганти по отношение на производителността или управлението на енергията.
Европейските марки са в отстъпление
Нарастващата конкуренция от страна на китайските производители е само една от причините за спада на интереса към европейските автомобили. Друга, например, е икономическото забавяне в самия Китай, което засяга предимно премиум марки.
Освен това европейската автомобилна индустрия разчита на закостенялата корпоративна структура, която не е в състояние бързо да се адаптира към преобладаващите тенденции. В случая с китайския пазар, където на всеки няколко месеца се появяват напълно нови модели с нови възможности, производството на автомобили, които се оставят „на склад“, означава само и единствено допълнителни проблеми.