IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Дизелов двигател "бие" електромобилите по ниски емисии

Тайната му се крие в архитектура, използвана още през 1882 година

Европейският съюз определи 2035 г. като целева дата за постепенно спиране продажбата на нови превозни средства с ДВГ. След тази дата ще бъдат разрешени само автомобили с нулеви емисии (електрически или еквивалентни). В този контекст ултрачистите двигатели с вътрешно горене се разглеждат като технологичен мост, защото позволяват намаляване на емисиите и разходите за гориво.


Двигател


Американската компания Achates Power разработи двигател, наречен OP, който може да работи на възобновяеми горива и дори водород, като в същото време запазва предимствата си по отношение на ефективността. Тестове със синтетичен дизел R99 (получен от растителни масла) съвместно с петролната компания Neste показаха допълнително намаление на емисиите с 10% спрямо вече ниските нива на CO2, присъщи на възобновяемите горива.

Тайната му се крие в архитектура, която е използвана през 1882 г. Тогава британският инженер Джеймс Аткинсън разработва цикъла на Аткинсън. Първата му версия е двигател с противоположни бутала, известен като диференциален двигател на Аткинсън. При нея всеки цилиндър има две бутала, които се движат в противоположни посоки, като така напълно елиминират традиционната цилиндрова глава. В тази конструкция "всеки ход на буталото генерира полезна работа" (докато едното компресира сместа, другото изтласква газовете), което максимизира преноса на енергия и значително намалява топлинните загуби.


Двигател
Двубутален двигател от 1882 година


Освен това, чрез елиминирането на цилиндровата глава, разпределителния вал и клапаните, конструкцията е опростена и отпадат многобройните причини за повреди в конвенционалните двигатели. Тази архитектура с два колянови вала позволява ултракомпактен блок, с по-малко движещи се части и по-малки размери от конвенционален дизелов двигател с подобна мощност, което го прави много привлекателен за военни и логистични приложения.

Според компанията, използването на биогорива или водород би довело до крайния въглероден отпечатък на двигателя "сравним или по-нисък" от този на електрически автомобил. Поради това Achates Power предлага преходна технология: по-чиста от конвенционалния дизел и незабавно съвместима със съществуващата горивна инфраструктура, смекчаваща въздействието на прехода до 2035 г.

Електрическите превозни средства с батерии предлагат далеч по-висока енергийна ефективност (над 85-90%) и нулеви емисии на CO₂ и NOx. За разлика от това, типичният дизелов двигател преобразува по-малко от половината от енергията на горивото в полезна работа. Achates OP запълва част от тази разлика: с близо 50% топлинна ефективност, той значително превъзхожда всеки стандартен дизел.


Двигател


Въпреки това, колкото и ефективен да е, този двигател все още изгаря изкопаеми горива, макар и с нисък разход на гориво, и отделя CO₂. Предимството на електрическата алтернатива е пълната липса на емисии по време на шофиране, докато ултрачистият дизел на Achates все пак изисква минимален електрически отпечатък (например за производство на възобновяем водород) или емисии от производството на гориво.

От друга страна, електрическите превозни средства разчитат на скъпи батерии и разширяваща се инфраструктура за зареждане. Achates подчертава, че чрез поддържане на 100% възобновяеми синтетични горива, балансът на емисиите през целия жизнен цикъл на двигателя може да бъде сравним с този на електрическо превозно средство. Въпреки че електромобилите в момента са по-добри по отношение ефективност на задвижване и нулеви локални емисии, дизеловият на Achates OP предлага междинна стъпка: драстично по-ефективен и по-чист ДВГ от сегашните, способен да използва биогорива или водород за намаляване емисиите на CO2 и работа при тежкотоварни превозни средства, където задвижването на ток все още не е практично.

В реални тестове този двигател демонстрира безпрецедентни показатели за ефективност. Achates отчита комбиниран разход на гориво от около 6,4 л/100 км с прототипа си, монтиран в лекотоварен автомобил. Пътни тестове с ван за доставки показват разход между 4% и 21% по-нисък от най-добрия сравним конвенционален дизел. Като цяло, средното предимство е около 10%, а при някои пътувания дори надхвърля 22% по отношение на икономията на гориво.

0 от 500
  • #13
    8 rate up comment 12 rate down comment
    Никола ( преди 3 месеца )
    ЕВРОПА СИ ОТИВА А С НЕГО И ЕВРОСЪЮЗА....ЧЕСТИТО НА ЗОМБИТАТА
  • #12
    10 rate up comment 11 rate down comment
    Сепуко харакири ( преди 3 месеца )
    До 2035 слабоумния ЕС с всичките гениални урсули ще е на бунището на историята
  • #11
    11 rate up comment 3 rate down comment
    до долния ( преди 3 месеца )
    Що у Ф1 не карат на дизел
  • #10
    22 rate up comment 11 rate down comment
    Diesel Power ( преди 3 месеца )
    Мойта нафтова печка щеви слага даси легате тролчета,А като ви е мръсен въздуха в градовете защо не ходите дасе праите на зелени на ромите дека всеки ден горат жица и ви обгазяват а (сладурковци)шубе ви е нешо само за двигателите дрънкате.Як облак дим от жица това дишате и се правите че него виждате.
  • #9
    9 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    Стига си недоволствал, защото сега ще дойдат една тълпа гръмогласни антиелектрици и ще ти обяснят че е големите градове са създадени за автомобилите , така че ако ти пречат си отивай на село да дишаш чист въздух, защото пречиш на ДВГ.
  • #8
    10 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Оффф айде погребвай те го тоя двг стига се е мъчил. Чист бил - като вървя по тротоара и ауспуха му бълва пушек директно в белия ми дроб какво правим? Много е важно не само колко замърсява ами дали замърсяването може да се изведе извън големите градове
  • #7
    10 rate up comment 13 rate down comment
    Злостер ( преди 3 месеца )
    Еййй аман от глупости, сега остана и да ми обясните кал във всеки двор, ще изкопаем кладенец за нефт, ще сложим рафинерия и сме ние. ЕНЕРГИЙНАТА НЕЗАВИСИМОСТ КОЯТО ВИ ДАВА ЕЛЕКТРОМОБИЛ, 30 ПАНЕЛА, ИНВЕРТОР И МАЛКО БАТЕРИИ НЯМА ДИЗЕЛ ДЕТО ДА Я ПОСТИГНЕ
  • #6
    4 rate up comment 12 rate down comment
    до долния ( преди 3 месеца )
    Е че 7 литра на 100 малко ли е бе. Закривай
  • #5
    14 rate up comment 4 rate down comment
    Дамян ( преди 3 месеца )
    Тия "открили" топлата вода,Мазда създаде и продава сув с 3000 кубика двигател отговарящ на евро 7 с разход от 4,6 л на 100 км.я
  • #4
    16 rate up comment 7 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    А понеже говореше за печалби от водород и синтетични горива, да разширим обхвата към световен мащаб? Да си чул някой да печели от водород или синтетични горива? Защото единственото което съм чул е солидни загуби дори когато продават водорода на 24 евро за килограм. Чувал съм, че Toyota подарява единствения си водороден автомобил който никой не иска да купи дори като подарък, като му подаряват водород на себестойността на автомобила. Леки автомобили, камиони, всички са на загуба от водорода!