IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

30% от фаталните инциденти на пътя се дължат на... умората

Шофирането след безсънна нощ е равно на ниво на алкохол в кръвта от 0,9 промила, показва проучване

Мащабно проучване сред 40 милиона собственици на автомобили по света показа, че умората и липсата на сън е отговорна за около 30% от фаталните инциденти при пътуване по магистралите, но въпреки това рядко се приема сериозно.


Сънливост


Един на всеки двама анкетирани признава, че е дремел по време на шофиране, а 38% са се страхували да не причинят инцидент поради силното си желание за сън. А сравнението е поразително: шофирането след безсънна нощ е равно на ниво на алкохол в кръвта от 0,9 промила. Шофьорите обаче не възприемат умората като фактор, толкова критичен, колкото алкохола. Ето защо, за да илюстрира тези невидими ефекти, една асоциация направи уникален експеримент.

Трима шофьори с много различни профили (69, 45 и 21 години) бяха качени на симулатор и трябваше да изминат 720 км по магистрала, като част от пътуването беше през нощта. Чрез сензори за траектория и система за проследяване на погледа, поведението им беше анализирано подробно: безопасна дистанция, отклонения от лентата на движение, бдителност и честота на проверяване на огледалата за обратно виждане или поглеждане на таблото.

Резултатите показаха следното. Отклоненията от лентата на движение рязко се увеличават от третия час на шофиране, достигайки 146 за човека на 69 години и 141 за този на 45 в края на маршрута. Сред другите отбелязани опасни поведения, безопасните разстояния се оказаха недостатъчни за над 3 часа за някои шофьори и бяха наблюдавани стотици микрозатваряния на очите. Сумарно, това е към 18 мин шофиране със затворени очи за 21-годишната шофьорка. Общо, хвърляйки поглед в огледалата за обратно виждане или таблото, тя прекара един час, без да гледа пътя!


Сънливост


Експериментът доказва, че възприятието на шофьорите за състоянието им на бдителност е до голяма степен изкривено. Дори без реално да заспиват, простият акт на борба с умората нарушава рефлексите и концентрацията. И следователно безопасността. Участниците в експеримента също признаха, че са подценили умората си. Тя обаче влияе върху всички ключови параметри на шофирането: спирачен път, оставане в лентата, четенето на знаците, обръщане внимание на другите участници в движението и др.

Проучването използва възможността да ни напомни, че да знаеш как да шофираш не е същото като да знаеш как да се бориш с умората. Единственото решение остава превенцията: почивки на всеки два часа и спиране при най-малкия предупредителен знак: тежки клепачи, прозяване, загуба на концентрация, склонност към отклоняване и др.

0 от 500
  • #4
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 3 месеца )
    Точно бъчварю, аз като не съм пил сутрин съм същия, както и като съм пил няколко питиета вечерта.
  • #3
    2 rate up comment 2 rate down comment
    бъчваря ( преди 3 месеца )
    Навремето,дали не бе и в тоя сайт бях писал, че според мен Сънливостта сутрин е по-опасна от остатъчния алкохол, който обикновено е под 0.5 промила. Естествено ми се изсмяха :) Сега чета статията и не вярвам на очите си, как хората дори научно са доказали, че умората е 0.9 промила, повече, от нормалното изтрезняване сутрин след сън.
  • #2
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    И ако вярвам на статистики, кои са причините за катастрофи, ами те процените ще минат 100... а както не ведъж е казвано, всичко е до надценяване на собстеените възможности, непознаване на колата.. и оттам съотвенто е винаги едно и също - отнето предимство (дори на магистрала при престрояване), подценяване на пътна обстановка (скорсот, дистанция и .тн).
  • #1
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Бла бла бла - като цяло глупости. Симулатор - много зависи какъв е, но повечето са, гледаш само напред, нямаш усещане за трафик, караш с 130 .. еми то нормално след 2-3ч да ти писне. На пътя е съвсем друго.. но пак има шофьори и шофьори. Някои са неадекванти по принцип, други след 1ч.. 2ч.. има и такива, който дори след 10-12ч все още са по-бдителни от много други.