fallback

Eлектрическата революция се превръща в бавен и скъп маратон

Водещите производители вече не са сигурни, че това е пътят пред индустрията

Водещите автомобилни производители постепенно се отказват от твърдите си декларация в подкрепя на пълната електрификиция, връщайки се към разработването на двигатели с вътрешно горене и залагайки на хибриди. Електрическите автомобили ще продължат да присъстват в офертите им, но вече не са единственото решение за бъдещето. Големите марки адаптират стратегията си към пазарните реалности и спират да се преструват, че можете да бъде постигнат плавен преход от бензин към електричество.

Този сценарий изглеждаше немислим доскоро. Повечето производители планираха бързо да се откажат от двигателите с вътрешно горене, надявайки се на масово приемане на електрически превозни средства. Сблъсъкът с реалността обаче се оказа болезнен. Вместо ускорение се наложиха корекции в курса. И вместо една технология - необходимостта от поддържане на три паралелно. Автомобилите с вътрешно горене отново се превръщат в спасение за продажбите, които са най-важното пред всеки производител.

Електрическата революция губи скорост

Преди няколко години повечето от най-големите марки обявиха пълно отклонение от двигателите с вътрешно горене в перспективата 2030-2035. Електрическите автомобили трябваше да доминират на пазара, а инвестициите в нови модели електромобили нарастваха с главозамайващи темпове. Днес ситуацията е съвсем различна. Световните корпорации преразглеждат стратегиите си, оттеглят се от предишните ангажименти и възстановяват бензиновите, дизеловите и класическите хибридни двигатели.

Промяната в подхода се дължи не само на липсата на технологичен напредък. Проблемът по-скоро е нежеланието на клиентите да преминат към електромобили, причинено от високи цени, недостатъчна инфраструктура за зареждане, ограничено покритие и намаляваща обществена подкрепа. Това кара производителите да започнат да играят на два фронта. Те не искат да се откажат от електрическите автомобили, но също така не са готови да се откажат от доказани решения за горене.

Audi: Без краен срок за отказ от двигателите с вътрешно горене

Доскоро Audi обяви края на продажбите на автомобили с вътрешно горене през 2033. Днес марката напълно се оттегля от това си изявление и не посочва дата, след която ще предлага само електрически автомобили. Вместо това подчертава необходимостта от гъвкавост и адаптиране към темпа на промяна на пазара.

На практика това означава зелена светлина за следващите поколения модели с бензинови и дизелови двигатели. Новите A4, A6 и Q5 не само не изчезват от гамата, но са разработени с пълна убеденост, че имат бъдеще. Audi не се отказва от електромобилността и например предлага A6 както в електрическа версия, така и с двигатели с вътрешно горене. Това, което има значение сега, е реализмът и конкурентоспособността при всякакви пазарни условия.

BMW: Двигателите с вътрешно горене са тук, за да останат

BMW подхожда към електрификацията с по-голямо внимание от самото начало. Въпреки че марката беше една от първите, които представиха на пазара електрически автомобил (i3), тя никога не е определяла дата за край на производството на двигатели с вътрешно горене. Днес тази стратегия се оказва точна.

BMW разработва новата платформа Neue Klasse за електрически превозни средства, но не я вижда като единствената посока на развитие. Новите поколения на моделите Серия 5, X5 и X6 се предлагат в бензинови, дизелови и хибридни варианти. Паралелното развитие на различни технологии осигурява по-голяма гъвкавост и ви позволява да реагирате на променящите се очаквания на клиентите. За BMW двигателят с вътрешно горене все още е важен стълб на стратегията.

Mercedes-Benz: Електромобилите няма да заменят ДВГ толкова скоро, колкото е планирано

Преди няколко години Mercedes планираше да предлага само електрически автомобили в региони, готови за трансформация от 2030. Днес е известно, че този план няма да бъде изпълнен. Марката продължава да развива гамата си от електрически модели, но не се отказва от класическите горивни и хибридни задвижвания. А от шумно обявеното отделно електрическо семейство EQ остана само надпис „модели с EQ технология“ до имената, които вече познаваме добре.

Новите поколения на E-Class, GLE и S-Class се предлагат в бензинови и дизелови варианти, докато plug-in хибридите придобиват все по-големи батерии и реална функционалност. Mercedes се връща към подхода на „паралелно развитие“, изоставяйки предишния разказ за бързата доминация на електромобилите. Марката първо представя електрически версии на нови модели, а след около шест месеца включва успешни хибриди в офертата си. Такъв е случаят например с CLA, който вече дебютира в шоурумите в електрическа версия, а догодина ще се появи като хибрид.

Porsche: Macan се завръща, защото клиентите не искат да се сбогуват с бензина

Porsche отдавна се придържа към курса на електрификацията. Taycan отвори нова глава в историята на марката и Macan EV трябваше да бъде нейният масов аналог. Електрическият Macan обаче се появи със закъснение и продажбите му не обещават революция. Реакцията на марката беше незабавна.

Новият компактен SUV с бензиново и хибридно задвижване се очаква да дебютира до 2028. В същото време Porsche засилва работата си върху синтетичните горива и не крие, че възнамерява да запази двигателите с вътрешно горене в гамата за много години напред – особено в спортните и луксозните модели, където очакванията на клиентите са ясно дефинирани.

Renault: финансовите проблеми и конкуренцията намаляват амбициите

Renault беше един от първите производители в Европа, който се фокусира върху електрическите автомобили. Днес обаче тя е изправена пред сериозни предизвикателства - продажбите не растат според очакванията, а финансовите резултати са обременени със загуби.

В резултат на това марката е все по-склонна да посяга към междинни решения - хибриди, плъгини и подобрени бензинови двигатели - особено там, където инфраструктурата не е благоприятна за електрически автомобили. Renault не се отказва от трансформацията, но трябва да я разпредели за по-дълъг период от време, като вземе предвид собствените си финансови ограничения.

Stellantis: хибриден компромис и завръщането на V8

Stellantis обяви, че до 2030 ще продава само електрически автомобили в Европа. Реалността обаче не потвърди тези планове. На американския пазар компанията се завръща към мощни V8 двигатели, а новата платформа STLA Frame позволява гъвкаво комбиниране на различни видове задвижване в големи SUV и пикапи.

Марките в групата – от Jeep до Opel, все повече се фокусират върху технологичното разнообразие. Въпреки че стратегията за електромобилите все още е в сила, вече не става въпрос за недвусмислено изоставяне на двигателите с вътрешно горене. Хибридите и бензиновите двигатели остават в играта и цялата трансформация се случва по-бавно и по-малко радикално от обявеното.

Volkswagen: забавяне и втори живот за хибридите

Volkswagen обяви, че последното поколение автомобили с вътрешно горене ще дебютира през 2026. Сега тя измества приоритетите си - отлага дебюта на платформата SSP, която първоначално беше предназначена само за електрически превозни средства, спира строителството на фабриката за електромобили във Волфсбург и отлага премиерите на евтините електрически автомобили. Причината са не само софтуерни проблеми, но и отслабващо търсене.

В отговор VW увеличава фокуса си върху разработването на plug-in хибриди и поддържането на обхвата на горене - особено в популярните модели и моделите на автопарка. Революцията на електромобилите не е отменена, но вместо бърз скок има фаза на стабилизация. Марката се връща към смесена стратегия, за да оцелее в по-труден преходен период.

Трансформацията ще отнеме повече време и ще бъде по-скъпа

Все повече производители осъзнават, че пазарът все още не е готов за пълна електрификация. Клиентите искат избор – и именно предлагането на този избор може да бъде ключът към успеха през следващите години. Вместо пълно изоставяне на двигателите с вътрешно горене, ще станем свидетели на дълъг период на съвместно съществуване на много технологии.

Хибридите се превръщат в безопасна точка на баланс за автомобилните компании. Запазвайки ги в офертата, те не само отговарят на очакванията на клиентите, които все още не са готови за пълен преход към електричество, но и поддържат непрекъснатостта на инвестициите в акумулаторна технология. Това решение ви позволява да не затваряте вратата към бъдещето – ако обществените настроения или правителствените политики се променят и електрификацията се ускори отново, марките ще могат да се върнат на правилния път по-бързо.

В същото време производителите са все по-склонни да споделят риска. Общите платформи, технологичните съюзи и споделянето на разходите за разработка се превърнаха в норма. Доскоро се смяташе, че компании като Tesla, Lucid или Rivian ще проправят пътя за останалите. Днес е ясно, че дори лидерите на пазара са изправени пред трудности. Традиционните марки вече не могат да разчитат на някой друг да „отгледа“ клиенти на електромобили. Всеки от тях трябва сам да поеме отговорност за бъдещето.

Всичко това поражда конкретни проблеми. Вместо да концентрират ресурси по един път на развитие, днес компаниите трябва да инвестират паралелно в двигатели с вътрешно горене, хибридни системи и електрически автомобили. Плановете за намаляване на разходите за разработване на нови ДВГ трябваше да бъдат отложени, а бюджетите за развитие бяха разтегнати до краен предел. Разходите се увеличават и рисковете не изчезват. Електрификацията на автомобилната индустрия не е отменена. Той просто престава да бъде спринт и се превръща в маратон - труден, скъп и пълен с обрати.

fallback
  • #6
    до 4 ( преди 3 месеца )
    Вярно е - той е комедийна звезда номер 1 по любимото ти радио Масква.
  • #5
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Пълни глупости са в статията, както почти всичко, което излиза за електромобилите. Единствената причина всичко това да се случва, е че Европа и САЩ облекчиха екомерките за още 2-3 години под натиска на СЪЩИТЕ тези производители, които не искат да си намаляват печалбите и финансовия натиск от кризите. Производителите ВИНАГИ правят абсолютия минимум, за да покриват мерките. Ако тази година им стига да продадат 200 хил. електромобила, за да покрият емисиите, няма да продадат и бройка повече.
  • #4
    Гост ( преди 3 месеца )
    Започнали са да се вслушват в думите на Акио Тойода.
  • #3
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Нито революция, нито маратон.. а бавна смърт за някои...
  • #2
    Тротинетка чат бот ( преди 3 месеца )
    Тесла ще произвежда по 20 милиона електромобила през 2030 година.Статистически е доказано.
  • #1
    Антиелектрика ( преди 3 месеца )
    Ама какво разбират тези, трябват им само китайските батерии, които се зареждат за секунда при 100 TW и имат 100000000 цикъла живот. Тогава хората ще се изпотрепят да купуват електричките - питайте говорещия с ботове, той има голям опит.
fallback
Последни