fallback

Защо много шофьори държат волана с една ръка отгоре?

Този подход демонстрира самочуствие, но крие и редица рискове

Поведението и позицията на водача зад волана могат да разкажат повече за човек, отколкото изглежда. Един от тези фини, но разкриващи моменти е начинът, по който държите волана. Много хора слагат едната длан отгоре, докато другата ръка изобщо не докосва волана. Само опасен навик ли е това или нещо повече?

Едно време, при каране на шофьорски курсове, инструкторите бяха категорични, че ръцете трябва да се държат на волана в позиция „10 и 2“ – по аналогия с циферблата на часовника. Днес акцентът се измества, като се смята, че най-безопасната позиция е „3 и 9“. Така държат волана професионалните състезатели, тъй като се счита, че това осигурява максимален контрол и ви позволява да въртите волана със светкавична скорост.

Но спокойното управление с една ръка отгоре, въпреки че изглежда удобно, далеч не е идеално от гледна точка на безопасността. Въпреки това повечето шофьори карат по този начин. А причината е, че в случая не става въпрос само за управление на автомобил. Това е израз на отношение към шофирането, самочувствие, степен на релаксация или, обратно, скрито напрежение.

Много шофьори инстинктивно слагат едната си ръка върху волана - този жест отдавна е станал нещо обичайно. До голяма степен това е влиянието на киното – екшън-героите в кадъра често карат по този начин, създавайки образа на спокоен и самоуверен шофьор. В реалния живот този захват е особено удобен за тези, които седят високо - например зад волана на SUV. В това положение е лесно удобно да подредите свободна ръка върху подлакътника или вратата, намалявайки натоварването по време на дълги пътувания.

За някои този начин се появи още в дните на масовите механични скоростни кутии, когато в условия на натоварен трафик често трябваше да сменят предавките. Тогава е неудобно постоянно да обръщате ръката си към волана - по-лесно е да го държите отгоре, оставяйки възможност да реагирате бързо. Този навик, веднъж формиран, лесно се фиксира и често се запазва дори след преминаване към автоматична скоростна кутия.

Когато човек шофира с една ръка отгоре на волана, това често показва неговия вътрешен мир и самочувствие. Този стил е типичен за тези, които са прекарали повече от една година зад волана и се чувстват като у дома си на пътя. Обикновено регулират седалката така, че ръката да е почти напълно изправена - това е особено удобно при дълги пътувания, когато комфортът и релаксацията са важни.

Въпреки привидната небрежност на този начин на шофиране, той не е толкова безопасен, колкото изглежда. В стресова ситуация, по време на рязък завой или необходимост от аварийна маневра, едната ръка може просто да не е достатъчна. Ето защо, при неблагоприятни условия - било то лошо време, хлъзгави пътища или висока скорост - е много по-разумно да държите волана с две ръце. Това не само увеличава контрола върху автомобила, но и може да спаси животи в критичен момент.

fallback
  • #11
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Сега съветват да се кара на 9 и 15 или на 8 и 20, че ръцете да не пречат на възглавниците ако се активират,
  • #10
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Навремето беше модерно да се слага на волана въртяща дръжка топка. Хващаш я с една ръка и въртиш волана колкото си искаш. Някой от по старите професионални шофьори все още ползват такива дръжки топки. Слагат се най често на камиони, трактори, автобуси и товарни бусове. На тракторите някой даже фабрично са така.
  • #9
    . ( преди 3 месеца )
    Ако не можеш да направиш завиване до упор в едната посока, а след това завъртане до упор в другата посока само с едната ръка, А ти трябва втора ръка за помощ, то вече си загазил. Тези неща се заучават и се изгражда рефлекс на спокойно широко място на лед или сняг. Ако тръгнеш да го учиш, когато ти се наложи, вече си закъснял. Особено пък ако караш автомобил със задно предаване..
  • #8
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Волана винаги се държи с две ръце като при всяка позиция ръцете да са в диапазона от 90 до 180 градуса и реалното въртене се прави с едната ръка а другата е придържаща и в готовност да издърпа волана в обратната посока след средата на завоя. Това е правилният начин ! В началото на завоя сменяш позицията на ръцете. Например за остър десен завой слагаш дясната ръка на 12 а лявата на 6. Но при всяка кола позицията е различна. Съотношенията волан гуми варират от 12:1 до 20:1
  • #7
    Лудория ( преди 3 месеца )
    Аз също си слагам колата отгоре на кормилото, но това най-често е за малки разстояния или когато чакам на светофар. Инак на дълъг път най ми е удобно по-надолу - 7 и 25 :) Ама то си е свикване и до удобство. Мисля, че отдавна е минало времето да си слагаш нарочно ръката горе на кормилото... *** знам ли сегашните млади хора.
  • #6
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Защото е по-удобно. Едната ръка тежи върху кормилото, а другата - върху подлакътника. Пробвай да караш с 2 ръце на 10 и 2 часа в продължение на часове. После няма да усещаш раменете си. Отделно, че с 1 ръка се правят по-удобно и прецизмо маневри на място, отколкото ако "подаваш" волана от ръка на ръка или не дай боже кръстосаш ръцете.
  • #5
    анонимен ( преди 3 месеца )
    По това се разбира кой е селчук и комплексар.
  • #4
    Nema ( преди 3 месеца )
    Опасно е така да се кара. При една катастрофа, еърбега ти изстрелва ръката с 300км/ч директно в муцуната. После няма нужда да ходиш на зъболекар, защото няма да ти е останал един зъб в устата.
  • #3
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Не се казва "позиция на волана 10 и 2" , а се казва "10 и 10"
  • #2
    анонимен ( преди 3 месеца )
    защото карам БМВ
fallback
Последни