Съвременните автомобили, подобно на смартфоните, получават така наречените OTA (Over-the-Air) актуализации, които могат да бъдат инсталирани дистанционно - без посещение на сервизен център. Това улеснява правенето на корекции, системни подобрения и актуализации на сигурността. Въпреки това, според разпоредбите в гаранционните документи на General Motors, липсата на тези обновявания може да повлияе на обхвата на гаранцията.

Актуализацията вече е задължителна
От 2025 собствениците на превозни средства с марки GM (Chevrolet, Buick, Cadillac) са длъжни да инсталират актуализацията в рамките на 45 дни от нейното пускане. Ако не успеят да го направят и има повреда в резултат на остарял софтуер, производителят може да откаже да покрие разходите за ремонт.
Точната разпоредба в документацията гласи: „Собственикът е отговорен за инсталирането на всички OTA актуализации, предоставени от производителя, в рамките на 45 дни от тяхната наличност. Повредите в резултат на липса на монтаж няма да бъдат покрити от гаранцията“.
Колата е компютър на колела, а отговорността пада върху водача
За разлика от телефона, колата е устройство, което пътува с висока скорост и превозва пътници. Софтуерните грешки могат да засегнат ключови системи – от управлението на двигателя до ABS и системите за подпомагане на водача. Следователно производителите, наясно с възможните последици, изискват от потребителите да инсталират актуализации навреме.
Ако обаче самата актуализация се окаже дефектна и доведе до дефект - тогава отговорността остава на производителя. GM ясно декларира, че в този случай ремонтът ще се извърши в гаранция.
Tesla си запазва правото да изключва гаранции
Подобен подход вече е въведен в Tesla. Производителят в САЩ си запазва правото да изключи гаранционната отговорност, ако не успеете да инсталирате актуализацията след получаване на известие. Експертите прогнозират, че с течение на времето подобни разпоредби ще станат стандарт и за други производители, особено тези, които предлагат превозни средства с OTA системи.
Според анализа на GM Authority подобни действия са свързани не само със сигурността, но и със защитата на финансовите интереси на компаниите. Дефект, който би могъл да бъде предотвратен за актуализиране, не трябва да е грешка на производителя.
Разходите за неактуализиране могат да бъдат значителни
Пренебрегването на съобщението за актуализация може да има реални финансови последици. Ремонтът на повреден контролер на двигателя извън гаранцията може да струва до 2000 долара. Подмяна на радара на предната система за подпомагане излиза приблизително 1200, а смяната повреден модул, отговорен за автономното спиране - до 3000 долара.
Нещо повече, липсата на актуализации може да попречи на диагностиката в сервиза или да блокира някои от функциите на автомобила - например ADAS системи или интелигентен круиз-контрол.
Простото игнориране на съобщението за актуализация на софтуера може да доведе до сериозни последици днес. В краен случай - за ограничаване на гаранционната отговорност на производителя. От гледна точка на автомобилните компании това е логична стъпка. За потребителя - още едно задължение за наблюдение.
Ето защо водачите трябва да се отнасят към актуализациите на превозните средства толкова сериозно, колкото и към техническите прегледи. Вече не е въпрос само на комфорт, но и на безопасност и пари.


0