Световната автомобилна индустрия е на път да прояви невиждана сплотеност, за да се опълчи на технологичния гигант Apple. Причината за това е новият софтуер на Apple, наречен CarPlay Ultra.

Новата версия на CarPlay, наречена Ultra, в автомобил на Aston Martin. За пръв път софтуерът от смартфона прониква в таблото, при приборите за водача
Все по-агресивните опити на технологичните гиганти да контролират автомобилите вече тревожи техните производители. Германските премиум марки Mercedes-Benz и Audi, както и Volvo Cars, Polestar и Renault, вече обявиха, че няма да внедряват обновения софтуер в своите автомобили, въпреки по-ранните индикации от Apple, че ще го направят. Все още никой не е последвал примера на General Motors, която спря да инсталира CarPlay или аналога му от Google - Android Auto, на някои от своите модели в Северна Америка. Но споровете доколко производителите на автомобили трябва да позволят на технологичните групи да поемат контрола над вътрешността на автомобила се разгарят все повече.
Някои компании смятат, че нахлуването на Apple в екраните на водача - основната новост в CarPlay Ultra - е вече прекалено. Висш ръководител на Renault, пожелал да не бъде назоваван, заяви пред The Financial Times, че компанията твърдо е предупредила Apple да не се опитва да "нахлува" в колите й.
CarPlay Ultra свързва автомобила не само с музикалните и навигационните приложения на iPhone, но и дава на устройството достъп до друга информация, като температура, скорост и разход на гориво. С нея шофьорите ще могат да сменят радиото или да управляват климатика чрез CarPlay и през телефона си, на практика прескачайки собствените системи на автомобила.

Досегашната версия на CarPlay в автомобил на BMW
Aston Martin наскоро стана първият производител, който въведе системата на Apple в своите автомобили, но повечето други производители се мъчат да разработват свои собствени информационно-развлекателни системи с надеждата да генерират повече приходи от услуги в автомобила и от данни за превозното средство.
В началото на 2025 година на пазара почти няма нов автомобил, който да не разполага с предишната версия на CarPlay - над 87% от колите в Европа са с нея, и цели 98% от колите в Северна Америка. „Западните производители на автомобили търсят начини да имат растеж в един свят, който достигнал пика по отношение на продажбите на автомобили“, казва Саймън Мидълтън, партньор в McKinsey, пред The Financial Times.
Според проучване, проведено от McKinsey през 2023 г., почти половината от купувачите на автомобили са заявили, че не биха купили превозно средство без Apple CarPlay или Android Auto, докато 85% от собствениците на автомобили, които имат Apple CarPlay или подобна услуга, я предпочитат пред вградената система на автомобилната група.
Сега интригата е кой ще последва примера на Aston Martin и ще въведе Ultra. Засега само Porsche декларира твърдо намерение да го стори, а BMW уточни, че ще използва софтуера, но в комбинация - и под контрола - на своя собствен. Jaguar Land Rover обяви, че все още проучва системата. Ford и Nissan също още нямат мнение. Audi няма да я използва, нито пък Volvo.


0