IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Когато луксът и икономията се обединят

Все по-често премиум автомобили и масови модели споделят едни и същи детайли

Автомобилният свят често ни представя ясна граница между луксозните и бюджетните превозни средства. Скъпите марки се асоциират с ексклузивност, иновации и високо качество, докато по-достъпните модели се свързват с практичност и цена. В действителност обаче тази граница невинаги е толкова рязка, особено когато става въпрос за отделни компоненти и детайли. Изненадващо голям брой части, от крепежни елементи до сложни електронни модули, могат да бъдат напълно идентични в автомобили с драстично различни цени и пазарни позиции.


премиум срещу масови модели


Защо се случва това?

Причините за споделянето на компоненти са няколко и са продиктувани основно от икономическа целесъобразност и стандартизация:

Намаляване на производствените разходи: Разработването и производството на всеки отделен компонент отнема време и средства. Когато една и съща част може да се използва в милиони автомобили от различни марки, това значително намалява разходите за мащабно производство.

Унификация и стандартизация: Много компоненти, особено тези, които не са видими за крайния потребител или не влияят пряко на "усещането за лукс" (като например превключватели, бутони, сензори, релета), са силно стандартизирани. Производителите на компоненти могат да произвеждат милиони бройки от един и същи артикул, който след това се продава на различни автомобилни марки.

Собственост и споделяне на платформи: Големите автомобилни концерни като Volkswagen Group (Audi, Porsche, Skoda, Seat, VW), Stellantis (Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Maserati) и Daimler (Mercedes-Benz, Smart) притежават множество марки. В рамките на тези групи е често срещана практика да се използват общи платформи, двигатели, скоростни кутии и дори интериорни елементи, за да се постигнат икономии от мащаба.

Избор на доставчици: Много автомобилни производители разчитат на едни и същи специализирани доставчици на компоненти (Tier 1 доставчици) като Bosch, Continental, ZF, Magna, Valeo и др. Тези доставчици разработват и произвеждат части, които след това се интегрират в автомобили от различни класове и ценови сегменти.

Кои детайли са най-често идентични?

Често срещаните идентични детайли могат да бъдат открити в следните категории:

Бутони и превключватели: Макар и дизайнът на централните конзоли да варира, бутони за прозорци, управление на фарове, климатик или радио често са напълно идентични или имат само козметични разлики.

Сензори и електроника: Сензори за температура, налягане, ABS сензори, компоненти на системата за управление на двигателя (ECU), дори някои модули за комфортната електроника.

Крепежни елементи: Болтове, гайки, скоби, щипки, които държат различни части на купето или двигателя.

Някои двигателни компоненти: В рамките на един и същ концерн, често пъти основни компоненти на двигателя като бутала, колянови валове или инжектори могат да бъдат споделени между различни модели, дори и ако мощността или настройките варират.

Интериорни елементи, които не са на видно място: Например елементи от таблото скрити зад декоративни панели, пластмасови водачи, или дори компоненти на седалките.

Ключове за запалване/стартиране: В някои случаи, дори и при значителни разлики във външния вид, вътрешният чип или компонентите на дистанционното за заключване могат да са идентични.

Пример: Скъп Mercedes и достъпен Smart

Ярък пример за споделяне на компоненти е връзката между Mercedes-Benz и Smart. Въпреки драстичната разлика в класа и цената, много от механизмите за управление на прозорците, някои електрически компоненти, части от окачването или дори бутони в купето, могат да бъдат идентични. Това е логично предвид факта, че Smart е марка на Daimler, собственик на Mercedes-Benz.

Друг класически пример е използването на една и съща платформа и двигатели в рамките на Volkswagen Group – например един и същ 2.0 TDI двигател може да задвижва Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Audi A3 и дори някои по-малки Audi Q модели, макар и с различни настройки на мощността.

В заключение, докато луксозните автомобили предлагат премиум материали, усъвършенстван дизайн и повече екстри, те често разчитат на същите надеждни, масово произвеждани компоненти като своите по-евтини събратя. Тази практика не само намалява производствените разходи, но и гарантира определено ниво на качество и надеждност, което в крайна сметка е от полза за всички потребители.


0 от 500
  • #3
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Anordnung ( преди 4 месеца )
    Луксозни марки са Бугати, Кьонингсег, Астън Мартин, Макларън, отчасти: Ролс Роис, Ферари и Ламбургини. Останалото всичко е сбирщайн, който с дизайн се прави на премиум. Има разлика между класовете коли, но вътре в класовете е без значение от марката. Има безброй видеа в Интернет как са взаимозаменяеми частите от евтините марки и от така наречените "премиуми".
  • #2
    0 rate up comment 0 rate down comment
    до долния ( преди 4 месеца )
    Т ъп гейрманец да седне да ти обяснява защо нещо е така. а бе я си...
  • #1
    0 rate up comment 2 rate down comment
    10LD-ДiN0-ДртiйМЕН! ( преди 4 месеца )
    Пропуснали сте да включите и водещия епи-кypeйски премиум-автобранд GENESiS като съществена емблематична част от общия автоконцерн на HyunДАЙ Motor Group /вкл. и КiA-та + самите HyunДАЙ-модели/...