Електрическите превозни средства се отличават с огромен, мигновен максимален въртящ момент, но това често е за сметка на теглото. Автомобилните производители и стартъп компании вече започнаха да се справят с проблема с по-компактни и ефективни електромотори. Mercedes-AMG представи аксиални (при които роторът се върти около оста, успоредна на статора) от Yasa, с доста подобрения спрямо преди, а Koenigsegg разработи ултралекия Dark Matter за Gemera.

Сега калифорнийският стартъп Orbis Electric демонстрира различен подход: мотор в колелата, използващ компактен аксиален поток. HaloDrive е проектиран да намали сложността и теглото на задвижването, като се интегрира директно във всяко колело, елиминирайки неокачените тежести от уравнението и допълнително подобрявайки качеството на возене и управлението на автомобила.
HaloDrive произвежда мощност до 560 конски сили и приблизително 5500 Нм. Това е близо четири пъти по-голям максимален въртящ момент от този на 6,7-литровия дизелов двигател Cummins. Важно е обаче да се отбележи, че стойността на въртящия момент отразява мощността на волана, така че е по-висока от очакваната и не е пряко сравнима с традиционните ДВГ.

Този мотор тежи само 29,5 килограма. Той има пластмасов статор, регулируема скоростна кутия и патентована спирачна система EcoWave. HaloDrive може да се използва както в напълно електрически превозни средства, така и в хибридни. Декларираната от производителя ефективност е 97%.
HaloDrive звучи обещаващо, като компанията дори рекламира сътрудничество с Volkswagen за електромобил със задвижване на всички колела, който използва технологията на Orbis Electric. Компанията обаче не е единствената в този сегмент. На CES 2025 Donut Lab представи подобен дизайн на мотор в колелата, който тежи 40 кг и развива мощност до 845 конски сили. Освен това, Donut Lab създаде универсална платформа, която може да намали разходите за разработване на нови електрически превозни средства с 90%.


0