Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault.
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):
На финала е добре да припомним и човека, благодарение на който Dacia не е просто беден лицензен роднина, а се превърна в марка със своя собствена тежест. Името на този човек е Луи Швайцер, финансов директор и главен стратег на Renault от 1988, и главен изпълнителен директор на компанията от 1992 чак до 2005. Швейцарец по рождение, Луи е син на бившия директор на Международния валутен фонд Пиер-Пол Швайцер, праплеменник на легендарния филантроп Алберт Швайцер, и е роднина също на Жан-Пол Сартр. Именно негова е идеята да бъде откупена Dacia и да се използва за производството на свръхдостъпни леки автомобили "без нищо излишно". След оттеглянето си от Renault, Луи Швайцер бе председател на борда на фармацевтичния гигант AstraZeneca, и също член на бордовете на BNP Paribas, Electricité de France, Veolia Environnement, Volvo AB, L'Oréal и Philips.


0