През 2017 година Alfa Romeo навлезе в сегмента на SUV с напълно нов модел – Stelvio, който трябваше да отговори на търсенето на такива автомобили на пазара и да върне загубените позиция на италианската марка. Първите проблеми се появиха още след старта на производство, но те бяха решени много бързо.

Основните характеристики на Stelvio са усъвършенствана механика, споделена със седана Giulia, задвижване на задните или на четирите колела, както и бензинови или дизелови двигатели, комбинирани изключително с отлична автоматична скоростна кутия. Първият SUV на италианската марка е просторен и удобен, но преди всичко е един от най-отзивчивите и спокойни между завоите - има управление като това на спортен автомобил и се държи много добре на пътя.
Проблеми с електрониката
При по-старите екземпляри е имало проблеми с инфотейнмънт (изключване на екрана и прекъсване на Bluetooth), но актуализациите на контролния блок би трябвало да ги решат. Същото важи и за две изтегляния, свързани с автомобили, произведени преди 2020. Индикаторът за гориво сигнализира за по-голямо количество от действителното, а круиз- контролът причинява неволно ускорение.

Бензиновите двигатели са по-здрави
Автомобилите, произведени през последните години, са доста надеждни, особено с не много често срещаните (и доста жадни за гориво) бензинови двигатели с турбокомпресор (или, в случая с много спортния Quadrifoglio, битурбо). В същото време 2.1 турбодизелите продължават да създават някои проблеми, особено на тези, които ги използват за къси разстояния. Другите леки проблеми се отнасят до спорадични аномалии на ABS и загуба на мощност в спирачната система.
История
2017 - При пускането на пазара има избор между пет двигателя, комбинирани със задвижване на задните колела или задвижване на четирите колела: три бензинови двигателя (2.0 турбо с 201 или 280 конски сили и 2.9 V6 битурбо с 510 к.с. на Quadrifoglio) и два 2.1 турбодизела (които компанията нарича 2.2) със 181 или 209 к.с. Версиите Business и Super имат двузонов климатик като стандарт, биксенонови фарове и моторизирана задна врата; Изпълнителната власт добавя наблюдение на мъртвата зона; първото издание, електрическите предни седалки; Quadrifoglio активните окачвания.

2018 - По-малко мощният дизел е заменен от две версии със 160 или 190 конски сили. Автоматичните дълги светлини стават стандарт за всички варианти.
2020 - Първа актуализация е много важна, защото пристига сензорният екран (преди това информационно-развлекателната система се управляваше само чрез копче или с гласови команди) и функция за полуавтономно шофиране. Преработената централна конзола побира по-големи отделения за съхранение и плоча за безжично зареждане на мобилни телефони. Турбо бензиновият двигател 2.0 с 250 к.с. прави своя дебют.

2023 - Време е за рестайлинг: LED матричните фарове, лъскавите фарове, 12,3-инчовото цифрово табло и информационно-развлекателната система с актуализации по въздуха (чрез мрежата, без да се преминава през дилърство) правят своя дебют. Quadrifoglio се издига до 520 к.с. и приема механичен самозаключващ се заден диференциал вместо електронно управляван; 2.0 турбо бензин с 201 к.с. и 2.1 дизел със 190 к.с. са изчезнали.
Двигатели
• Турбодизелът със 160 к.с. (2.2) е достатъчно мощен, като в същото време предлага разумен разход на гориво (6,1 л/100 км), но се предлага само в комбинация със задвижване на задните колела.

• В междинния вариант със 190 к.с. дизеловият двигател ви позволява да изпреварвате с по-голяма лекота. Официалният среден разход на гориво е 5,2 л/100 км при задвижване на две колела и 5,6 л/100 км за Q4.
• По-спортният 2.2 турбодизел с 209 к.с., наличен само със задвижване на четирите колела, натиска решително дори при ниски обороти. Обявеният от производителя разход е 5,6 л/100 км, но реално той е по-висок – 6,9 л/100 км.

ЗАЩО „ДА“
• Комфорт - Интериорът е уютен и окачването е ефективно (но дизелите се усещат малко)
• Шофиране - Това е SUV, който вълнува с жизнеността на двигателите и бързината на управлението.
• Мултимедийна система - През 2020 тя е подобрена, като е пълна с функции, има и конфигурируем сензорен монитор.

ЗАЩО „НЕ“
• Диаметър на завиване - Колата се нуждае от много място за завиване, като на тесни места и паркинги са необходими още няколко маневри.
• Фарове - До актуализацията от 2023 те бяха биксенони: ефективни, но старомодни.
• Режими на шофиране - Във версиите 4x4 ще има и такъв, посветен на офроуд.

Най-чести повреди
• Случва се предупредителната лампа за повреда на двигателя да светне при дизелови автомобили, поради дефектен сензор във филтъра за твърди частици. Последното, от друга страна, обикновено не създава проблеми: процедурата за автоматична регенерация (тя я почиства от смог) е ефективна.
• Има висока консумация на AdBlue (системата, въведена през 2019, инжектира добавката в изпускателната тръба на дизеловите двигатели, за да намали замърсяващите емисии). Проблемът се решава чрез актуализиране на софтуера или подмяна на резервоара.

• При дизелите, произведени до 2019, всмукателният колектор се деформира поради топлина, позволявайки на въздуха да се филтрира. Това причинява вибрации и груб празен ход. Имайте предвид, че интервенцията е сложна (отнема около десет часа), а резервната част е скъпа (оригиналът надхвърля 1000 евро).
• Понякога думите „Недостатъчно налягане на моторното масло“ се появяват на таблото на дизелите. Обикновено е достатъчно да смените смазката и нейния филтър, но в други случаи това е по вина на помпата, да се смени напълно или само в уплътнението.

Коя версия да изберете?
Това е автомобил, който също е много търсен, когато се използва и запазва стойността си добре във времето. Q4 със задвижване на четирите колела са най-желаните, но тези със задно предаване са по-често срещани, отколкото си мислите - през 2020 те представляват 31% от общите продажби.
Почти всички са дизелови и сред малкото бензинови двигатели можете да намерите 2.9 Quadrifoglio по-лесно от 2.0 турбо.


0