Автомобилите от Китай престанаха да бъдат екзотични по пътищата на Германия, превръщайки се в забележими участници на пазара. В тази връзка Германският автомобилен клуб (ADAC) - най-авторитетната организация на автомобилисти в Европа, проведе цялостно проучване на модели от Китай, за да оцени реалното им качество и потребителски свойства през 2025.

Като цяло, пътят на китайската автомобилна индустрия към европейския пазар не беше лесен. Достатъчно е да си припомним опита на марката Brilliance да навлезе на пазара през 2007 със седана BS6. Тогава краш-тестът по метода ADAC показа, че каросерията на автомобила не издържа на удара, демонстрирайки критично ниско ниво на безопасност. И беше невъзможно да се пусне такава машина на пазара.
Оттогава ситуацията се промени драстично. През последните години десетки марки от Китай официално дойдоха в Германия, включително Aiways, BYD, Leapmotor, Lotus, Lynk & Co, MG, Maxus, Nio, GWM Wey, GWM Ora, Smart и XPeng. Други големи играчи като Chery и Changan са на път, което показва сериозността на техните намерения.
Основното заключение на експертите на ADAC е, че китайските производители са свършили страхотна работа. По-голямата част от тестваните модели получават най-високите оценки в независимите тестове за безопасност на Euro NCAP, което ги прави напълно препоръчителни за използване по отношение на защитата на водача и пътниците. По правило това са електрически превозни средства, оборудвани с модерни тягови батерии и предлагащи конкурентен пробег.

Зад атрактивния външен вид и високите оценки за сигурност обаче има редица съществени недостатъци. Потенциалът за подобрение е огромен, предимно в областта на електронните асистенти на водача. Системите за поддържане на лентата, адаптивният круиз-контрол и разпознаването на пътните знаци често работят неправилно или твърде натрапчиво, издавайки постоянни звукови предупреждения. Отбелязва се, че дори в премиум модели сензорите и камерите не винаги функционират надеждно, което подкопава доверието и принуждава шофьорите да изключат тези системи.
Други проблеми са свързани с ергономичността и софтуера. В преследването на модата производителите почти напълно са изоставили физическите бутони, прехвърляйки контрола на всички функции на централния сензорен дисплей. Малки шрифтове, объркваща структура на менюто и софтуерни проблеми са регистрирани в много модели. Към това се добавят и не винаги адекватна работа на блока за контрол на климатика, което води до замъгляване на прозорците.
Следпродажбеното обслужване също повдига сериозни въпроси. Дилър ската и сервизната мрежа на много марки е слабо развита и неравномерно развита. Докато BYD, GWM и MG имат между 90 и 165 сервизни партньори в цялата страна, Aiways разчита изключително на онлайн продажби, докато Nio има само две дузини станции, допълвайки ги с мобилни сервизни екипи.

Основният проблем, от който собствениците се оплакват, са прекъсванията в доставките на оригинални резервни части от Китай. Това води до факта, че ремонтът на автомобили след инцидент може да се проточи с много месеци. Някои компании, осъзнавайки проблема, започват да действат – Xpeng, например, обяви откриването на централен склад за резервни части в Германия.
И накрая, ADAC посочва финансовите рискове. Бъдещето на някои млади китайски производители е несигурно. Вероятността от фалит или оттегляне от европейския пазар не е нула. За потребителя това представлява заплаха да остане без гаранционна поддръжка и достъп до компоненти.

Като взеха предвид комбинацията от тези фактори, експертите на клуба стигнаха до извода, че на този етап по-разумна стратегия е да наемете или наемете китайски автомобил, вместо да го купувате. Това ви позволява да прехвърлите рисковете, свързани с спад на остатъчната стойност и потенциални проблеми с поддръжката, към лизинговата компания. Въпреки това се отбелязва, че марки като BYD, MG и Smart имат силна финансова подкрепа от родителските концерни, което прави позицията им по-стабилна.


0