fallback

Струва ли си покупката на кола след 200 000 км пробег?

Ето за какво трябва да бъдете готови, ако се решите на такъв ход

Турбокомпресорът започва да свири, съединителят приплъзва при стартиране и има обезпокоителни удари, идващи от окачването. Това са симптомите, които може да има автомобил, достигнал границата от 200 000 км пробег. Статистически това е моментът, в който много елементи достигат края на своята издръжливост.

За щастие някои повреди могат да бъдат предвидени и предотвратени предварително. Следващият списък с повреди е, разбира се, общо описание на това, което може да се случи в кола, която е надхвърлила 200 000 км пробег. Много зависи от начина на работа (град или маршрут), грижата на собственика (смяна на маслото на всеки 10 000-15 000 или 30 000 км) и конкретния модел на автомобила.

Повреди и регенерация на турбокомпресора

Първите признаци, че нещо не е наред? Свистене при ускоряване, спад на мощността, син дим от изпускателната тръба. Това е знак, че лагерите се изчерпват. Регенерацията не е от най-евтините ремонти, а покупката и поставянето на нов турбокомпресор излиза още по-скъпо. На всичкото отгоре има смяна на масло, филтри и почистване на интеркулера. Ако пренебрегнете симптомите, може да се стигне до основен ремонт на двигателя, когато ударът по джоба ви ще бъде още по-жесток.

Турбокомпресорите се развалят по-бързо при автомобили, движещи се предимно в града. Те не обичат кратките маршрути и са особено вредни за толкова кратки пътувания, че двигателят няма време да достигне работната си температура. На всичкото отгоре има липса на охлаждане на турбокомпресора след шофиране по магистралата и рецептата за преждевременни проблеми е готова.

Повреда на съединителя

Съединителят в кола след 200 000 км е лотария. Може да издържи още 50 000, но може да се счупи утре. Характерни са симптомите на износване - педалът на съединителя отделя високо, когато ускорявате, оборотите се увеличават по-бързо от скоростта, можете дори за замирише на изгорял съединител.

Самият комплект съединители може да не струва чак толкова скъп, но проблемът е с маховика с двойна маса, който обикновено струва доста. Прибавете и разходите за труд и ще разберете, че цялата операция няма как да бъде евтина.

Окачването - не само комфорт, но и безопасност

След 200 000 км окачването обикновено изисква цялостен ремонт. Не става въпрос само за комфорт – износените части влияят на управлението и безопасността. Затова и често се налага смяна на почти всички основни компоненти, като цената зависи от марката и модела на конкретния автомобил. При премиум автомобилите тя може да бъде 2-3 пъти по-висока от тази на масовите модели.

Кога да смените ремъка или веригата синхронизацията?

Ангренажният ремък се сменя на всеки 60 000-120 000 км (в зависимост от двигателя), като и тук цената зависи от марката и модела. Веригата, поне на теория, би трябвало да бъде „вечна“, но често излиза от строя след 200 000 км и трябва да бъде заменена, което също не е безплатно.

Експертите препоръчват превантивна смяна на ангренажния ремък на всеки 60 000 до 100 000 километра или на всеки 5-7 години, в зависимост от препоръките на производителя на автомобила. Има обаче много симптоми, които могат да подсказват, че този компонент е бил износен по-рано и че трябва да бъде заменен.

Първият предупредителен знак са характерни звуци, идващи от предната част на двигателя, като обезпокоително свистене, скърцане или редовно тракане. Тези шумове често се появяват, когато зъбите на колана са прекомерно износени или когато обтегачът не поддържа адекватно напрежение.

Друг симптом, предполагащ необходимостта от подмяна, е проблемното стартиране на двигателя - ако двигателят се върти нормално, но има затруднения при стартиране или започне да работи само след няколко опита, това може да означава, че ремъкът на предавките прескача, което нарушава синхронизацията.

Освен това неправилната работа на двигателя на празен ход, вибрациите, неравномерните обороти или внезапният спад на мощността по време на ускорение също трябва да събудят бдителността на водача. Тези симптоми често показват, че ремъкът е „прескочил" и е нарушена прецизната синхронизация на коляновия вал с разпределителния вал.

Електрониката и сензорите ще бъдат заменени след 200 000 км

Съвременните автомобили са пълни с електроника. След 200 000 км сензорите започват да излизат от строя един по един. Най-често се повреждат разходомер за въздух (дебитомер), ламбда сонди, ABS сензори, сензор за положение на вала, модул за запалване.

Проблемът е, че симптомите често са подвеждащи. Колата може да загуби мощност, да се дръпне, разходът на гориво да се увеличи - всичко това поради един малък сензор. Компютърната диагностика е от съществено значение, но не винаги посочва виновника веднага.

DPF филтри и EGR клапан

При дизеловите автомобили, които са надхвърлили 200 000 км, много често има проблеми със системата за пречистване на отработените газове. Проблемът се отнася особено за превозните средства, използвани в градския трафик. DPF постепенно се пълни със сажди и изисква намеса. Професионалното почистване на този елемент в сервизен център обикновено носи само временно подобрение.

Закупуването на нов филтър означава разходи и някои шофьори избират да го премахнат, като платят по-малко, отколкото за нов. Подобно действие обаче е незаконно и може да доведе до финансови санкции и усложнения по време на техническия преглед.

Също толкова проблематичен е клапанът за рециркулация на отработените газове на EGR, който е замърсен с въглеродни отлагания. Премахването му е по-евтиният вариант, но както в случая с DPF, това е незаконна процедура. Водачът трябва да обърне внимание на сигнали като загуба на работа на двигателя, прекомерен дим от изпускателната тръба, твърде чести процедури за регенерация на филтъра или светеща диагностична лампа. Отлагането на ремонта води само до увеличение на разходите.

fallback
  • #7
    Анонимен ( преди 4 месеца )
    200 х км са наистина доста каране. Аз лично до сега не съм навъртал толкова с една кола. Рекорда ми е 155х за 9 г с чисто нова кола от магазина. Поддръжката беше 3 тампона на окачването, заден лагер, датчик температура и дюзи на 150х км. Консумативите не ги броя в горната сметка но всичко беше сменяно по предписание даже маслото на 30х км. Интересно ми е каква ще е поддръжката на ел.кола за 200х км, нали е доста по тежка.
  • #6
    анонимен ( преди 4 месеца )
    какви стари дизели, аман от пушещите таралясници, за бензинка особено по-новите ако минете 200к трябва да черпите, особено ако е повечко карана в града и недобре подържана. всички да не сте таксиджии минавали по 200к за 3 години слезте от тези таратайки.
  • #5
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Такива са старите дизели на Тойота, Мицубиши и Мерцедес. Можеш да го извадиш от моргата от бракувана кола, да го изчистиш малко и ще запали веднага и ще работи. Това са така наречените предкамерни дизели които се произвеждаха последно до към 1999г.
  • #4
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Стар дизел си струва. Тези механичните дето са без електроника те издържат 1 милион километра ако им сменяш редовно маслото и ги пазиш от прегряване. Хората като видят че на 500 000 и си казват, той е за бракуване и го продават без пари. А всъщност може да изкара още толкова. Дори и да се наложи основен ремонт той не е много скъп. Частите са евтини и може и сами да си направите ремонта. Не е сложно. Няма нищо общо с новите коли.
  • #3
    Антиелектрика ( преди 4 месеца )
    Някои правят 200 000 км за 3 години, други за 25 години, така че не само пробегът е от значение. Освен това втора употреба на 200 000 реални километра, е изключителна рядкост да си купиш у нас, защото масово се връщат километрите в нашите автокъщи.
  • #2
    анонимен ( преди 4 месеца )
    За българските пътища в прованса 200 хиляди са си критични, друг въпрос е за колко петилетки сте успели да ги навъртите. По западните държави с внимателно (ама не пенсионерско) шофиране няма защо да са поводи за драма.
  • #1
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    По голяма дивотия не бях чел... тая година подминах 200 к, нищо от това го няма по колата, окачването е още оригинално от А до Я. единственото, което съм сменял до сега е дискове и накладки
fallback
Последни