fallback

Струва ли си покупката на кола след 200 000 км пробег?

Ето за какво трябва да бъдете готови, ако се решите на такъв ход

Турбокомпресорът започва да свири, съединителят приплъзва при стартиране и има обезпокоителни удари, идващи от окачването. Това са симптомите, които може да има автомобил, достигнал границата от 200 000 км пробег. Статистически това е моментът, в който много елементи достигат края на своята издръжливост.

За щастие някои повреди могат да бъдат предвидени и предотвратени предварително. Следващият списък с повреди е, разбира се, общо описание на това, което може да се случи в кола, която е надхвърлила 200 000 км пробег. Много зависи от начина на работа (град или маршрут), грижата на собственика (смяна на маслото на всеки 10 000-15 000 или 30 000 км) и конкретния модел на автомобила.

Повреди и регенерация на турбокомпресора

Първите признаци, че нещо не е наред? Свистене при ускоряване, спад на мощността, син дим от изпускателната тръба. Това е знак, че лагерите се изчерпват. Регенерацията не е от най-евтините ремонти, а покупката и поставянето на нов турбокомпресор излиза още по-скъпо. На всичкото отгоре има смяна на масло, филтри и почистване на интеркулера. Ако пренебрегнете симптомите, може да се стигне до основен ремонт на двигателя, когато ударът по джоба ви ще бъде още по-жесток.

Турбокомпресорите се развалят по-бързо при автомобили, движещи се предимно в града. Те не обичат кратките маршрути и са особено вредни за толкова кратки пътувания, че двигателят няма време да достигне работната си температура. На всичкото отгоре има липса на охлаждане на турбокомпресора след шофиране по магистралата и рецептата за преждевременни проблеми е готова.

Повреда на съединителя

Съединителят в кола след 200 000 км е лотария. Може да издържи още 50 000, но може да се счупи утре. Характерни са симптомите на износване - педалът на съединителя отделя високо, когато ускорявате, оборотите се увеличават по-бързо от скоростта, можете дори за замирише на изгорял съединител.

Самият комплект съединители може да не струва чак толкова скъп, но проблемът е с маховика с двойна маса, който обикновено струва доста. Прибавете и разходите за труд и ще разберете, че цялата операция няма как да бъде евтина.

Окачването - не само комфорт, но и безопасност

След 200 000 км окачването обикновено изисква цялостен ремонт. Не става въпрос само за комфорт – износените части влияят на управлението и безопасността. Затова и често се налага смяна на почти всички основни компоненти, като цената зависи от марката и модела на конкретния автомобил. При премиум автомобилите тя може да бъде 2-3 пъти по-висока от тази на масовите модели.

Кога да смените ремъка или веригата синхронизацията?

Ангренажният ремък се сменя на всеки 60 000-120 000 км (в зависимост от двигателя), като и тук цената зависи от марката и модела. Веригата, поне на теория, би трябвало да бъде „вечна“, но често излиза от строя след 200 000 км и трябва да бъде заменена, което също не е безплатно.

Експертите препоръчват превантивна смяна на ангренажния ремък на всеки 60 000 до 100 000 километра или на всеки 5-7 години, в зависимост от препоръките на производителя на автомобила. Има обаче много симптоми, които могат да подсказват, че този компонент е бил износен по-рано и че трябва да бъде заменен.

Първият предупредителен знак са характерни звуци, идващи от предната част на двигателя, като обезпокоително свистене, скърцане или редовно тракане. Тези шумове често се появяват, когато зъбите на колана са прекомерно износени или когато обтегачът не поддържа адекватно напрежение.

Друг симптом, предполагащ необходимостта от подмяна, е проблемното стартиране на двигателя - ако двигателят се върти нормално, но има затруднения при стартиране или започне да работи само след няколко опита, това може да означава, че ремъкът на предавките прескача, което нарушава синхронизацията.

Освен това неправилната работа на двигателя на празен ход, вибрациите, неравномерните обороти или внезапният спад на мощността по време на ускорение също трябва да събудят бдителността на водача. Тези симптоми често показват, че ремъкът е „прескочил" и е нарушена прецизната синхронизация на коляновия вал с разпределителния вал.

Електрониката и сензорите ще бъдат заменени след 200 000 км

Съвременните автомобили са пълни с електроника. След 200 000 км сензорите започват да излизат от строя един по един. Най-често се повреждат разходомер за въздух (дебитомер), ламбда сонди, ABS сензори, сензор за положение на вала, модул за запалване.

Проблемът е, че симптомите често са подвеждащи. Колата може да загуби мощност, да се дръпне, разходът на гориво да се увеличи - всичко това поради един малък сензор. Компютърната диагностика е от съществено значение, но не винаги посочва виновника веднага.

DPF филтри и EGR клапан

При дизеловите автомобили, които са надхвърлили 200 000 км, много често има проблеми със системата за пречистване на отработените газове. Проблемът се отнася особено за превозните средства, използвани в градския трафик. DPF постепенно се пълни със сажди и изисква намеса. Професионалното почистване на този елемент в сервизен център обикновено носи само временно подобрение.

Закупуването на нов филтър означава разходи и някои шофьори избират да го премахнат, като платят по-малко, отколкото за нов. Подобно действие обаче е незаконно и може да доведе до финансови санкции и усложнения по време на техническия преглед.

Също толкова проблематичен е клапанът за рециркулация на отработените газове на EGR, който е замърсен с въглеродни отлагания. Премахването му е по-евтиният вариант, но както в случая с DPF, това е незаконна процедура. Водачът трябва да обърне внимание на сигнали като загуба на работа на двигателя, прекомерен дим от изпускателната тръба, твърде чести процедури за регенерация на филтъра или светеща диагностична лампа. Отлагането на ремонта води само до увеличение на разходите.

fallback
  • #17
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Повечето от драскачите тука и навсякъде по нета са неграмотни на тема автомобили . Кола от чужбина независимо дали е на 5 или 15 г може да се намери на малко и на много км . Всичко зависи от цената , искаш евтина , или ще е на много км или ще има други проблеми . Хубавите коли 15 г на малко км , струват скъпо
  • #16
    Бат Рамбо ( преди 4 месеца )
    Факт е че след 200 000 при дизел без значение марката почват скъпите ремонти (турбо, дюзи, дпф, съединител и т.н.) Те и затова на Запад ги пускат за продажба. Нашенеца гледа запазения салон и си вика, тя кът нова. После е на хорото с ремонтите
  • #15
    Антиелектрика ( преди 4 месеца )
    И аз стигнах до извода, че за нашите пътища и *** по тях, за предпочитане е кола на старо от по-висок клас, отколкото нова от по-нисък клас. Не го правя заради комплекси, а заради по-голямата сигурност и комфорт на семейството си.
  • #14
    Лудория ( преди 4 месеца )
    Дори основен ремонт не е проблем, стига да има сервиз в който да се направи правилно. При мен не го направиха и ми "убиха" колата. Дали има нужда да се сърдя на тях - не, сам съм си виновен, че се доверих на монтьори, които правят ремонти добре, но май не бяха "узрели" за основен! Те така се учим... от магазина гледах кола до бюджета си - Октавия или френски паркетник. Отказах се и сега втора употреба.
  • #13
    Лудория ( преди 4 месеца )
    Аз не прочетох в описанието нещо сериозно - там си пише, че автомобила трябва да се поддържа. Нов, стар, антика, има си поддръжка и като си купуваш - четеш и избираш според нужните, парите и сервизите в малките населени места (от моя личен опит). Ето моята приключи и сега си търся следваща. Попаднах на такава с фалшив VIN, Но регистрирана в България; издирвана в Испания, но регистрирана в България; това с превъртените километри няма нужда да споменавам...
  • #12
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Петърчо, на 95% "новия внос" реално е на над 200к , така, че това твое творение е напълно безмислено( не , че другите имат някакъв смисъл)!
  • #11
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Тамън четири такива имаме и си ги караме почти без ядове. Че 3 от тях са дори на 300 хил., а четвъртата я купих от магазина през далечната 2008г. Без коли в движение не сме останали и никога не съм нервничил пред сервиза кога ще ми е готова колата, защото няма с какво да карам децата. Дори съм заемал кола на роднина, защото неговия джип, който струва повече от четирите мои, се окоти и аман заман няма с какво да иде на море.
  • #10
    анонимен ( преди 4 месеца )
    какви 200 хил с 1,2 мотор, те още от завода са дефектни и до преди някое време все още можеше да излъжеш някой и да се оттървеш , но вече всички ги научиха, даже новата версия на тоя "пълен-теч" е леш от всякъде.
  • #9
    анонимен ( преди 4 месеца )
    има масла които се подменят на 6 месеца вие карате по три години докато на въртите 30 хиляди
  • #8
    анонимен ( преди 4 месеца )
    В западните страни, където се кара много 200к са общио взето 4г. При правилна поддръжка не са проблем особенно за неизпилени мотори. За един 3.0 дизел, 6к не бих зе замислял много. Но за 1.2 3ц или подобните извращения по скоро бих седял настрана
fallback
Последни