Китай ще преразгледа стандартите си за безопасност на електрическите превозни средства, като ще направи шофирането с един педал незаконно по подразбиране от 1 януари 2027.

Новият национален стандарт GB 21670-2025 забранява настройка, която позволява на електрическо превозно средство да спре напълно, ако водачът просто отпусне педала на газта. Самият режим ще остане - но не като автоматична опция при стартиране.
Причината е безопасността, а не пестенето на енергия. Колкото и много хора да харесват регенеративното спиране (особено в града), изследванията показват, че прекомерната зависимост от него може да има обратен ефект. В аварийни ситуации шофьорите натискат педала на спирачката твърде късно, доверявайки се на автоматичната система. Това е особено важно при рязко спиране, когато само рекуперацията вече не е достатъчна.
Други важни изисквания също ще влязат в сила от 2026. Сега стоп светлините на електрическите автомобили трябва да светнат, ако спирането от рекуперация надвиши 1,3 м/с - важно уточнение за шофьорите отзад, които често не осъзнават, че колата пред тях намалява рязко. ABS също ще стане задължителна за всички нови електрически превозни средства, въпреки че в ЕС и САЩ тази система отдавна е част от стандарта.
Китай отново определя глобалния дневен ред – първо по отношение на електрификацията, сега и по отношение на регулацията. Новият стандарт би могъл да промени подходите не само на местните марки (XPeng, BYD), но и на гиганти като Tesla. Може би това е само началото - и колите с „един педал“ скоро ще започнат да губят популярност и в други страни.


0