IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Странната технология за гласово управление на Ford Focus от началото на века

За разлика от съвременните системи, които разбират естествен език, тази изисквала изключително специфични команди

В света на употребяваните автомобили, където надеждността и икономичността често са основни критерии, понякога изскачат любопитни технологични решения, които са били авангардни за времето си, но днес изглеждат... странни. Един такъв пример е системата за гласово управление, предлагана в популярния в Европа Ford Focus от началото на 2000-те години, особено моделите от второ поколение (Focus Mk2), произвеждани между 2004 и 2011 г. Макар и да е била впечатляваща стъпка към модерността, нейното изпълнение е било далеч от съвършенството на днешните гласови асистенти.
  
     
Ford Focus
  
        
 За разлика от съвременните системи като Siri, Google Assistant или дори предстоящия Grok в Tesla, които разбират естествен език, системата на Ford Focus е изисквала изключително прецизни и специфични команди. За да промените радиостанция, да наберете номер или да контролирате климатика, е трябвало да следвате строги, предварително зададени фрази, често изброени в дебел наръчник. Дори леко отклонение в произношението или интонацията можело да доведе до объркване на системата, карайки я да отговаря с "моля, повторете" или да изпълни изцяло различна команда.

Представете си следната ситуация: опитвате се да пуснете музика, докато шофирате в трафика. Вместо просто да кажете "пуснете радио", може да се наложи да произнесете нещо като "радио... включено... станция... две". Ако системата не ви разбира, което се е случвало често, можело да се озовете в безкраен цикъл от повторения и разочарование, докато ръчно не натиснете желания бутон. Това, което е трябвало да бъде удобство, често се е превръщало в досаден източник на разсейване за водачите.

Въпреки своите недостатъци, тази технология не може да бъде пренебрегната като напълно безполезна. Тя е представлявала важен ранен опит на масов производител да интегрира гласово управление в достъпен автомобил, показвайки визия за бъдещето, където интеракцията с превозното средство е по-интуитивна. В даден момент, за някои потребители, които са били готови да инвестират време в разучаване на командите, системата вероятно е предлагала ограничено удобство, особено при дълги пътувания.

В крайна сметка, докато съвременните системи за гласов контрол са направили огромен скок напред, позволявайки по-естествени и точни взаимодействия, ранните опити като тези във Ford Focus ни напомнят за предизвикателствата пред развитието на изкуствения интелект. Тези "странни" технологии са били необходима стъпка в еволюцията, проправяйки пътя за днешните интелигентни автомобили, които можем да контролираме само с няколко думи, без да е нужно да помним сложни кодови фрази. За собствениците на употребявани Ford Focus, тази функция остава любопитна реликва от време, когато автомобилната технология тепърва прохождаше в дигиталната ера.
  
         

 

0 от 500
  • #2
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Това табло го е правил някой на 5 ракий
  • #1
    0 rate up comment 0 rate down comment
    бъчваря ( преди 4 месеца )
    Фиестата ми има подобна, но я ползвам само за набиране на телефонен номер. Защото няма как да вадя телефона от чантата си и да набирам. Никой не ви кара да я ползвате, многомот функциите са дублирани 3 пъти-гласово, на волана и на централното табло. Пример о музикалната уредба. Аз ползвам само волана и един бутон на таблото понякога. Всеки си избира, важното е, че не ви ограничават. Но и за радио е добро гласовото, щото си избираш радиостанция, а не я търсиш къде беше...