След умерения спад в началото на годината, през пролетните месеци пазарът на нови автомобили в България е наваксал и справката на Automedia.bg за първото полугодие показва 1% ръст на годишна база. На практика това е най-силното първо полугодие на българския пазар въобще в историята. Регистрираните в МВР нови автомобили категория М1 и N1 са 26 701, с 259 повече от същия период на миналата година.
|
Моделите с най-голям ръст Renault Kangoo - 639% Peugeot 3008 - 279% Hyundai i20 - 103% Renault Clio - 99% Renault Captur - 95% Dacia Duster - 64% VW Tiguan - 49% Skoda Scala - 43% VW T-Roc - 37% Skoda Karoq - 30% |
За сметка на това третият Renault e с 29% растеж на годишна база. Ръст имат и допълващите челната шесторка Dacia (+7%) и Volkswagen (+9%). В Топ 20 впечатляват 80-те процента ръст за Audi, докато конкурентите BMW и Mercedes регистрират умерен спад. BMW обаче си остава убедителен лидер в премиум сегмента.
Четири марки могат да се похвалят с трицифрен ръст спрямо 2024, но сравнението е с много ниска база преди година. 864-те процента скок в регистрациите на SsangYong се дължат почти изцяло на една голяма поръчка от пожарната служба. При Fiat (+266%) и Alfa Romeo (+191%) става въпрос за връщане към нормалното състояние след шока миналата година от поредната смяна на вносителя (от "Ауто Италия" през "Витоша Ауто" до "София Франс Ауто"). Четирицифрен ръст има и китайската Great Wall - 103%, като тук не влиза дъщерната марка Haval.
На обратния полюс, с по 60% спад на годишна база, са Land Rover и Seat, но това е очаквано. Миналогодишните продажби на Land Rover бяха надути от голямата поръчка от Гранична полиция, а Seat вече фокусира повече усилия върху дъщерната премиум марка Cupra (с 88% ръст). С цели 39% са се свили продажбите на Opel, тепърва ще видим дали лансирането на новата Frontera ще запълни празнината от спирането на популярния Crossland. С една четвърт са намалели регистрациите на Nissan.