fallback

Революция на пазара на батерии - $45 за kWh

Ето как електромобилите трябва да станат по-евтини от тези с ДВГ

Пазарът на електрически превозни средства се намира в повратен момент - цените на LFP (литиево-железни фосфатни) батериите паднаха на световния пазар до рекордните 45 долара за kWh, което изненада дори най-смелите анализатори. Преди година средната им цена беше 66,5 долара, а сега спадът надхвърля 30%, което отваря пътя за масово намаление цената на електромобилите.

Основната причина е сривът на цените на лития и свръхпредлагането. Това е особено забележимо в Китай, където правителствените стимули предизвикаха бум на производството и последващо свръхпредлагане. Местните производители започнаха масово да намаляват цените, за да се задържат на повърхността.

Днес LFP батерия с капацитет от 60 kWh струва около 3600 долара, което сериозно променя икономическата страна на електрическите автомобили. Като се има предвид, че батерията е най-скъпата част от електромобила, тази динамика прави моделите на ток сравними по цена с тези, задвижвани от ДВГ, ако не и по-евтини.

Търсенето продължава да расте на фона на падащите цени. В същото време тече битка за ресурси: Чили удвоява производството на литий, Rio Tinto инвестира 6,7 милиарда долара в придобиването на Arcadium Lithium, а ЕС налага тарифи на китайските електромобили - от 9% до 36,3% - за да защити своите производители.

Толкова ниските цени обаче може да не се задържат за прекалено дълго време - нестабилността на пазара, ограниченията в доставките и геополитиката биха могли да доведат до повторно покачване на разходите, коментират анализатори. Засега обаче падащите цени на батериите са рядка възможност за ускоряване на електрификацията на автомобилните паркове по целия свят.

fallback
  • #12
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Досега старите компании се оправдаваха, че батериите били скъпи за достъпни автомобили. Ключова дума - оправдание. Търсиха си причина. Истината е, че още се учат на новата технология. Тя изисква подмяна на доста персонал, натрупване на знания, търсене на нови доставчици, както и засилване на собствените софтуерни възможности на компанията. Разходите за това се прехвърлят ударно на клиентите - нищо, че промените ще им носят печалби за десетилетия напред.
  • #11
    Тинтири_минитири ( преди 5 месеца )
    Не веднъж съм молил а по 5 кинта всеки път, когато революционизирате батериите и ел... що никой не ми се навива не знам...
  • #10
    Друг Гост ( преди 5 месеца )
    "Революция на пазара на батерии" - това е най-често срещанато заглавие на статии през последните години и все същото. Случваха се поне по няколко революции на година. Само реклама и всичката пара в свирката
  • #9
    До рук ( преди 5 месеца )
    Май не правиш разлика между производствена и продажна цена. Таз дет я продават за 35к им струва макс 15к на завода. А по вероятно 10-11к. Цената за производство на батерията като е паднала от 5к на 3.5к е доста значимо намаление
  • #8
    До 6 ( преди 5 месеца )
    Коя е тази китайска кола за 35 000 долара с 60 киловатчаса LFP батерия?
  • #7
    до половия орган ( преди 5 месеца )
    За това си прав , което не разбирам е защо една походна батерия от около киловат в амазон или в али-то тръгват от 500-600 евро нагоре!? ако търсиш някоя по-свястна фърчат над 1000
  • #6
    РУК ( преди 5 месеца )
    Ако кола с 60Кв/ч батерия струва 35 000 USD,а батерията струва 3999 USD,се пита с колко ще падне цената на колата ако цената на батерията падне с 30%? Отговора е с нищо!Защото с тези 1200 USD никой няма да направи революция,нито ще продава повече!Но ако вдигне капацитета на батерията с 30%,за същата цена има много по-голям шанс да дръпне клиенти!30% спад в цената на батерията щеше да е фактор при над 50% дял на батерията в цената на колата!При 10% дял и с 100% да и падне цената са си само 10%
  • #5
    До 4 ( преди 5 месеца )
    Това от терасата ли го видя? От вашата тераса виждат ли се цените в Китай?
  • #4
    Гост ( преди 5 месеца )
    Цените на батериите падат,но не и цените на електрокарите.
  • #3
    До 2 ( преди 5 месеца )
    Не си разбрал новината. Това не е цена на нова революционна батерия, а цените на масово произвежданите батерии се сринаха. Вече батерия за средно размерен електромобил струва колкото скоростна кутия на SUV
fallback
Последни