fallback

Защо една кола върви много по-добре в дъжда?

Подобен ефект е забележим и нощем, особено през лятото

Шофьорите често забелязват, че при дъждовно или хладно време колата се движи по-охотно. Двигателят работи по-енергично, педалът на газта реагира по-добре, сякаш под капака са се появили няколко допълнителни „коня“.

На пръв поглед това изглежда като парадокс, но подобно явление има ясно техническо обяснение – и то се отнася не само за автомобили с турбокомпресор, но и за най-обикновените автомобили с атмосферен двигател.

Какво се случва с двигателя при мокро време?

Факт е, че ефективността на ускорението зависи пряко от това колко добре гори гориво-въздушната смес в цилиндрите на двигателя. Влажният въздух, противно на общоприетото схващане, помага на тази смес да гори по-ефективно.

Първо, мъглата и дъждът насищат въздуха с водна пара, а заедно с нея и с допълнителен кислород и водород. Това подобрява качеството на горене - сместа става по-хомогенна и запалването е стабилно.

Второ, влагата във въздуха намалява риска от детонация. Горенето се случва „по-меко“, без резки скокове на налягането, които могат да попречат на работата на двигателя. В резултат на това двигателят произвежда малко повече мощност без допълнителен разход на гориво.

Как реагира ECU-то на влажността?

Съвременните автомобили са оборудвани с чувствителна система за управление на двигателя. Сензорите регистрират повишаване на влажността, температурата на въздуха също често е по-ниска от обичайното - и управляващият блок адаптира подаването на гориво, увеличавайки го, за да поддържа идеалните пропорции на сместа. Резултатът е по-добро сцепление по време на ускорение и като цяло по-„оживено“ усещане за автомобила.

Защо колата дърпа по-добре през нощта?

Забележимо подобрение в динамиката може да се усети дори на тъмно, особено през лятото. Просто е - въздухът през нощта става по-хладен и по-плътен и в него има повече кислород. Двигателят „диша“ по-лесно, което означава, че преобразува бензина в тяга по-ефективно.

По този начин „ефектът на дъжда“ не е субективно усещане, а добре обоснована техническа реалност. Така че, ако колата ви реагира по-енергично на газта в дъжда, това не е магия, а физика.

fallback
  • #4
    До #3 ( преди 5 месеца )
    Физичен закон,просто е обяснението- атм.налягане е доста по високо при голямо надморска височина, а също и въздуха е доста по-студен,при високи обороти кислородните молекули влизат под налягане и повече,демек като качество и като кол-во участват в горивния процес в идеално съотношение на горивната-кислородната смес,ай туй е тя магията :)
  • #3
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Преди време карам по един път в Турция намиращ се на 2500 м.нв. Колата върви нормално, поглеждам скоростта 170 км/h обикновено карам със 90-100 просто кракът ми поддържа скоростта . Помислих че Колата е счупена докато не слязох в ниското. Рязко усетих разлика. Колата е бензин на газ и над 120 се усеща натоварване на двигателя. Докато при 170 оборотите бяха нормални.
  • #2
    анонимен ( преди 5 месеца )
    германеца го измислил впръсквяне на водоетанол и си върви като изтребител
  • #1
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    Физически е абсолютно вярно, в реалността това се усеща само при високо оборотни двигатели. аз лично на моите коли не го забелязвам. По-скоро усещам допълнителния товар дори и при бензин 3.0 с турбо от 2022-ра.
fallback
Последни