fallback

Защо една кола върви много по-добре в дъжда?

Подобен ефект е забележим и нощем, особено през лятото

Шофьорите често забелязват, че при дъждовно или хладно време колата се движи по-охотно. Двигателят работи по-енергично, педалът на газта реагира по-добре, сякаш под капака са се появили няколко допълнителни „коня“.

На пръв поглед това изглежда като парадокс, но подобно явление има ясно техническо обяснение – и то се отнася не само за автомобили с турбокомпресор, но и за най-обикновените автомобили с атмосферен двигател.

Какво се случва с двигателя при мокро време?

Факт е, че ефективността на ускорението зависи пряко от това колко добре гори гориво-въздушната смес в цилиндрите на двигателя. Влажният въздух, противно на общоприетото схващане, помага на тази смес да гори по-ефективно.

Първо, мъглата и дъждът насищат въздуха с водна пара, а заедно с нея и с допълнителен кислород и водород. Това подобрява качеството на горене - сместа става по-хомогенна и запалването е стабилно.

Второ, влагата във въздуха намалява риска от детонация. Горенето се случва „по-меко“, без резки скокове на налягането, които могат да попречат на работата на двигателя. В резултат на това двигателят произвежда малко повече мощност без допълнителен разход на гориво.

Как реагира ECU-то на влажността?

Съвременните автомобили са оборудвани с чувствителна система за управление на двигателя. Сензорите регистрират повишаване на влажността, температурата на въздуха също често е по-ниска от обичайното - и управляващият блок адаптира подаването на гориво, увеличавайки го, за да поддържа идеалните пропорции на сместа. Резултатът е по-добро сцепление по време на ускорение и като цяло по-„оживено“ усещане за автомобила.

Защо колата дърпа по-добре през нощта?

Забележимо подобрение в динамиката може да се усети дори на тъмно, особено през лятото. Просто е - въздухът през нощта става по-хладен и по-плътен и в него има повече кислород. Двигателят „диша“ по-лесно, което означава, че преобразува бензина в тяга по-ефективно.

По този начин „ефектът на дъжда“ не е субективно усещане, а добре обоснована техническа реалност. Така че, ако колата ви реагира по-енергично на газта в дъжда, това не е магия, а физика.

fallback
  • #24
    Сашо ( преди 5 месеца )
    1977 или 78 год. имаше сериозно вдигане цената на бензина. И тогава доста хора, включително и аз започнахме да си слагаме пароинжектори на колите. Разходът ми падна с около един литър. Пароинжекторът вкарва водна пара в цилиндрите и двигателят започва да работи много по-добре.
  • #23
    Иван ( преди 5 месеца )
    Нищо ново
  • #22
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Само че всички толерасти като видят че вали дъжд спират да карат и се движат като охлюви
  • #21
    Станю Глигана ( преди 5 месеца )
    До #20: Това принципно е вярно, но не виждам какво общо има с казаното до тук. То по никакъв начин не променя факта, че: 1) На по-голяма надморска височина налягането е по-високо; 2) При по-ниска температура в 1 mol въздух има повече молекули; 3) Съществува такова понятие 1 mol въздух - са абсолютни глупости. Това са нещата, които съм оспорил. Не съм казвал нищо за работата на ДВГ, нито за съотношението на гориво-въздушната смес. #6, #8, #12, #13, #19
  • #20
    До #13 ( преди 5 месеца )
    Няма зн.,че не същвствува 1 mol AIR,както ти спомена се нар."гориво-въздушната смес" и винаги при смятане за оптимално съотношение се смята "коефициент на излишък на въздуха",не е химич.елемент,но е другия важен флуид от който зависи оптималната смес.Форца Ферари!!!
  • #19
    Станю Глигана ( преди 5 месеца )
    До #18: Не, пич, не си прав. Когато някой говори/пише абсолютни глупости, трябва да му се обръща внимание и да се коригира, защото хората четат и остават в заблуда. Не виждам нито сарказъм, нито злоба в тази работа. Знаеш ли какъв е всъщност проблема с бг манталитета? Когато някой покаже знания и цитира доказани научни факти, масовия българин скача и вика "ама ти нас т*пи и см*тани ли ни изкарваш". Това е положението. Пр*стотията е на мода. Знанието ви обижда.
  • #18
    До 16 ( преди 5 месеца )
    Ми се качи в кола със Supercharger, или както му казват само извратените шваби "компресор" и ще забележиш разлика. Дори и да е на малък 4цил двигател. На атомосферен мотор явно не се усеща, защото за за 15г каране преди това и аз не го забелязвах..Ама като в настройката на един балкански хуманоид е само да се зъби на хората и да обяснява колко другите са тъ*по и смотани а колко умен е той бай разбирача, май не сарказъм а направо злоба се усеща.
  • #17
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Ся що да го спорим, защо трябва всеки да се прави на мн важен и с познания да налива другите? Каква е тая мания всеки да обяснява на другите колко са ***? В чужбина, по коментарите в сайтове, форуми, клубове, новинарски страници, вкл youtube, всеки си казва опита, или просто неангажиращо споделя какво знае по въпроса. Само в Бг се скача да се обяснява на другия колко е *** и да се наливат един друг. Егати откаченото племе
  • #16
    анонимен ( преди 5 месеца )
    За окачване да за вьрвене не ,сега го чувам
  • #15
    Вярно е ( преди 5 месеца )
    При Benz, М111 мотора, 2.3 Supercharger, 197к.с.автомат, колата е още по-приятна и върви повече на дъжд, забелязал съм го преди няколко години, даже бях споделил с приятели в други коли с които пътувахме. Някой са го забелязали това доста преди мен, други отрекоха.В жега, и на мокро в дъжда след това, не не си внушавам има разлика. Ако някой не я усеща е друга работа. На дъжд навън се диша по-леко, става и по-свежо, някак. Тука вс може да си каже опита, вместо да се наливате един друг.
fallback
Последни