fallback

Защо една кола върви много по-добре в дъжда?

Подобен ефект е забележим и нощем, особено през лятото

Шофьорите често забелязват, че при дъждовно или хладно време колата се движи по-охотно. Двигателят работи по-енергично, педалът на газта реагира по-добре, сякаш под капака са се появили няколко допълнителни „коня“.

На пръв поглед това изглежда като парадокс, но подобно явление има ясно техническо обяснение – и то се отнася не само за автомобили с турбокомпресор, но и за най-обикновените автомобили с атмосферен двигател.

Какво се случва с двигателя при мокро време?

Факт е, че ефективността на ускорението зависи пряко от това колко добре гори гориво-въздушната смес в цилиндрите на двигателя. Влажният въздух, противно на общоприетото схващане, помага на тази смес да гори по-ефективно.

Първо, мъглата и дъждът насищат въздуха с водна пара, а заедно с нея и с допълнителен кислород и водород. Това подобрява качеството на горене - сместа става по-хомогенна и запалването е стабилно.

Второ, влагата във въздуха намалява риска от детонация. Горенето се случва „по-меко“, без резки скокове на налягането, които могат да попречат на работата на двигателя. В резултат на това двигателят произвежда малко повече мощност без допълнителен разход на гориво.

Как реагира ECU-то на влажността?

Съвременните автомобили са оборудвани с чувствителна система за управление на двигателя. Сензорите регистрират повишаване на влажността, температурата на въздуха също често е по-ниска от обичайното - и управляващият блок адаптира подаването на гориво, увеличавайки го, за да поддържа идеалните пропорции на сместа. Резултатът е по-добро сцепление по време на ускорение и като цяло по-„оживено“ усещане за автомобила.

Защо колата дърпа по-добре през нощта?

Забележимо подобрение в динамиката може да се усети дори на тъмно, особено през лятото. Просто е - въздухът през нощта става по-хладен и по-плътен и в него има повече кислород. Двигателят „диша“ по-лесно, което означава, че преобразува бензина в тяга по-ефективно.

По този начин „ефектът на дъжда“ не е субективно усещане, а добре обоснована техническа реалност. Така че, ако колата ви реагира по-енергично на газта в дъжда, това не е магия, а физика.

fallback
  • #34
    Иванчо ( преди 5 месеца )
    Една кола не върви по добре в фъжда
  • #33
    Емо опитен профес ( преди 5 месеца )
    Абсолютно вярно е !!!
  • #32
    Станю Глигана ( преди 5 месеца )
    До Попай: За теб се отнася същото. Виж #31.
  • #31
    Станю Глигана ( преди 5 месеца )
    До Коко: А ти прочете ли какво съм написал или само до някъде и тръгна да отговаряш? Устата/ръката не е добре да изпреварва мисълта.
  • #30
    Коко ( преди 5 месеца )
    До 21.Приятел , 1 мол винаги има един и същ брой частици и не зависи от никакви параметри , включително и от атмосферното налягане. 1 мол винаги е 6.02 x 10 на степен 23. Това е за всички видове газове и течности.
  • #29
    Попай ( преди 5 месеца )
    До #21, Въздушното налягане намалява при по-голяма надморска височина!!!
  • #28
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Пиетре,от написаното следва,че зимата в студеното колата връви повече от лятото у жегата.Ако идеш на Южния полюс направу ша фръкнеш ама ако запалиш,че там темепратурите са ледени и лятото.
  • #27
    ватенка с ушанка ( преди 5 месеца )
    Е щом е такава ситуацията,що, аджеба,не се вкарва в цилиндрите и малко водна пара?
  • #26
    Габдулла ( преди 5 месеца )
    А да се сетите да кажете, че се вдига компресията в цилиндрите....
  • #25
    Yasobg ( преди 5 месеца )
    Какво общо ома сцеплението с ecu-то?
fallback
Последни