fallback

Дизел или бензин – вечният спор продължава

С появата на хибридните технологии предимствата на едното гориво почти изчезват

Един от вечните спорове между шофьорите е кой е по-добрият вариант за един автомобил – бензинов или дизелов двигател. С навлизане на електрификацията фокусът сякаш се измести, но е факт, че повечето автомобили по пътищата все още разчитат на един от тези два вида гориво. И в двата случая то има както плюсове, така и минуси, категорични са експерти.

В исторически план дизеловите двигатели са имали висок въртящ момент. Това се дължи на високото средно ефективно налягане в цилиндъра. А то се оказва високо, защото горивото гори дълго време при почти постоянно и забележимо по-високо налягане.

В същото време максималната скорост на дизеловия двигател за лек автомобил не надвишава 4500 об/мин, докато дори „цивилните“ бензинови двигатели имат максимална мощност при 6000-6500 об/мин. В същото време спортните двигатели могат да се въртят повече от два пъти по-бързо.

Мощността е същата, въртящият момент не е

Ето защо бензиновият двигател, въпреки че има близка максималната мощност, изостава значително по въртящ момент в почти целия диапазон на скоростите на въртене. Външната характеристика на скоростта е зависимостта на мощността, въртящия момент или други характеристики от скоростта на коляновия вал при пълно подаване на гориво.

Между другото, разходът на гориво, когато двигателите работят в такива режими, може да бъде колосалните 60 литра на час или повече при максимална скорост.

Едно сравнение между двигатели на Volvo - вляво е показано как работи бензиновият B4204T306 с 249 к.с., поставян на XC40. Вдясно е дизеловият D4204T203 с 240 к.с., използван от XC90, като ясно се вижда разликата в максималния въртящ момент.

Разход на гориво на бензинови и дизелови двигатели

Дизеловите двигатели са по-икономични по отношение на разхода на гориво, особено в частични режими, тъй като могат да работят с бедни смеси, когато количеството въздух в цилиндъра може да бъде 20 или 40 пъти по-голямо от количеството гориво – естествено, в масовата си част.

С такива съотношения, бензинов двигател, който изисква смес от 14,7:1, просто няма да може да работи поради невъзможността за запалване на прекалено бедна смес.

Дизеловият двигател също има по-висока степен на сгъстяване, което също осигурява висока мощност и ефективност. Тези мотори нямат дроселна клапа и затова пълненето на цилиндрите винаги е възможно най-високо. В този случай двигателят се управлява чрез регулиране на подаването на гориво. В бензиновите двигатели използваме дроселна клапа, която влошава пълненето на цилиндрите.

Дизеловите двигатели предизвикаха един от най-големите скандали в историята на автомобилната индустрия.

Защо дизелите не изместиха бензиновите двигатели

Доскоро почти половината от леките автомобили, продавани в европейските страни, бяха оборудвани с икономични дизелови двигатели. Но тогава се случи добре познатият „Дизелгейт“ и продажбите започнаха да намаляват. Но в страни с топъл климат, дизеловата кола е наистина много добра. И може би с течение на времето дизеловите автомобили щяха да надделеят, ако не се бяха появили…

Хибридните задвижвания

Новите технологии поддържат бензиновите двигатели на повърхността. Малките и дори сравнително големите хибридни автомобили са оборудвани с бензинови двигатели. И ако по времето на първата Toyota Prius това не са били особено сложни бензинови двигатели с атмосферно пълнене, днес хибридните системи използват както директно впръскване, така и турбокомпресор. Като част от хибридна инсталация, бензиновите двигатели имат определени предимства. Те включват лесно стартиране при всяка разумна температура, ниски нива на шум и вибрации и, колкото и да е странно, много висока ефективност при работа в постоянен и оптимален режим.

Като пример могат да бъдат посочени все повечето серийни хибриди, които се появяват на пазара. При тях бензинов турбо двигател работи като генератор, който зарежда батериите. А последните захранват тяговите електродвигатели. Двигателят, сдвоен с генератор, работи в практически стационарен режим, което значително увеличава неговата издръжливост. В същотго време постоянният режим намалява разхода на гориво, който дори при 5-метров кросоувър с тегло над 2,5 тона е под 10 л/100 км.

Хибридни системи и дизел

Въпреки някои недостатъци, дизеловият двигател все пак успя да се „сприятели“ с хибрида, като това се случва предимно в търговския транспорт. Дизелови хибриди се инсталират в леки търговски камиони в Япония, които са особено разпространени в страната. Подразделението Hino на Toyota, например, има хибриден камион в своята гама - Hino 300 (на снимката), който има 4,0-литров дизелов двигател, батерия и електрически мотор.

И все пак – кой е по-добрият вариант?

Нито компресорното пълнене, нито системите за впръскване са направили бензиновите двигатели по-икономични или по-мощни от дизеловите двигатели, които отдавна са се сдобили с компресорно пълнене. Но с превръщането на бензиновите двигатели в част от хибридните силови агрегати, те излязоха напред. И тази комбинация от бензинов двигател с вътрешно горене, електрически мотор и батерия е днес най-мощната, икономична и обещаваща задвижваща система. Затова, в известен смисъл, бензиновият двигател е станал равен по мощност и икономичност на дизеловите двигатели.

fallback
  • #44
    hellmaker ( преди 2 месеца )
    Бензина има много предимства,ама аФтора е diesel-head :( Не обели дума,че всички дизелчета са турбинирани,а бензина редовно е атмосферен, че има ел.турбини ,които правят бензина по-ефективен ,че Волво и Мерцедес имат афинитет към висок въртящ момент (от производството си на камиони)и имат много стабилни изпълнения с бензинови двг, че работят много по-гладко и тихо,че няма твърди частици в газовете,че е по-лесна поддръжката,че не се страхуват от студове,скоростта на горене и калориите на литър...
  • #43
    анонимен ( преди 5 месеца )
    За мен най доброто би било дизел плъг ин. Но само мерцедес я предлага тази комбинацияРеша ли проблема с домашното зареждане почвам да търся GLE на старо
  • #42
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Имам двама приятели, запалени тесладжии.. интересно но и двамата държат по една дизелова кола за дълги пътувания. Аз нямам все още тесла но ако при пътуване трябва да стоя на зарядно повече от 20 мин на всеки 400км . Избора за мен е ясен.За сравнението бензин-дизел - бензиновия двг има само един (1) единствен плюс - няма дпф филтър.
  • #41
    До 41 ( преди 5 месеца )
    Никой не се е смлял да обикаля Европа с електрички. Последно пътувахме по Коледа 4200 км 3 страни за 2 седмици. Дали видях и 10 електрички за това време, основно Тайкани по ел станциите или каращи зад тирове на магистралата.
  • #40
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Хората се смляха да обикалят Европа с електрички, а в една малка страна като нашата много хора не могат да отидат до морето. Айде кажете си истина, проблема е само един, все още са им скъпи батериите на електричките, това е.
  • #39
    Мирослав Чернев ( преди 5 месеца )
    Производството на автомобили доскоро се диктуваше от петролния бизнес. Това беше единствената подкрепа за бензиновия двигател. Няма плюсове спрямо дизела.
  • #38
    Тод Х ( преди 5 месеца )
    Чист бензин не би ми свършил работа. Да отида за бира - хибрид. За всичко друго - дизела все още няма равен. Електрички? Ще говорим за тях 2050 година
  • #37
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Какъв спор? Спорят само плиткоумните , сякаш нещо зависи от тях. Всеки сам може да си направи сметката какво задвижване го устройва според нуждите. Най доброто за теб не винаги е добро за друг
  • #36
    От което.. ( преди 5 месеца )
    ....мога да заключа за себе си, че в дизел-бензин спора няма по-добър, по-правилен или опция по тези.Има по-подходящо за конкретният човек, спрямо използването и необходимостите.Това е.
  • #35
    Реално, ( преди 5 месеца )
    Имам бенз.BMW атмосферен, имам и 2.3 M111 на Benz със Supercharger (компресор му казват само скапаните шваби) и италиански дизел 1.9JTD в Alfa Romeo.Бензините са лакоми, но надеждни. Дизела е мн приятен, 3.7/100 е възможно но само извън града, до 80км/ч. Ползите от двата свята има само модерния хибрид, особенно за каране в града.Обаче са страшно скъпи. Масовият човек не може да си ги позволи. Няма идеално положение. Тежките големи купета са горелки, а малък хечбег пък не е удобен за вс ...
fallback
Последни