fallback

Дизел или бензин – вечният спор продължава

С появата на хибридните технологии предимствата на едното гориво почти изчезват

Един от вечните спорове между шофьорите е кой е по-добрият вариант за един автомобил – бензинов или дизелов двигател. С навлизане на електрификацията фокусът сякаш се измести, но е факт, че повечето автомобили по пътищата все още разчитат на един от тези два вида гориво. И в двата случая то има както плюсове, така и минуси, категорични са експерти.

В исторически план дизеловите двигатели са имали висок въртящ момент. Това се дължи на високото средно ефективно налягане в цилиндъра. А то се оказва високо, защото горивото гори дълго време при почти постоянно и забележимо по-високо налягане.

В същото време максималната скорост на дизеловия двигател за лек автомобил не надвишава 4500 об/мин, докато дори „цивилните“ бензинови двигатели имат максимална мощност при 6000-6500 об/мин. В същото време спортните двигатели могат да се въртят повече от два пъти по-бързо.

Мощността е същата, въртящият момент не е

Ето защо бензиновият двигател, въпреки че има близка максималната мощност, изостава значително по въртящ момент в почти целия диапазон на скоростите на въртене. Външната характеристика на скоростта е зависимостта на мощността, въртящия момент или други характеристики от скоростта на коляновия вал при пълно подаване на гориво.

Между другото, разходът на гориво, когато двигателите работят в такива режими, може да бъде колосалните 60 литра на час или повече при максимална скорост.

Едно сравнение между двигатели на Volvo - вляво е показано как работи бензиновият B4204T306 с 249 к.с., поставян на XC40. Вдясно е дизеловият D4204T203 с 240 к.с., използван от XC90, като ясно се вижда разликата в максималния въртящ момент.

Разход на гориво на бензинови и дизелови двигатели

Дизеловите двигатели са по-икономични по отношение на разхода на гориво, особено в частични режими, тъй като могат да работят с бедни смеси, когато количеството въздух в цилиндъра може да бъде 20 или 40 пъти по-голямо от количеството гориво – естествено, в масовата си част.

С такива съотношения, бензинов двигател, който изисква смес от 14,7:1, просто няма да може да работи поради невъзможността за запалване на прекалено бедна смес.

Дизеловият двигател също има по-висока степен на сгъстяване, което също осигурява висока мощност и ефективност. Тези мотори нямат дроселна клапа и затова пълненето на цилиндрите винаги е възможно най-високо. В този случай двигателят се управлява чрез регулиране на подаването на гориво. В бензиновите двигатели използваме дроселна клапа, която влошава пълненето на цилиндрите.

Дизеловите двигатели предизвикаха един от най-големите скандали в историята на автомобилната индустрия.

Защо дизелите не изместиха бензиновите двигатели

Доскоро почти половината от леките автомобили, продавани в европейските страни, бяха оборудвани с икономични дизелови двигатели. Но тогава се случи добре познатият „Дизелгейт“ и продажбите започнаха да намаляват. Но в страни с топъл климат, дизеловата кола е наистина много добра. И може би с течение на времето дизеловите автомобили щяха да надделеят, ако не се бяха появили…

Хибридните задвижвания

Новите технологии поддържат бензиновите двигатели на повърхността. Малките и дори сравнително големите хибридни автомобили са оборудвани с бензинови двигатели. И ако по времето на първата Toyota Prius това не са били особено сложни бензинови двигатели с атмосферно пълнене, днес хибридните системи използват както директно впръскване, така и турбокомпресор. Като част от хибридна инсталация, бензиновите двигатели имат определени предимства. Те включват лесно стартиране при всяка разумна температура, ниски нива на шум и вибрации и, колкото и да е странно, много висока ефективност при работа в постоянен и оптимален режим.

Като пример могат да бъдат посочени все повечето серийни хибриди, които се появяват на пазара. При тях бензинов турбо двигател работи като генератор, който зарежда батериите. А последните захранват тяговите електродвигатели. Двигателят, сдвоен с генератор, работи в практически стационарен режим, което значително увеличава неговата издръжливост. В същотго време постоянният режим намалява разхода на гориво, който дори при 5-метров кросоувър с тегло над 2,5 тона е под 10 л/100 км.

Хибридни системи и дизел

Въпреки някои недостатъци, дизеловият двигател все пак успя да се „сприятели“ с хибрида, като това се случва предимно в търговския транспорт. Дизелови хибриди се инсталират в леки търговски камиони в Япония, които са особено разпространени в страната. Подразделението Hino на Toyota, например, има хибриден камион в своята гама - Hino 300 (на снимката), който има 4,0-литров дизелов двигател, батерия и електрически мотор.

И все пак – кой е по-добрият вариант?

Нито компресорното пълнене, нито системите за впръскване са направили бензиновите двигатели по-икономични или по-мощни от дизеловите двигатели, които отдавна са се сдобили с компресорно пълнене. Но с превръщането на бензиновите двигатели в част от хибридните силови агрегати, те излязоха напред. И тази комбинация от бензинов двигател с вътрешно горене, електрически мотор и батерия е днес най-мощната, икономична и обещаваща задвижваща система. Затова, в известен смисъл, бензиновият двигател е станал равен по мощност и икономичност на дизеловите двигатели.

fallback
  • #14
    до 11 ( преди 5 месеца )
    Ама верно ли не става ми що американските пикапи са бензин.
  • #13
    Хеми значи бензин ( преди 5 месеца )
    Дизел хибрида тотална безсмислица не харчи по малко от бензин хибрид затова и тъ пите немци само го правят щото държат патента е скоро ще си бръшат затника с него
  • #12
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Дизелът е за товари и за дълъг път. За града - бензин.
  • #11
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Най-добре за нисък разход на гориво е бензи с газ.
  • #10
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Ленд Крузера е 3.0ТД и харчи 12 на 100. Старото ми Паджеро 2.5ТД харчи 11 на 100. Реален разход. Ако бяха бензинови версии щяха да харчат над 15 Японеца е преценил че за да вървят тия джипки като хората с бензинов двигател трябва да има обем. Бензиновия Крузер е 4.0. Бензиново Паджеро 3.8 И двете са лами. Дизела е по поносим и имаш тяга в ниските обороти където се ползва най много. За леките коли е без значение. По добре бензин. Нещо 1.5 е достатъчно. Ама за джип и бус не става. Мъка.
  • #9
    Турбо ( преди 5 месеца )
    За лека семейна кола само бензинов хибрид.За товарни и лекотоварни за работа само дизел.
  • #8
    Мдаа ( преди 5 месеца )
    Само да вметна, че Пежо/Ситроен доста отдавна правиха дизел хибрид, стига с тия японци.
  • #7
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Истината и реалността са съвсем прости. Всичките двигатели се правят в Китай ( европейци, японци, корейци, американци). Китайците дизел не използват за нищо. Големите им камиони и строителна техника са всички на ГАЗ, а напоследък и на ток. И за това няма кой да произвежда хибриди с дизел :)
  • #6
    Пропов ( преди 5 месеца )
    Дизелите като почнаха да ги кичат с турбини, чак тогава станаха що годе конглокентни на бензиновите. Ама пък подръжката и ремонтите поскъпват. Балъците си купуват TD щото да спестят от гориво. После ревът от ремонти, щото ги купуват вече умиращи на Х стотин хил. км. Дизела мачка окачването, разваля и пътното поведение, щото е много по тежък. Абе дизел в нормална кола до 1600 кг е като котва отпред. За кола дизела не би бил моят избор никога.
  • #5
    Нуди плаж ( преди 5 месеца )
    Само да споделя, че бензиновия двигател се поддържа по-лесно и по-евтино....
fallback
Последни