fallback

Дизел или бензин – вечният спор продължава

С появата на хибридните технологии предимствата на едното гориво почти изчезват

Един от вечните спорове между шофьорите е кой е по-добрият вариант за един автомобил – бензинов или дизелов двигател. С навлизане на електрификацията фокусът сякаш се измести, но е факт, че повечето автомобили по пътищата все още разчитат на един от тези два вида гориво. И в двата случая то има както плюсове, така и минуси, категорични са експерти.

В исторически план дизеловите двигатели са имали висок въртящ момент. Това се дължи на високото средно ефективно налягане в цилиндъра. А то се оказва високо, защото горивото гори дълго време при почти постоянно и забележимо по-високо налягане.

В същото време максималната скорост на дизеловия двигател за лек автомобил не надвишава 4500 об/мин, докато дори „цивилните“ бензинови двигатели имат максимална мощност при 6000-6500 об/мин. В същото време спортните двигатели могат да се въртят повече от два пъти по-бързо.

Мощността е същата, въртящият момент не е

Ето защо бензиновият двигател, въпреки че има близка максималната мощност, изостава значително по въртящ момент в почти целия диапазон на скоростите на въртене. Външната характеристика на скоростта е зависимостта на мощността, въртящия момент или други характеристики от скоростта на коляновия вал при пълно подаване на гориво.

Между другото, разходът на гориво, когато двигателите работят в такива режими, може да бъде колосалните 60 литра на час или повече при максимална скорост.

Едно сравнение между двигатели на Volvo - вляво е показано как работи бензиновият B4204T306 с 249 к.с., поставян на XC40. Вдясно е дизеловият D4204T203 с 240 к.с., използван от XC90, като ясно се вижда разликата в максималния въртящ момент.

Разход на гориво на бензинови и дизелови двигатели

Дизеловите двигатели са по-икономични по отношение на разхода на гориво, особено в частични режими, тъй като могат да работят с бедни смеси, когато количеството въздух в цилиндъра може да бъде 20 или 40 пъти по-голямо от количеството гориво – естествено, в масовата си част.

С такива съотношения, бензинов двигател, който изисква смес от 14,7:1, просто няма да може да работи поради невъзможността за запалване на прекалено бедна смес.

Дизеловият двигател също има по-висока степен на сгъстяване, което също осигурява висока мощност и ефективност. Тези мотори нямат дроселна клапа и затова пълненето на цилиндрите винаги е възможно най-високо. В този случай двигателят се управлява чрез регулиране на подаването на гориво. В бензиновите двигатели използваме дроселна клапа, която влошава пълненето на цилиндрите.

Дизеловите двигатели предизвикаха един от най-големите скандали в историята на автомобилната индустрия.

Защо дизелите не изместиха бензиновите двигатели

Доскоро почти половината от леките автомобили, продавани в европейските страни, бяха оборудвани с икономични дизелови двигатели. Но тогава се случи добре познатият „Дизелгейт“ и продажбите започнаха да намаляват. Но в страни с топъл климат, дизеловата кола е наистина много добра. И може би с течение на времето дизеловите автомобили щяха да надделеят, ако не се бяха появили…

Хибридните задвижвания

Новите технологии поддържат бензиновите двигатели на повърхността. Малките и дори сравнително големите хибридни автомобили са оборудвани с бензинови двигатели. И ако по времето на първата Toyota Prius това не са били особено сложни бензинови двигатели с атмосферно пълнене, днес хибридните системи използват както директно впръскване, така и турбокомпресор. Като част от хибридна инсталация, бензиновите двигатели имат определени предимства. Те включват лесно стартиране при всяка разумна температура, ниски нива на шум и вибрации и, колкото и да е странно, много висока ефективност при работа в постоянен и оптимален режим.

Като пример могат да бъдат посочени все повечето серийни хибриди, които се появяват на пазара. При тях бензинов турбо двигател работи като генератор, който зарежда батериите. А последните захранват тяговите електродвигатели. Двигателят, сдвоен с генератор, работи в практически стационарен режим, което значително увеличава неговата издръжливост. В същотго време постоянният режим намалява разхода на гориво, който дори при 5-метров кросоувър с тегло над 2,5 тона е под 10 л/100 км.

Хибридни системи и дизел

Въпреки някои недостатъци, дизеловият двигател все пак успя да се „сприятели“ с хибрида, като това се случва предимно в търговския транспорт. Дизелови хибриди се инсталират в леки търговски камиони в Япония, които са особено разпространени в страната. Подразделението Hino на Toyota, например, има хибриден камион в своята гама - Hino 300 (на снимката), който има 4,0-литров дизелов двигател, батерия и електрически мотор.

И все пак – кой е по-добрият вариант?

Нито компресорното пълнене, нито системите за впръскване са направили бензиновите двигатели по-икономични или по-мощни от дизеловите двигатели, които отдавна са се сдобили с компресорно пълнене. Но с превръщането на бензиновите двигатели в част от хибридните силови агрегати, те излязоха напред. И тази комбинация от бензинов двигател с вътрешно горене, електрически мотор и батерия е днес най-мощната, икономична и обещаваща задвижваща система. Затова, в известен смисъл, бензиновият двигател е станал равен по мощност и икономичност на дизеловите двигатели.

fallback
  • #24
    До 24 ( преди 5 месеца )
    Виждаш ама до носа си - 30-40мин до летище София + 1 часа на летището преди полета на летището + 30 мин полет + 30мин от летище Варна до мястото където искаш да си във Варна - 2 часа и половина! + Неудобството да тръгваш когато "иска" самолета, а не ти - голяма далавера иначе е!
  • #23
    До 20 ( преди 5 месеца )
    А ми виждам Полет София Варна 30 минути с кола 3 часа и половина
  • #22
    до долния ( преди 5 месеца )
    София Пловдив всеки ден че за чии го правиш
  • #21
    До 15 ( преди 5 месеца )
    И между другото най хубавите американски пикапи са точно дизел а не бензин! Старите модели на GM Duramax V8 (от преди строгите регулации за емисии) издържат по 1 милион км. Много здрави двигатели и с много нютони в ниските обороти. Ако искаш работна машина ще вземеш точно такъв дизел. Ако искаш да ползваш пикапа като играчка за шопинг и разходки бензина е ок. Хората се кефят на звука от V8 безин и т.н.
  • #20
    До 15 ( преди 5 месеца )
    Не четеш ли какво съм написал? Бензин е ОК но трябва да има ОБЕМ за да има нужната мощност и да е достатъчно надеждно. Американците карат бензинови пикапи обаче я виж че масово двигателите им са 3.5v6 5.0V8 и подобни. Среден разход 14-15 на сто (в реални условия) и пак нямат нютони в ниските. Сега примерно Toyota Tacoma имат и по малки 2.4 турбо бензин с 4 цилиндъра ама си е компромис и не са толкова добри като 2.8 дизел който се слага в Европейската версия на Hilux.
  • #19
    Долния ( преди 5 месеца )
    Самолета убил дизела? Приятно пътуване със самолет Пловдив- София.Всяка седмица го минавам поне веднъж, дизеловата кола харчи точно 2/100 по малко от хибридната на същия маршрут. И не разбрах какви проблеми идват задължително с дизела . За 4 години и половина - 0 проблеми освен трудно намиране на паркомясто.
  • #18
    до долния ( преди 5 месеца )
    Самолета отдавна уби дизела.
  • #17
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Бензин-хибрид за в града , дизел за всичко извън града . Чак пък да има спор??? Всеки да си кара каквото си иска.
  • #16
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Искате икономия - електричка. Искате забавление - бензин. Искате проблеми - дизел.
  • #15
    Бумеранг ( преди 5 месеца )
    Що за недомислен спор е това? И двата двигателя си имат плюсове и минуси! Кой каквото му харесва и каквото му трябва! Аз имам и дизел, и бензин. Дизелът го карам само на дълъг път(euro 6d), а бензинката само градско! Бих карал и миксер, но само в града и то ако е на нормална цена, а не да ми искат по 69к за нещо, което след 6-7 години ще умре за нова батерия!
fallback
Последни