В последно време Ford изненада с някои решения за европейския пазар, като най-голямата изненада със сигурност беше отказването от Fiesta. На нейно място се появи Puma, която бързо се превърна в хит на пазара, макар и с по-ниски продажби. Едновременно с това американската марка заложи на електрификация на гамата си за Стария континент и това в крайна сметка доведе до появата на изцяло електрическа Puma, която имахме възможност да тестваме.
Първото, което трябва да се отбележи, е Puma Gen-e, както е името на модела, излиза в един много деликатен момент за пазара на електрическите автомобили. След първоначалния възход ръстът вече е по-нисък от очаквания, което кара много от производителите да преосмислят стратегията си.
Не е за пренебрегване и факта, че електрическата Puma влиза в един сегмент, който буквално е претъпкан от конкуренти. И за да се наложиш в него трябва не само да предложиш нещо наистина впечатляващо като характеристики, но и атрактивна цена. Точно това автомобилът с ДВГ много успешен и сега вариантът на ток изглежда като напълно естествено продължение на развитието на модела.
Преминаването към електричество не променя пропорциите и размерите на Puma Gen-E, което прави по-трудно неговото различаване от конвенционалния модел. Основната разлика, разбира се, е решетка, която стилистично доближава новия модел до Mustang Mach-E. Тя е ревизирана, за да се оптимизира охлаждането на батерията, докато е поставен специфичен дифузьор.
Самата батерия се вижда отдолу, когато колата бъде погледната отстрани. От Ford твърдят, че пътният просвет е същият като на стандартната Puma, което също може да бъде отчетено като предимство.
При интериора нещата също се повтарят, което подчертава връзката между двата варианта. Дизайнерите залагат на контраст при качеството на материалите – твърда пластмаса на арматурното табло е комбинирана с кожа и велур на седалките, което комбинирано с двойни таван създава приятна обстановка.
Пред шофьора има 12,8-инчов приборен панел, а до него е разположен 12-инчов дисплей на информационно-развлекателната система, работеща с Android Auto и безжичен Apple CarPlay. Графиките са различни от тези при модела с ДВГ, като сред тях се открояват открояват изборът на режими на шофиране и възможността за персонализирането на околните светлини. Електрическата версия има и по-просторен централен тунел.
Както стана дума, Puma Gen-e се възползва максимална от предимствата на стандартния модел, като това важи и за вътрешното пространство. Пътниците на задните седалки имат достатъчно място за главата, а багажникът предлага цели 573 литра. В това влизат и 80 литра, осигурени от Gigabox – голямо отделение, скрито в двойното дъно, което има дренажна тапа. При свалени задни седалки обемът скача да 1283 литра, като към тях трябва да се добави и 43-литров багажник за съхраняване на кабели за зареждане и други аксесоари.
Електрическата Puma се предлага в един вариант на задвижване с разположен отпред електрически двигател, развиващ 168 к.с. и 290 Нм. Батерията има капацитет от 43 kWh. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8 секунди, което е напълно достатъчно за подобен автомобил.
По-впечатляващ обаче е пробегът. От Ford посочват 376 км в смесен цикъл WLTP, който се превръща в 523 в градски условия. Не успя да потвърдим това, но пък разходът от бордовия компютър беше наистина впечатляващ – около 13,8 kWh на 100 км, което би трябвало да означава, че сме близо до обявените показатели (производителят посочва 13,1 kWh на 100 км).
Именно по-малката батерия носи ползи на Puma Gen-E, тъй като това означава по-кратко време за зареждане за тези, които го правят в домашни условия или използват за AC зарядни до 11 kW. При бързо зареждане – DC, скоростта е до 100 kW.
На пътя електрическата Puma се оказва много удобна и приятна за каране, особено ако ви се налага да въртите в градски условия. Кормилното управление е много леко, а окачването приема лесно всички неравности на пътя. Шумоизолацията също е на добро ниво.
Има и спортен режим, където реакциите на автомобила са по-отзивчиви, като това се отнася и за системата за регенеративно спиране. А ако искате да пестите енергия, то може да използвате режим Eco, при който работата на основните агрегати се ограничава, като това важи и за максималната скорост.
Към това може да се добави и факта, че Puma Gen-E разполага с най-новите технологии. Сред тях е възможност за огледално свързване на смартфона към екрана на информационно-развлекателната система и възможности за получаване на непрекъснати актуализации. Има и вграден 5G модем за връзка с интернет, както и навигация, предлагаща места за зареждане.
Що се касае до цените, Puma Gen-E започва от 64 100 лева за стандартния вариант, докато версията Premium струва 68 6500 лева. В първия случай получавате 17-цолови джанти, 12,8-инчов централен дисплей, задна камера и околни светлини с персонализирани цветове. В ниво Premium са добавени 18-цолови джанти, фарове Full LED Matrix, затъмнените задни стъкла, седалките с тапицерия Sensico и 575-ватовата B&O аудио система.