Навъртяха се три десетилетия, откакто се появи оригиналният Subaru Forester, макар и в концептуална форма. На автомобилното изложение в Токио през 19950-а беше представен Subaru Streega. Първото поколение Forester влезе в продажба две години по-късно.
Винаги труден избор за тези, които не могат да се решат какво да карат - SUV или комби. Е, Forester съчетава елементи и от двете, със стандартно задвижване на четирите колела. Сега е в шесто поколение, което пристигна през 2024-а, но тук спецовете на Autoexpress анализират покупката на петото. Доста харесван кола по принцип.
Историята
Forester (Mk5) пристигна през ноември 2019 година с един вариант на задвижване. Това беше 2,0-литров четирицилиндров бензинов двигател плюс литиево-йонна батерия, захранваща електрически мотор с мощност 16 к.с. Тази конфигурация произвежда 148 к.с., които се предават на всичките четири колела чрез безстепенна трансмисия. През целия живот на това поколение Forester не се предлагат други агрегати.
Фейслифтът пристигна в края на 2022 година, като Sport версията беше поставена между XE и XE Premium. Имаше нов дизайн на предната част, допълнителни системи за подпомагане на водача и рекалибрирано окачване за по-комфортно возене.
На пътя
Няма много за харесване в шофирането на Forester. Нещата започват зле с доста слаб двигател, комбиниран с безстепенна трансмисия ( CVT ). Той бързо става много шумен, когато натискате газта. При по-високи скорости се чува вятъра, а в завоите Subaru се усеща доста тежко. Така че на пътя е слабо, но извън него е много по-успешна машина.
Кой вариант да избера?
Нямате избор, защото моделната гама е тясна и няма толкова много Forester на пазара за употребявани автомобили. Вероятно ще се спрете на опцията XE Premium или може би Sport. Каквото и да купите, то ще бъде добре оборудвано. Базовият XE има LED фарове, 8.0-инчов сензорен екран, електрическо регулиране на предните седалки, Apple CarPlay и Android Auto, 17-инчови алуминиеви джанти и адаптивен круиз контрол. XE Premium добавя тонирани стъкла, 18-инчови джанти, шибедах, отопление на волана и задните седалки, кожена тапицерия, електрическо отваряне на задна врата и сателитна навигация.
Капацитет на теглене
Всички Forester са способни да теглят до 1870 кг, което означава, че можете да закачите почти всяка едноосна каравана, както и някои двуосни модели.
Гумите
Всички Forester се предлагат с комплект за ремонт на гуми вместо резервна такава. Има много подходящи гуми на пазара, които не са хич скъпи.
Безопасност
През 2019 година Euro NCAP оцени Forester като най-безопасния в класа си - благодарение на ултраздравата му структура и стандартното оборудване с набор от високотехнологични системи за подпомагане на водача. Наистина, тестовете не успяха да определят някакви определени неизправности във Forester. А и гаранцията е добра - 3 години или 100 000 километра.
Интериор
В сравнение с предшественика - кабината на този Forester е много по-напреднала по отношение на дизайн и качество. Няма цифрово оборудване, така че не се усеща толкова модерно, колкото при конкуренти. Таблото създава усещане за високо качество, всичко е логично разположено, дори ако трите информационни екрана ви изглеждат прекалено много.
Там, където Forester наистина се отличава, е практичността. Видимостта във всички посоки е превъзходна, има няколко големи отделения, разпръснати из цялата кабина. Няма недостиг на място за главата и краката за всеки пътник. Липсва обаче седемместна опция. Багажното пространство е отлично - 520 литра или солидните 1779 литра със сгънати седалки.
Текущи разходи
Всички Forester се нуждаят от обслужване на всеки 12 месеца или 20 000 километра, като не е от евтините. Поне няма ангренажен ремък за смяна - той е останал в по-старите поколения.
И тук идва най-забележимото - разходът на гориво. Въпреки хибридното задвижване, можете да очаквате 9,4 л/100 км средно.
Сервизни акции
Subaru има добри резултати по отношение на изтеглянията от пазара. Повечето са за поколенията преди вече далечната 2003 година. Сегашното има само две такива - и то от първите му дни. Малък брой от японските машини са били оборудвани с дефектни бобини за запалване, които са могли да се повредят.
Второто изтегляне е заради нестандартни горивни помпи, но отново засегнатите коли са малко. Решението беше да се монтира нова горивна помпа.
Удовлетвореност на собствениците
Марката не беше включена в проучването „Driver Power“ за 2024 година поради нисък пазарен дял. Но три от нейните модели се появиха през 2023 година, включително Forester (Mk5), като остана на 29-то място. Собствениците не харесват функционирането на системите за безопасност, високите експлоатационни разходи, лошото ускорение. Допадат им качеството, управлението, комфорта на возене, практичността и сигурните спирачки.
Присъдата
В един страшно конкурентен сегмент, Subaru Forester изпитва определено затруднения. Това обаче не означава, че е загубена кауза. Тази кола е наистина добра за офроуд, пълна с оборудване за безопасност и доста добре сглобена.
Subaru не са положили достатъчно усилия за усъвършенстване на уменията на Forester на пътя. Липсата на опции за задвижване също е минус. Сега, когато Forester от пето поколение се предлага само на пазара втора ръка, високите експлоатационни разходи станаха очевидни. Отчасти защото хибридната конфигурация e-Boxer не е толкова пестелива, колкото Subaru твърди.
Но пък знаем, феновете на тази марка (включително тези в България) са особена порода. И те си харесват Subaru с всичките им несъвършенства, а може би и заради тях.