Има много ужасни коли от минали години - всъщност твърде много, за да ги изброяваме. Но малцина са си спечелили толкова лоша репутация, колкото един особено скандален автомобил от 80-те години на миналия век, произведен в бивша Югославия. Говорим за Zastava Yugo, която тогава се превърна в най-евтината кола за десетилетието в куп западни държави.
Със сигурност д-р Александър Биелич не е съгласен с лошата репутация. Той е човекът, който планира да възроди легендата. Как ще рестартира Yugo - професорът даде любопитно интервю пред "This is Money".
- Г-н Биелич, разкажете повече за себе си?
- На 50 години съм, роден в Германия, където и живея, но през цялата си професионална кариера съм имал възможност да работя в САЩ и Швейцария. Женен съм и имам две дъщери. Учих международни технически продажби и имам докторска степен по управление на риска в съвременните организации. Чел съм лекции в университета в Аален, Германия и в Белград, Сърбия. Специализирал съм продажби, маркетинг, бизнес развитие, външни (търговски) пазари, международен бизнес и предприемачество.
- Какъв е вашият опит в автомобилния сектор?
- Globo GmbH, най-старата марка за автомобилни грижи в света, е една от компаниите в моя холдинг. Моят автомобилен опит е резултат от повече 20 години на няколко национални и международни управленски позиции в автомобилния сектор, в ZF, Bosch, Behr и други. Развил съм широка мрежа от контакти с производители на оригинално оборудване. Те ми предоставят много ценна информация и съвети за моя проект Yugo.
Също съм колекционер на автомобили, шофьор и състезател на класически и спортни коли, активен член на няколко клуба и представител на FIVA, световната федерация за класически автомобили.
- Оригиналното Yugo има ли специално място в сърцето ви?
- Разбира се. Иначе нямаше да се впусна в такова лудо приключение. Първо, напомня за детството. Когато бях в Югославия с нашите, повечето ми роднини имаха Yugo или друга Zastava. Първите ми шофьорски преживявания бяха със стар модел 45 от чичо ми в Сърбия на 13-годишна възраст. Предполагам, че това беше началото на страстта ми.
- Какво е специалното в името Yugo и защо искате да го върнете?
- Специалното в името Yugo е неговия произход. Повечето хора смятат, че „Yugo“ произлиза от името на Югославия. Това обаче не е вярно. Първите модели са били наричани Jugo с „J“, защото е кръстено на топлия и влажен адриатически вятър, който духа от юг. Името е важно за мен, защото това беше домашно произведен автомобил, създаден от югославяни с части от цялата страна. Освен това, Yugo имаше същото намерение като Ford с Model T и Volkswagen с Beetle: да създаде автомобил за всеки.
- Спечели прозвището „най-лошата кола в историята“. Смятате ли, че това е справедливо?
- Първият Yugo получава титлата „най-лошата кола в историята“ от американците. Но през 1985-а, когато Yugo е представен в САЩ за първи път, той е бил най-внасяният автомобил от всички марки през същата година. В днешно време Yugo има много силна фен база и емблематичен статус. Следователно няма нужда да се поправя репутацията му, тъй като не е била толкова лоша, колкото много американци я описват. Трябва да се вземе предвид и цената му от 3990 долара тогава. Колите, два пъти по-скъпи от Yugo, не бяха по-лоши и със сигурност не по-добри.
- Потърсили сте помощта на автомобилния дизайнер Дарко Марчета. Важно ли е, че сърбин ще помага за Yugo?
- Дарко е проектирал многофункционални бронирани машини преди това. Не е важно дали дизайнерът е сърбин, бивш югославянин или от друга националност. Важното е да е добър и да разбира какви са изискванията. Но трябва да призная, че е прекрасно да се види колко ангажиран и зает е човек от бивша Югославия, когато става въпрос за новото Yugo. И това, разбира се, също е важен фактор. В момента сме малък екип от само седем души, включително Дарко и аз. Имаме обаче няколко съветници и ментори, които ни подкрепят. Компанията е базирана в Германия, но скоро ще открием дъщерно дружество в Сърбия. В момента финансирам проекта.
- Как ще се казва първото Yugo?
- Името на първия модел на новата марка Yugo - малък хечбек с три врати, е Siaj. Това е комбинация от първите букви на имената на децата ми. На международния език есперанто - Siaj означава също „да бъдеш“.
- Към кого е насочен новият Yugo? Към по-възрастните шофьори, които помнят оригиналния? Или към по-младите шофьори, които искат евтино пътуване?
- Това ще бъде смесица между по-младото и по-старото поколение. По-възрастните, които си спомнят първото Yugo с носталгичния си привкус, и по-младите, които търсят достъпна машина, забавна за шофиране. Размерът на автомобила също е фактор, който ще задоволи и двете групи.
- Къде ще се продава?
- Виждаме Yugo да се предлага на всички съответни пазари, където в момента се продават марки като Dacia и Fiat. Разбира се, поради исторически причини бивша Югославия и Балканите ще бъдат силен фокус, но не единствен.
- Като се има предвид лошата репутация на оригиналния Yugo в Америка, ще се предлага ли и там?
- Ако аз бях единственият, който взема решения, определено щях да се насоча към САЩ. Въпреки лошата репутация на Yugo и шегите за колата в миналото, фен базата в Америка расте. Ще препоръчам пускането в САЩ, защото размерът на пазара е огромен и има място за малък автомобил. Но това решение не зависи изцяло от мен.
- Казахте, че се надявате да представите прототип в пълен размер на изложението в Белград през 20270-а. Ще бъде ли това работещ прототип с двигател?
- Това не е просто надежда. Това е факт. През 2027 г. ще представим работещ прототип с четирицилиндров двигател с вътрешно горене. Екипът вече е започнал работа. Двигателят и задвижването са осигурени от партньор, чието име все още не мога да посоча.
- Кога се надявате да бъде пуснат на пазара?
- В момента търсим партньор за сътрудничество за производството на Siaj. Така че ще зависи от това. Ако подходящият партньор бъде намерен най-късно до 2027 година, тогава производството може да започне през 2028/2029-а.
- Какъв двигател според вас би бил най-подходящ за Yugo Siaj?
- Прототипът ще използва четирицилиндров двигател, а ние искаме производственият модел да има избор между 1,2-литров агрегат със 120 к.с. или 1,4-литров със 150 коня. Според мен това е най-добрият вариант за кола с компактни размери и тегло.
- Колко очаквате да струва Yugo Siaj?
- Целта е да бъде под 20 000 евро. Това е задължително, в противен случай философията зад Yugo ще се провали. Това ще бъде модел от начално ниво, но с всички базови нужди на един съвременен автомобил. Например, безключово влизане, електрически прозорци и огледала, климатик и навигация. Напълно е реалистично. Говорил съм с производители на оригинално оборудване и други относно разходите и структурите.
- Какви други модели на Yugo са в процес на разработка?
- В момента работим под пара върху двуврат Yugo Roadster, който ще бъде представен в мащабен модел 1:5 в Германия през септември. А през октомври ще бъдем в Ню Йорк, където ще представим SUV Yugo. В процес на разработка са хеч-бек с пет врати, кабриолет с четири места, който е намигване назад към оригинала с мек покрив. Плюс миниван за търговска употреба, подобен на VW Caddy.