fallback

Защо властите в ЕС взеха на прицел plug-in хибридите?

Те бяха сочени като преходна технология, но успехът им на пазара се оказва проблем

В края на миналата година глобалните продажби на plug-in хибриди на JLR скочиха с цели 163%, което би трябвало да е отлична новина за британския производител. В света на електрификация, обаче, когато има подобен ръст в края на годината, това изглежда притеснително. Почти винаги причината е, че в началото на следващата година някой от основните пазари е затворил вратичка или е премахнал стимули за електрифицирано задвижване. И търси начин да се отърве от натрупаните автомобили.

Случаят с JLR се оказа точно такъв. Основен пазар като Франция, която отровено мрази големите SUV, разшири данъчната си основа за по-тежките автомобили, за да включи plug-in хибриди. Производителите и дилърите реагираха преди този удар, като в резултат на това през декември Франция стана най-големият пазар на PHEV в Европа с ръст от 45%. Land Rover завърши на второ място в класацията на PHEV, като продажбите скочиха с 600% до 3899 за последния месец на годината, сочат данните на Dataforce.

Данъчната промяна от 1 януари добави 18 830 евро към цената на най-продавания Range Rover Sport P460E plug-in хибрид във Франция и това ефективно уби пазара на големи големи премиум SUV в страната, тъй като 90% от тези модели са PHEV. Подобно нещо се случи и в Белгия - един от най-големите пазари на PHEV в Европа. Там увеличението на данъците през 2024 доведе до 33% намалението на продажбите.

Като цяло през миналата година plug-in хибридите записват спад с 3,9% на европейските пазари, като общият им брой е близо на половина по-малък от този на електромобилите (7,1 срещу 13,7% пазарен дял). Самото задвижване все още се счита за полезна технология, защото предлага както голяма батерия за движението като EV, така и ДВГ, който премахва притесненията от пробега при по-големи пътувания.

Начинът, по който работят тестовете за емисии WLTP, означава, че дори големи PHEV като Range Rover Sport отбелязват много по-ниски стойности на въглероден диоксид от скромните хибридни суперминита, което води до данъчни стимули почти толкова добри, колкото тези за електромобилите.

Европейският съюз обаче е много подозрителен към задвижването и миналата година публикува доклад, базиран на данни, събрани от PHEV за 2021, показващ, че емисиите в реалния свят са средно 3,5 пъти по-лоши от официално декларираните. И затова от 1 януари тази година властите в ЕС промениха регламента, което на практика удвоява CO2 емисиите на този вид задвижване.

На свой ред автомобилната индустрия реагира с увеличаване на батерията, като при новия VW Tiguan eHybrid, например, капацитетът скача скача до 19,7 kWh, почти удвоявайки посочения електрически пробег спрямо стария (100 км). Това, разбира се, увеличава цената, като при PHEV версията тя е с почти 6000 евро по-висока. В същото време обаче този хибрид се приближава съвсем близо до електрическия VW ID.4. И това може да се окаже проблем, тъй като много шофьори все още предпочитат сигурността, предлагана от ДВГ.

От всичко това би трябвало да следва, че plug-in сякаш е временно решение. Засега официалната позиция на ЕС за забрана за продажбите на нови автомобили с ДВГ, в това число и PHEV, през 2035 си остава непроменена. За тези, които не вярват в електромобила, обаче това си остава много полезна технология и е интересно да се види какво ще се случи с нея през следващите години.

fallback
  • #9
    До ХвалиПръц ( преди 6 месеца )
    "Разбира се, мотивацията не е ниски вредни емисии, а доминация на технолгичния пазар" 100% вярно ! Радвам се, че накрая сме на едно мнение след толкова години! Сега остана да признаеш, че стратегията им беше успешна!
  • #8
    Hvaliprats ( преди 6 месеца )
    До 5: Тротинетка, в Китай политиката е възможно най-абсурдната. Субсудират електромобили, а към 60% от тока им е от въглища. В резултат, един електромобил в Китай има емисии колкото на самозареждащ се хибрид, като използва 10-20 пъти повече ресурси за батерии. Пълно безумие. Разбира се, мотивацията не е ниски вредни емисии, а доминация на технолгичния пазар, за да могат лапнишарани като тебе да ги превъзнасят безплатно.
  • #7
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Цялата работа е държавата да прибира едни пари, винаги "решението" е УВЕЛИЧАВАНЕ за лошите, защо не смъкнаха такси и данъци на автомобилите които смятат за еко?
  • #6
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Къде споменаваш Китайците? Там всичко е измама, големите производители ползват огромни субсидии от държавата. Нали заради това ЕС има наложи високи мита, няколко пъти ги предупреди, държавата им субсидира батериите, а това е половината цена от електромобила. Хиляди чисто нови електрички в китай гният на огромни паркинги, уж за да отчитат големи продажби за още субсидии.
  • #5
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Субсидиите са полезен инструмент. Но както при всички инструменти, крайния резултат не зависи само от инструмента, а от този който го ползва. Ето че едни и същи инструменти използвани в Китай и в Европа дават коренно различни крайни резултати. При едните доведоха до производство на скъпи и неконкyрентноспособни автомобили от всякакъв вид, а другите постигнаха 5 минути зареждане за 500 км на цена по-ниска от автомобил с ДВГ.
  • #4
    анонимен ( преди 6 месеца )
    По принцип субсидиите са незаконни и нечестни. Или има за всички или за никой. Това са много пари от нашите джобове които трябва да отидат за инфраструктура., добри нови пътища, тунели . А не за кварталния чорбаджия който хвърла 100 бона за тесла
  • #3
    анонимен ( преди 6 месеца )
    2ри те другите пък са едни цветя за мирисане. Но фрапиращо е че има шарани, които се връзват на тези данни.
  • #2
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Мамят с емисиите, главно една немска марка със звездичка.
  • #1
    анонимен ( преди 6 месеца )
    PHEV не бил решение, а използване на данъчна вратичка. В ЕС е ясно че са за гъби...там явно само с конглокс за Ентелигентност ги взимат..
fallback
Последни