fallback

Защо властите в ЕС взеха на прицел plug-in хибридите?

Те бяха сочени като преходна технология, но успехът им на пазара се оказва проблем

В края на миналата година глобалните продажби на plug-in хибриди на JLR скочиха с цели 163%, което би трябвало да е отлична новина за британския производител. В света на електрификация, обаче, когато има подобен ръст в края на годината, това изглежда притеснително. Почти винаги причината е, че в началото на следващата година някой от основните пазари е затворил вратичка или е премахнал стимули за електрифицирано задвижване. И търси начин да се отърве от натрупаните автомобили.

Случаят с JLR се оказа точно такъв. Основен пазар като Франция, която отровено мрази големите SUV, разшири данъчната си основа за по-тежките автомобили, за да включи plug-in хибриди. Производителите и дилърите реагираха преди този удар, като в резултат на това през декември Франция стана най-големият пазар на PHEV в Европа с ръст от 45%. Land Rover завърши на второ място в класацията на PHEV, като продажбите скочиха с 600% до 3899 за последния месец на годината, сочат данните на Dataforce.

Данъчната промяна от 1 януари добави 18 830 евро към цената на най-продавания Range Rover Sport P460E plug-in хибрид във Франция и това ефективно уби пазара на големи големи премиум SUV в страната, тъй като 90% от тези модели са PHEV. Подобно нещо се случи и в Белгия - един от най-големите пазари на PHEV в Европа. Там увеличението на данъците през 2024 доведе до 33% намалението на продажбите.

Като цяло през миналата година plug-in хибридите записват спад с 3,9% на европейските пазари, като общият им брой е близо на половина по-малък от този на електромобилите (7,1 срещу 13,7% пазарен дял). Самото задвижване все още се счита за полезна технология, защото предлага както голяма батерия за движението като EV, така и ДВГ, който премахва притесненията от пробега при по-големи пътувания.

Начинът, по който работят тестовете за емисии WLTP, означава, че дори големи PHEV като Range Rover Sport отбелязват много по-ниски стойности на въглероден диоксид от скромните хибридни суперминита, което води до данъчни стимули почти толкова добри, колкото тези за електромобилите.

Европейският съюз обаче е много подозрителен към задвижването и миналата година публикува доклад, базиран на данни, събрани от PHEV за 2021, показващ, че емисиите в реалния свят са средно 3,5 пъти по-лоши от официално декларираните. И затова от 1 януари тази година властите в ЕС промениха регламента, което на практика удвоява CO2 емисиите на този вид задвижване.

На свой ред автомобилната индустрия реагира с увеличаване на батерията, като при новия VW Tiguan eHybrid, например, капацитетът скача скача до 19,7 kWh, почти удвоявайки посочения електрически пробег спрямо стария (100 км). Това, разбира се, увеличава цената, като при PHEV версията тя е с почти 6000 евро по-висока. В същото време обаче този хибрид се приближава съвсем близо до електрическия VW ID.4. И това може да се окаже проблем, тъй като много шофьори все още предпочитат сигурността, предлагана от ДВГ.

От всичко това би трябвало да следва, че plug-in сякаш е временно решение. Засега официалната позиция на ЕС за забрана за продажбите на нови автомобили с ДВГ, в това число и PHEV, през 2035 си остава непроменена. За тези, които не вярват в електромобила, обаче това си остава много полезна технология и е интересно да се види какво ще се случи с нея през следващите години.

fallback
  • #19
    Тинтири_минитири ( преди 6 месеца )
    До 18. Така поднесено може да е крайно манипулативно и да е далеч от истината. Делът на въглищата може да е бил 58% и това да е спад... но може да е спад само на дела в микса, докато в реално изражение да има увеличение на употребата им - всички зависи от данни, които не се представят - сравнение на количество произведена на енергия за периода, като хващам бас, че тя е по-голяма от 2024, защото потреблението има постоянен ръст - схващаш ли как ставаш част от манипулацията :) или е нарочно ;)
  • #18
    До 11 ( преди 6 месеца )
    Поредните внушения и вярвания. Фактите сочат, че за първото тримесечие делът на въглищата В китайския енергиен микс е бил 58% при 63% за същия период през 2024. Тоест намалението е около 8% само за една година и ще продължава да намалява, защото в Китай само през 2024 година са инсталирани повече ВЕИ, отколкото в САЩ за всички времена. С тези темпове, скоро делът на ВЕИ ще изпревари този в зелена Европа
  • #17
    До 16 ( преди 6 месеца )
    Още ли внушаваш, че за ходене от София до морето един електромобил изразходва четири комплекта гуми и затова вярваш на онова проучване, че електромобилите отделят повече фини прахови частици от ДВГ, защото тежат 200 кг повече?
  • #16
    Тинтири_минитири ( преди 6 месеца )
    Баварецо, ти си доказателство как пропагандата работи - какви емисии "изнасяш" от града? СО2? Това е което УЖ НАМАЛЯВА с електричките. Само че няма никакво значение той къде се емитира! Фините частици вече има множество проучвания, че при ЕЛ не намаляват - напротив равни и по-големи са от тези на ДВГ. Само че някой зелен терорист е минал да обясни как ви спасява с ЕЛ и всички вярвате, че ако не е той ще измирате по улиците... щеше да е смешно, ако не беше толкова, толкова жалко :(
  • #15
    Тинтири_минитири ( преди 6 месеца )
    До 14: богатите в Европа емигрират и се спасяват, бизнеса в Европа също напуска. Само аборигените още вярват в тая мантра! Това, което виждаш е инерция - скоро всичко ще се срути! Предупреден си! Европа на нациите е казал Де Гол - истинският европеец и демократ. А не Европа на Брюкселските терористи! Нищо де, някой ден ще започнеш да разбираш вместо да вярваш на мантри! Просто помни, че някой те е предупреждавал
  • #14
    До Тинтири ( преди 6 месеца )
    Дори и да е така, все още е най-доброто място за живеене, за това от цял свят мигранти пъплят към ЕС и САЩ, никой не мигрира в Русия, Китай,Северна Корея, Индия.... но пък масово Руснаци,Китайци, Индийци и всякакви още емигрират в ЕС и САЩ. Така, че трябва да се радваме, че сме в ЕС и Шенген. А не като ония от Възраждане, да сме излизали от ЕС и НАТО?!? Да сме ходели в БРИГС!?! На всички руски лидери децата им в ЕС и САЩ, ние да сме излизали от ЕС?
  • #13
    Тинтири_минитири ( преди 6 месеца )
    И ще продължа да ви повтарям, че : ЕС Е НИЩО ПОВЕЧЕ ОТ ЛУКСОЗЕН КОНЦЛАГЕР РЪКОВОДЕН ОТ ПОЛИТИЧЕСКИ ФАШИСТИ И ОТКРОВЕНИ УМСТВЕНО ОЩЕТЕНИ ТЕРОРИСТИ!... и рано или късно ще го разберете и ще ми повярвате! Късно, но ще го разберете!
  • #12
    Баварец ( преди 6 месеца )
    Чета по-долу и вече не вярвам ни на очите, ни на ушите! Чешите си пръстите, както и си мерите мноооого малките органи, но никой, никой нищо не казва за емисиите?!?!Един лае, че били от въглища, друг от друго, но никой не си помисля, че дори и така да е, емисиите излизат извън града, което е стъпка напред, дори и само с праховите частици!!!!Хора, утре децата ви ще се молят за глътка въздух, а вие мини органи се перчите и сте големи зад клавиатурите.Опомнете се!
  • #11
    анонимен ( преди 6 месеца )
    До 8 - Китай си думка яко въглищните централи и просто се прави за пред зелените откачалници. Целтта им е да залеят ЕС и САЩ с евтини електромобили. Хем ще вкарат параи в собствената си икономика, хем ще ударят лошо геополитичсите си ... съперници.
  • #10
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Защото ако има нещо,коеот се счита за "чисто и хубаво", не върви да му сипеш "греховни такси", демек акцизи. ДИзелът нали беше много хубва? За 1-2 години стана "стара технология" и след още 2-3 години "съвсем случайно" направиха такива изисквания и "без да искат" изгърмяха един "Дизелгейт", така че вече дизелът е лооош. И какво очкавахте? Че хибридите щяха да останат убави и читави ли? НЕ! След 5-6 години ще ударят сегашните електрички, после ще му мислят.
fallback
Последни