Кои автомобили си заслужава да се купят на старо и кои ще ви скъсат нервите - и джобовете? За жалост няма категоричен отговор на този въпрос: състоянието на всяка отделна кола зависи от момента на производство, от експлоатацията и поддръжката й. Все пак ежегодният доклад на TUV, германската Асоциация за технически прегледи, дава известна ориентация при кои модели може да се очакват повече дефекти и кои са относително по-безпроблемни. След като ви запознахме със заключенията на актуалния доклад за 12-годишните и за 10-годишните автомобили, сега идва ред и на онези на възраст 8-9 години - тоест произведените през 2015 и 2016 (инспекциите на TUV са проведени през 2023 и 2024).
20-те най-надеждни коли от 2015-2016 година (ГАЛЕРИЯ):
Среден процент проблеми: 14,3%
Среден пробег: 87,000 км
Доживяхме и корейски модели да влезе в Топ 20 на TUV. Говорим за второто поколение на i20, в производство от 2014 до 2020 и означавано с вътрешния код GB. Пораснало на размери спрямо първото поколение, и с доста повече оборудване, това супермини се правеше в Турция (докато по-големият i30 е чешки). Повечето забележки тук са за неща като неиздръжливата тапицерия на седалките или слабичката помпа на пръскачката за предното стъкло. Една сервизна акция през 2021 засегна системата за аварийно известяване, но тя не се отнася до колите производство 2015 и 2016.
Вероятно сте забелязали, че подреждането не е пълно - липсват доста японски модели, както и цели марки като Alfa Romeo, Land Rover или Lexus. Причината е проста: TUV включва в доклада само модели, от които достатъчно бройки са минали на инспекция. Това обяснява и германската доминация, и отсъствието на много търсени у нас автомобили като Honda CR-V или Jeep Grand Cherokee.
Renault Captur все така си остава най-надеждната френска кола, с класиране непосредствено след Топ 20 (и по-добър резултат от Mercedes GLC или VW Touareg). VW Passat e успял да се оттласне от дъното и вече е в зелената зона, макар да е един от моделите с най-голям среден пробег. На обратния полюс е MINI Hatch, което в предишни години влизаше в Топ 20 по надеждност, а сега е пропаднало дълбоко в червената зона, независимо от скромния среден пробег.

Captur, който се произвежда в Испания, е най-добре представящата се френска кола пред TUV
Дъното на подреждането е запазено за Dacia - очаквано за най-евтините автомобили на европейския пазар. Не е очаквано обаче сриването на Ford Focus в последната десетка, да не говорим за присъствието там на BMW 5 Series - единственият луксозен автомобил с толкова висок процент констатирани дефекти.
В ЗЕЛЕНАТА ЗОНА: 21. Suzuki Swift - 14,7% (90,000 км), 22. Renault Captur - 14,8% (82,000 км), 22. VW Touareg - 14,8% (145,000 км), 24. Audi Q3 - 15,2% (105,000 км), 24. Mercedes GLC - 15,2% (124,000 км), 26. Mercedes C-Class - 15,3% (126,000 км), 27. Audi A4/A5 - 15,8% (145,000 км), 27. Ford B-Max - 15,8% (78,000 км), 27. Skoda Octavia - 15,8% (144,000 км), 30. Opel Mokka-X - 15,9% (92,000 км), 30. Seat Leon - 15,9% (123,000 км), 30. Skoda Fabia - 15,9% (92,000 км), 33. Ford S-Max - 16,1% (133,000 км), 34. Mazda 3 - 16,2% (104,000 км), 35. Toyota Yaris - 16,4% (79,000 км), 36. Ford Kuga - 16,6% (116,000 км), 37. Ford Mondeo - 16,8% (142,000 км), 37. VW Up - 16,8% (81,000 км), 39. Skoda Yeti - 17,0% (103,000 км), 39. VW Passat - 17,0% (158,000 км)
В ЖЪЛТАТА ЗОНА: 41. Toyota Auris - 17,1% (101,000 км), 42. Skoda Citigo - 17,2% (80,000 км), 43. Audi A6/A7 - 17,3% (161,000 км), 43. Opel Adam - 17,3% (79,000 км), 45. VW Beetle - 17,7% (81,000 км), 45. VW Polo V - 17,7% (88,000 км), 47. Opel Corsa - 17,9% (83,000 км), 47. Seat Mii - 17,9% (81,000 км), 49. BMW Series 1/2 - 18,1% (108,000 км), 49. Mercedes E-Class - 18,1% (181,000 км), 51. Ford C-Max - 18,3% (109,000 км), 51. Opel Astra - 18,3% (122,000 км), 53. Hyundai ix20 - 18,6% (77,000 км), 54. Hyundai ix35 - 18,9% (103,000 км), 54. Skoda Rapid - 18,9% (109,000 км), 54. VW Tiguan - 18,9% (112,000 км), 57. Nissan Qashqai - 19,0% (105,000 км), 58. BMW Series 3/4 - 19,3% (142,000 км), 58. VW Touran - 19,3% (140,000 км), 60. Skoda Roomster - 19,5% (103,000 км)

Mercedes E-Class e моделът с най-голям среден пробег от всички изследвани - 181,000 км. Другите най-карани коли в Германия са Skoda Superb (167,000), Audi A6 (161,000), BMW 5 Series (159,000) и VW Passat (158,000)
В ОРАНЖЕВАТА ЗОНА: 61. BMW X3/X4 - 19,6% (130,000 км), 61. Smart Fortwo - 19,6% (63,000 км), 63. Peugeot 308 - 20,0% (121,000 км), 64. Ford Ecosport - 20,2% (82,000 км), 64. Kia Rio - 20,2% (97,000 км), 66. Hyundai i10 - 20,7% (74,000 км), 67. Peugeot 208 - 20,8% (83,000 км), 67. VW Caddy - 20,8% (139,000 км), 69. Kia Picanto - 20,9% (72,000 км), 70. Skoda Superb - 21,0% (167,000 км), 71. Opel Insignia - 21,3% (147,000 км), 72. Renault Twingo - 21,4% (69,000 км), 73. Citroën Berlingo - 21,6% (123,000 км), 74. Peugeot 2008 - 21,7% (93,000 км), 75. BMW Series 2 Active Tourer - 21,8% (102,000 км), 75. Ford Fiesta - 21,8% (90,000 км), 77. Fiat Panda - 21,9% (73,000 км), 77. Kia Sportage - 21,9% (107,000 км), 77. Seat Alhambra - 21,9% (141,000 км)
В ЧЕРВЕНАТА ЗОНА: 80. Nissan Micra - 22,4% (71,000 км), 80. Seat Ibiza - 22,4% (99,000 км), 82. Renault Scénic - 22,5% (109,000 км), 83. Mini - 22,7% (87,000 км), 84. VW Sharan - 23,0% (147,000 км), 85. Kia Ceed - 23,1% (113,000 км), 86. Fiat 500 - 23,2% (70,000 км), 87. BMW X5/X6 - 23,6% (152,000 км), 88. Hyundai i30 - 23,8% (108,000 км)
МОДЕЛИТЕ С НАЙ-МНОГО ПРОБЛЕМИ:
89. Ford Focus - 24,2% (122,000 км)
90. Citroën C3 - 24,8% (82,000 км)
91. Renault Clio - 25,7% (90,000 км)
92. Ford Ka - 25,8% (76,000 км)
93. Renault Megane - 26,1% (122,000 км)
94. BMW Series 5/6 - 27,9% (159,000 км)
95. Dacia Logan - 28,3% (112,000 км)
96. Dacia Sandero - 28,6% (89,000 км)
97. Dacia Duster - 29,7% (101,000 км)
98. Dacia Dokker - 30,9% (113,000 км)


4