Почти всяка кола има дръжки над пътническите врати – те се наричат още шеговито „дръжки на страха“. Щом някой ги хване в завой, веднага става ясно: шофьорът шофира агресивно.
Но, противно на общоприетото схващане, тези елементи изобщо не са предназначени за борба със страха по време на завои. От гледна точка на пасивната безопасност, съвременният автомобил вече е напълно оборудван: има колани, облегалки за глава, въздушни възглавници и т.н..
И експертите дори казват, че не бива да хващате дръжката, докато колата е в движение, особено при високи скорости и при остри завои, защото при евентуален страничен удар интериорната облицовка може да се измести и да прещипе пръстите ви.
Защо са необходими?
Основната цел на тези дръжки е да помагат при влизане и излизане от колата. SUV-ове и пикапи с висока позиция на седене, ниски седани и спортни автомобили, където не искате да „паднете“ неловко в седалката, както и случаи, когато възрастни пътници, бременни жени или хора с ограничена подвижност влизат в салона - във всички тези ситуации въпросните дръжки правят процеса на влизане и излизане осезаемо по-удобен.
Понякога дръжка дори е монтирана от страната на водача, но тя не е да се държи той докато шофира, а за да му помогне да влезе по-лесно във високата кабина, особено в по-големите превозни средства.
Защо някои коли нямат тези дръжки?
Някои производители умишлено ги отказват. Причините са разнообразни: желание за минимализъм в интериорния дизайн, спестяване на място в салона и дори леко намаляване на производствените разходи. При спортните коли също често няма дръжки и това се прави именно за да не се държат пътниците за тях по време на движение.