Ако харесвате механиката и гледате филми за повредени двигатели, със сигурност ще ви привлече вниманието. Каналът „I Do Cars“ публикува интересно видео с продължителност над час, посветено на мотора Subaru EZ30R от Outback (2005 година). Пострадал е необратимо след години каране по настилки, върху които се хвърля яко сол. И въпреки че отвън изглеждаше като корозирала руина, отвътре двигателят дава урок по издръжливост.
Този шестцилиндров мотор с пробег над 320 000 км е изваден от употреба поради неуспешен тест за течове и счупен болт. Но това, което най-много изненада специалиста не беше механична повреда... а ръжда. Да, причинена от интензивното използване срещу заледяване по пътищата.
По думите на самия автор от канала I Do Cars, „това е най-доброто семейство двигатели на Subaru“. И не го казва без логика. Двигателят EZ30R, който е задвижвал модели като Outback, Legacy и Tribeca в началото на века, е известен като на практика вечен. Демонтирането на такъв в лошо състояние е почти невъзможна мисия за канала, известен с това, че показва тънкостите на повредената механика.
Но най-накрая се появи „най-лошият EZ30, който успях да намеря“ според авторите. Двигателят беше толкова ръждясал, че разглобяването му беше истинско мъчение. Болтовете бяха здраво заклещени, някои напълно заварени от корозията, че се наложи използването на пневматичен чук. Дори в области, които би трябвало да бъдат защитени, като например вътрешната страна на капака на ангренажния механизъм, авторите открита ръжда. Тоест, солта беше проникнала дори в най-запечатаните ъгли.
В студените райони, където често вали сняг, използват топящи се соли, за да се предотврати превръщането на пътищата в смъртоносни ледени трасета. Тези видове смеси обаче носят много висока цена за превозните средства. Атакуват метала на долната част на каросерията, системите за окачване и дори двигателите.
В този случай солта не само ускорява външната корозия на мотора. Вероятно е засегнала чувствителни вътрешни компоненти, като например леглата на клапаните, причинявайки загуба на компресия, която в крайна сметка обрича двигателя на повреда.
Изненадващо, но след като беше разглобен, вътрешността на EZ30R се оказа в добро състояние. Разпределителни валове, колянов вал, бутала, оси... Всичко си беше в отличен вид, който не отговоря на описанието за блок с повече от 320 000 км, бракуван поради „сериозна повреда“.
Всъщност няма единна ясна причина за последното. Най-разумното обяснени е, че корозиралите легла на клапаните са попречили на плътното уплътняване. Нещо, което може да се избегне с просто почистване и правилна периодична поддръжка. Но твърде късно: комбинацията от неуспешен тест за теч, счупен болт и невъзможността за повторно използване беше изпратила мотора на работната маса на I Do Cars. В този случай истинският разрушител бяха солта и липсата на грижи от страна на собственика. Не и механична повреда.