Автомобилните производители имат за цел да увеличат максимално печалбите и възвращаемостта на акционерите си, което до голяма степен противоречи на идеята за сложни двигатели и нишови модели за тях. Въпреки това понякога такива се появяват на впечатляващи проекти като Mercedes-AMG, който заложи на двигател от Формула 1 в хиперколата си One, или на Bugatti, разработил V16 двигател от нулата за Tourbillon, който ще влезе в производство през 2026 при все по-строги разпоредби за емисиите.
Подобни случаи съвсем не са толкова редки, колкото очаквате. Представяме ми списък с 10 двигателя, които са истински шедьоври на инженерната мисъл. И смело може да се каже, че те са близо до съвършенството.
Топ 10 на инженерните шедьоври сред двигателите (ГАЛЕРИЯ):
Ханс Мезгер е емблематичен инженер на Porsche, отговорен за създаването на оригиналния плосък двигател с въздушно охлаждане в 911, на 12-цилиндровия "боксер", който носи световна слава на състезателния автомобил 917, както и на двигателя TAG Turbo, който задвижва някои от състезателните автомобили на McLaren във F1. Години след пенсионирането му, Porsche ще използва много от компонентите, които правят двигателите на Мезгер идеални за висока производителност, като тежък блок, вериги на разпределителния вал със задвижвани от зъбни колела междинни валове (вместо уплътнени лагери) и смазване със сух картер. Те са поставят на 6-цилиндрови боксери за топ-версии на 911, пуснати в края на 1990-те години (поколения 996 и 997), които включват GT3, Turbo и страховитите модели GT2.
Техните двигатели днес се наричат двигатели Mezger и осигуряват характерен звук, който липсва на по-късните 6-цилиндрови мотори на Porsche. Последният двигател на Mezger е 4.0-литровият, 6-цилиндров "боксер", който Porsche монтира на специалното издание 997 GT3 RS 4.0, пуснато през 2011.


0