Автомобилните производители имат за цел да увеличат максимално печалбите и възвращаемостта на акционерите си, което до голяма степен противоречи на идеята за сложни двигатели и нишови модели за тях. Въпреки това понякога такива се появяват на впечатляващи проекти като Mercedes-AMG, който заложи на двигател от Формула 1 в хиперколата си One, или на Bugatti, разработил V16 двигател от нулата за Tourbillon, който ще влезе в производство през 2026 при все по-строги разпоредби за емисиите.
Подобни случаи съвсем не са толкова редки, колкото очаквате. Представяме ми списък с 10 двигателя, които са истински шедьоври на инженерната мисъл. И смело може да се каже, че те са близо до съвършенството.
Топ 10 на инженерните шедьоври сред двигателите (ГАЛЕРИЯ):
Mazda не е изобретила роторния двигател, но това е компанията, която залага на тази конструкция повече от всеки друг автомобилен производител в историята. Издръжливи и компактни, но пословично неефективни (както и гладни за масло), различни версии на роторния двигател задвижват автомобилите на Mazda повече от половин век. Но тази здрава класическа технология няма да свърши работа в свят на непрекъснато нарастващ контрол на емисиите, поради което единственият роторен мотоп на Mazda в момента служи като удължител на пробега за компактен електрически кросоувър.
В миналото имаше впечатляващи двигатели като 13B с два ротора, който се предлага на няколко поколения спортни автомобили RX на Mazda и беше известен със способността си да доставя огромни конски сили, когато попадне в ръцете на тунинг експерти. Тази черта, съчетана с издръжливостта на двигателя – благодарение на липсата на движещи се части в сравнение с буталните двигатели, направи 13B популярен сред драг състезателите. Еволюцията на двигателя също доказа неговата гъвкавост, като Mazda добави функции като турбокомпресор и впръскване на гориво.


0