Автомобилните производители имат за цел да увеличат максимално печалбите и възвращаемостта на акционерите си, което до голяма степен противоречи на идеята за сложни двигатели и нишови модели за тях. Въпреки това понякога такива се появяват на впечатляващи проекти като Mercedes-AMG, който заложи на двигател от Формула 1 в хиперколата си One, или на Bugatti, разработил V16 двигател от нулата за Tourbillon, който ще влезе в производство през 2026 при все по-строги разпоредби за емисиите.
Подобни случаи съвсем не са толкова редки, колкото очаквате. Представяме ми списък с 10 двигателя, които са истински шедьоври на инженерната мисъл. И смело може да се каже, че те са близо до съвършенството.
Топ 10 на инженерните шедьоври сред двигателите (ГАЛЕРИЯ):
Редовият 6-цилиндров двигател 2JZ от Toyota е легенда в средите на производителността и има защо. Той се появи в няколко модела на марките Toyota и Lexus, въпреки че само Supra (Mk4), както и Lexus GS с емблемата на Toyota, продаван в Япония в началото на 90-те години, известен като Aristo, получиха свирепата версия 2JZ-GTE с двоен турбокомпресор.
Подобно на двигателите RB от Nissan, 2JZ успя надеждно да произвежда огромни конски сили, като това се дължи на здравия чугунен блок. Двигателят също така разполага със здраво уплътнение на главата, дебели стени на цилиндъра и затворен дизайн, който допълнително допринася за неговата здравина и издръжливост. Бонус е конфигурацията на редови "шестак", която носи естествен баланс и в резултат на това по-малко вибрации и напрежение при по-високи обороти. Тунерите редовно извличат 600–700 к.с., използвайки стандартни вътрешни части, а по-сложните конструкции с над 1000 к.с. не са нещо необичайно.


0